Čaplovič nepochopil, že fínsky model je o slobode

Minister školstva sa na podporu svojich nápadov odvoláva na príklad fínskeho školstva. Nepochopil však jeho podstatu.

Jedna vec sa dá od nástupu novej vlády povedať s absolútnou istotou. Najväčšiu aktivitu zo všetkých nových ministrov nám ukazuje minister školstva. Chrlí nápadmi, snaží sa diskutovať (aspoň on tomu tak hovorí) a tým vzbudzuje takmer všeobecnú mienku o tom, že ide robiť niečo zásadné.

Pri mnohých z jeho návrhov je však po rozobratí na drobné istá jedna vec – pán minister veľa sľubuje, čo nikdy nebude môcť dosiahnuť.

Hlavná téza posledného týždňa je „inšpirovať sa v základnom školstve fínskym modelom a v odbornom školstve modelom po nemecky hovoriacich krajín“. A rovnako donútiť budúcich gymnaziálnych maturantov k povinnej maturite z matematiky. Naozaj pekné myšlienky. Len škoda, že v slovenskej praxi absolútne nezrealizovateľné a mimo akéhokoľvek zmýšľania.

Fínsky model je o slobode voľby

Fínsky aj nemecký model sú založené na slobode jednotlivca vo výbere! To je v absolútnom rozpore s ministrovými návrhmi.

Vie vôbec pán minister niečo o týchto modeloch, keď nám ich tu sľubuje? Vie o tom, že hlavnou črtou fínskeho školstva je možnosť slobodne sa rozhodnúť (napríklad vo výbere školy) a svoje rozhodnutie neskôr zmeniť?

Vo Fínsku je normálne, aby študent po ukončení základnej školy išiel na odbornú školu, potom prestúpil na gymnázium, dokonca môže študovať obidve školy naraz.

Školy sa môžu samy rozhodnúť čo, kedy a z čoho budú učiť. Vyberajú si svojich zamestnancov, neobmedzujú sa počtom žiakov v triedach.

A podobne je to aj so štúdiom na vysokej škole. Ako si bez úspechu hľadám slová pána Čaploviča po volaní po takýchto veciach. Je to všetko v rozpore s jeho reálnymi návrhmi – prijímanie na gymnáziá do 1,5, určovať, kto bude čo môcť študovať a podobne.

Odhliadnuc od hore uvedených vecí, hlavný problém spočíva v niečom úplne inom. Aplikovať na naše podmienky akýkoľvek iný školský systém, ktorý je od nášho tak diametrálne odlišný, je absolútne nemožné. To by si vyžadovalo také zásadné zmeny, že by sa obrazne povedané „biela menila na čiernu“.

Hlavne niečo zmeniť

Nie je náhodou hlavný problém nášho školstva fakt, že každý nový minister nám tu v horizonte volebného obdobia ponúka nové šokové zmeny a sľubuje si od toho nedosiahnuteľné veci? Postavme sa na rovné nohy, zanalyzujme si to, čo tu máme (a hlavne prestaňme tvrdiť, že tu v našom školstve nič nefunguje) a stavajme na súčasnej situácii.

Rovnako mimo je pán minister v povinnej matematike pre gymnaziálnych maturantov. Dlho som hľadal a nenašiel som nič podobné ani vo Fínsku a ani v Nemecku.

Dnes maturujú študenti zo štyroch predmetov, z toho sú dva povinné. Pridajme k tomu tretí – matematiku. To znamená, že tri zo štyroch predmetov nadiktuje štát. Toto je sloboda, o ktorej je fínske školstvo?

Predstavme si študenta, ktorý chce ísť študovať cudzie jazyky, medicínu a podobne. Ako do toho jedného voliteľného predmetu napasuje svoje požiadavky pre vysokoškolské štúdium?

Naozaj tu niekto verí, že povinnou maturitou donútime študentov mať o matematiku väčší záujem a následne sa nám budú hlásiť vo väčšej miere na tie univerzity, ktoré chceme tlačiť do popredia?

Diktát moci

Áno, školstvo potrebuje naozaj zmeny. Tie zmeny však musia prísť na reálnych argumentoch. Potrebujeme zmeniť odborné školstvo, to však nedosiahneme zmenou prijímania na gymnáziá, ale len vnútornou zmenou odborného školstva.

Potrebujeme menej nezamestnaných absolventov, to však nedosiahneme tým, že im budeme určovať, čo majú študovať. Zatiaľ sme len svedkami diktátu moci, diskusie len s vybranými (rozumej tými, čo neodporujú). Toto naozaj nie je tá „fínska sloboda“.

Mne osobne z toho všetkého vychádza zatiaľ jedno. Pán minister strašne chce urobiť niečo zásadné, niečo veľké. Výsledkom je veľa návrhov, na prvé počutie aj akceptovateľných. Nemôže však zabúdať na jednu vec. Snažiť sa preskočiť tri postupné kroky naraz môže byť v konečnom dôsledku kontraproduktívne.

Od veci by nebolo ani to, keby pán minister zostúpil zo svojho akademického piedestálu a začal diskutovať. Ale nie diskutovať tak, ako sme toho zatiaľ svedkami. Nie každý, kto má iný nápad a názor, je zlý a zaujatý.

Nám učiteľom veľmi záleží, aby sa naše školstvo pohlo z miesta dopredu. Chceme sa len ubrániť novému experimentu na našom povolaní v presvedčení, že len úmysel niečo zmeniť nestačí. Voláme po zmene na základe faktov a argumentov, nie na základe osobných pocitov pána ministra.

Autor je učiteľ, Gymnázium Senica

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 898
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 783
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 795
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 486
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 405
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 618
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 3 886
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 746
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 089
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 853

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

Blog prezidenta SZĽH

Silné reči hokej nespasia

Spor Lintner vs. Krajči ukázal, aké zbytočné sú silné reči veľkých chlapcov.

EKONOMIKA

Do Ameriky a späť sa dá letieť za menej ako 150 eur

Norwegian už predáva letenky za menej ako sto eur.

Neprehliadnite tiež

KNIHA TÝŽDŇA

Doslova toxický nacizmus

V kombinácii s realitou železobetónových bunkrov, odkiaľ riadil premenu sveta, si Hitler vytvoril mix toxických, mentálnych i skutočných bublín.

PÍŠE ROMAN JANČIGA

Na obranu bratislavskej kaviarne

Koncom 19. storočia vystúpil advokát Miloš Štefanovič s kritikou dobových elít. Vyčítal im, že zbožšťujú vidiek a zanedbávajú mesto.

KOMENTÁR MÁRKA FINTU

Križiak z pusty

Kým Jobbik sa posúva z okraja do stredu, podpredseda strany Toroczkai slúži predsedovi práve na to, aby si tých svojich gardistov a hulvátov udržal.

PÍŠE ZUZANA KEPPLOVÁ

Kto naše príbehy nepozná, nemá čo hľadať v tomto kraji

Prisťahoval sa, zvíťazil v župných voľbách a stal sa asi najznámejším starostom za hranicami Maďarska. Ako sme sa nestretli so starostom Ásotthalomu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop