Čaplovič nepochopil, že fínsky model je o slobode

Minister školstva sa na podporu svojich nápadov odvoláva na príklad fínskeho školstva. Nepochopil však jeho podstatu.

Jedna vec sa dá od nástupu novej vlády povedať s absolútnou istotou. Najväčšiu aktivitu zo všetkých nových ministrov nám ukazuje minister školstva. Chrlí nápadmi, snaží sa diskutovať (aspoň on tomu tak hovorí) a tým vzbudzuje takmer všeobecnú mienku o tom, že ide robiť niečo zásadné.

Pri mnohých z jeho návrhov je však po rozobratí na drobné istá jedna vec – pán minister veľa sľubuje, čo nikdy nebude môcť dosiahnuť.

Hlavná téza posledného týždňa je „inšpirovať sa v základnom školstve fínskym modelom a v odbornom školstve modelom po nemecky hovoriacich krajín“. A rovnako donútiť budúcich gymnaziálnych maturantov k povinnej maturite z matematiky. Naozaj pekné myšlienky. Len škoda, že v slovenskej praxi absolútne nezrealizovateľné a mimo akéhokoľvek zmýšľania.

Fínsky model je o slobode voľby

Fínsky aj nemecký model sú založené na slobode jednotlivca vo výbere! To je v absolútnom rozpore s ministrovými návrhmi.

Vie vôbec pán minister niečo o týchto modeloch, keď nám ich tu sľubuje? Vie o tom, že hlavnou črtou fínskeho školstva je možnosť slobodne sa rozhodnúť (napríklad vo výbere školy) a svoje rozhodnutie neskôr zmeniť?

Vo Fínsku je normálne, aby študent po ukončení základnej školy išiel na odbornú školu, potom prestúpil na gymnázium, dokonca môže študovať obidve školy naraz.

Školy sa môžu samy rozhodnúť čo, kedy a z čoho budú učiť. Vyberajú si svojich zamestnancov, neobmedzujú sa počtom žiakov v triedach.

A podobne je to aj so štúdiom na vysokej škole. Ako si bez úspechu hľadám slová pána Čaploviča po volaní po takýchto veciach. Je to všetko v rozpore s jeho reálnymi návrhmi – prijímanie na gymnáziá do 1,5, určovať, kto bude čo môcť študovať a podobne.

Odhliadnuc od hore uvedených vecí, hlavný problém spočíva v niečom úplne inom. Aplikovať na naše podmienky akýkoľvek iný školský systém, ktorý je od nášho tak diametrálne odlišný, je absolútne nemožné. To by si vyžadovalo také zásadné zmeny, že by sa obrazne povedané „biela menila na čiernu“.

Hlavne niečo zmeniť

Nie je náhodou hlavný problém nášho školstva fakt, že každý nový minister nám tu v horizonte volebného obdobia ponúka nové šokové zmeny a sľubuje si od toho nedosiahnuteľné veci? Postavme sa na rovné nohy, zanalyzujme si to, čo tu máme (a hlavne prestaňme tvrdiť, že tu v našom školstve nič nefunguje) a stavajme na súčasnej situácii.

Rovnako mimo je pán minister v povinnej matematike pre gymnaziálnych maturantov. Dlho som hľadal a nenašiel som nič podobné ani vo Fínsku a ani v Nemecku.

Dnes maturujú študenti zo štyroch predmetov, z toho sú dva povinné. Pridajme k tomu tretí – matematiku. To znamená, že tri zo štyroch predmetov nadiktuje štát. Toto je sloboda, o ktorej je fínske školstvo?

Predstavme si študenta, ktorý chce ísť študovať cudzie jazyky, medicínu a podobne. Ako do toho jedného voliteľného predmetu napasuje svoje požiadavky pre vysokoškolské štúdium?

Naozaj tu niekto verí, že povinnou maturitou donútime študentov mať o matematiku väčší záujem a následne sa nám budú hlásiť vo väčšej miere na tie univerzity, ktoré chceme tlačiť do popredia?

Diktát moci

Áno, školstvo potrebuje naozaj zmeny. Tie zmeny však musia prísť na reálnych argumentoch. Potrebujeme zmeniť odborné školstvo, to však nedosiahneme zmenou prijímania na gymnáziá, ale len vnútornou zmenou odborného školstva.

Potrebujeme menej nezamestnaných absolventov, to však nedosiahneme tým, že im budeme určovať, čo majú študovať. Zatiaľ sme len svedkami diktátu moci, diskusie len s vybranými (rozumej tými, čo neodporujú). Toto naozaj nie je tá „fínska sloboda“.

Mne osobne z toho všetkého vychádza zatiaľ jedno. Pán minister strašne chce urobiť niečo zásadné, niečo veľké. Výsledkom je veľa návrhov, na prvé počutie aj akceptovateľných. Nemôže však zabúdať na jednu vec. Snažiť sa preskočiť tri postupné kroky naraz môže byť v konečnom dôsledku kontraproduktívne.

Od veci by nebolo ani to, keby pán minister zostúpil zo svojho akademického piedestálu a začal diskutovať. Ale nie diskutovať tak, ako sme toho zatiaľ svedkami. Nie každý, kto má iný nápad a názor, je zlý a zaujatý.

Nám učiteľom veľmi záleží, aby sa naše školstvo pohlo z miesta dopredu. Chceme sa len ubrániť novému experimentu na našom povolaní v presvedčení, že len úmysel niečo zmeniť nestačí. Voláme po zmene na základe faktov a argumentov, nie na základe osobných pocitov pána ministra.

Autor je učiteľ, Gymnázium Senica

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 418
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 4 456
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 081
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 595
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 720
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 272
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 222
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 062
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 015
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 000

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Prieskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe zhodnotila prvú sezónu v najvyššej lige, očakával viac.

EKONOMIKA

Časť severného obchvatu Prešova je o krok bližšie, NDS chystá súťaž

Výstavbu rýchlostnej cesty štát rozdelil na dve etapy.

Neprehliadnite tiež

KOMENTÁR ZUZANY KEPPLOVEJ

Sulík vie, že z týchto rečí rastú preferencie

V SaS by sa nemali tváriť prekvapene. Sterilizácie im už neraz expertná verejnosť ofrflala.

SLOVO ONDREJA PROSTREDNÍKA

Ako cirkvi reagujú na extrém v nemeckom parlamente

Ako zareagovali nemeckí cirkevní predstavitelia na úspech AfD? Niektorí podobne ako ich slovenskí kolegovia na Kotlebu.

Stĺpček Petra Schutza

Čo by dala Merkelová za takého Danka s Bugárom

Angelu Merkelovú čakajú ťažké rokovania o vláde.

AUTORSKÁ STRANA TOMÁŠA PROKOPČÁKA

Keď dôjde na sex a alkohol, dvadsaťpäť rokov je nových osemnásť

Vedci naznačujú, že ľudia dnes dospievajú pomalšie. Mali by sme sa tomu prispôsobiť.