Zoznamky sú pre panicov. Päť mýtov o webe a ako je to naozaj

Jedným z najrozšírenejších mýtov je, že pre internet a televíziu ľudia zabudli na knihy.

Počujem to takmer vždy, keď idem s kamarátmi na pivo: web ruinuje náš život. A nemali by sme veriť tomu, čo sa na ňom píše, lebo si tu všetci iba vymýšľajú. A ďalšie. Je to fakt pravda? Rozhodol som sa to spísať, aby som si už odteraz nemusel drať jazyk.

Toto je päť najrozšírenejších mýtov o webe.

1. Pre internet a televíziu ľudia menej čítajú knihy

Jedným z najrozšírenejších mýtov je, že pre internet a televíziu ľudia zabudli na knihy, už sa vôbec nečítajú romány, nikto už nezvládne prečítať nič, čo je dlhšie ako jeden status na Facebooku. Je to naozaj pravda?

Ak budeme predpokladať, že Slováci nie sú príliš odlišní od Američanov (a naozaj nie sú), potom zďaleka nie. V roku 1949 čítala knihy podľa prieskumov Gallupu ani nie tretina obyvateľov USA, v roku 2005 takmer polovica. Za posledných 50 rokov teda nárast o celých 47 percent dvojnásobný nárast! To zďaleka nevyzerá na úpadok kníh, či dokonca ich smrť.

Samozrejme, vplyv na čísla má aj rozvoj gramotnosti, extrémny nárast dostupných kníh (aj brakových), ale fakty sú fakty: v čase televízie, internetu a Facebooku sa číta asi najviac kníh v celých dejinách ľudstva. A elektronické čítačky, e-booky tomu určite neuškodia, skôr naopak.

2. Ľudia na webe klamú viac ako v bežnom živote

Často hovorievame: neverte ničomu, čo je napísané na webe. Všetci tam klamú a vymýšľajú si. V skutočnosti by sme však mali hovoriť: neverte ničomu, čo niekto napísal anonymne. Web ako taký je naopak vďaka svojej verejnej povahe jedným z najpravdovravnejších médií.

Vedci Jamie Guillory a Jeffrey Hancock z Cornell University v New Yorku v štúdii nedávno uverejnenej vo vedeckom časopise Cyberpsychology, Behavior and Social Networking skúmali množstvo klamstiev a poloprávd, ktoré ľudia zadávajú do životopisov a zistili, že ľudia v klasických životopisoch klamú o dôležitých veciach viac ako v tých, ktoré napíšu a zverejnia na webovej stránke profesionálnej sociálnej sieti Linkedin.com.

Dôvod? Tým, že životopis pridajú na stránku, ho zároveň urobia dostupný širokej verejnosti. Vy by ste klamali, keď viete, že to každý uvidí?

Ďalšie výskumy (napríklad Charles Naquin, 2010) síce dokázali, že ľudia v e-maile klamú v priemere viac ako v rukou napísanom liste, ale v rebríčku najklamárskejších médií e-mail ani čet nevyhrali. Najviac sa klame v telefóne.

3. Surfovanie v práci nás robí menej efektívnymi

Zakazujete v práci Facebook a YouTube, lebo sú potom zamestnanci neefektívni? Štúdia Dona J. Q. Chena and Vivien K. G. Lim zo Singapurskej národnej univerzity dokazuje opak: ak si majú dať zamestnanci v práci po nejakom čase krátku pauzu (čo musíme nutne robiť úplne všetci), je v priemere až o 16 percent efektívnejšie, ak pri tom robia niečo na webe, ako keby mali robiť nejakú inú aktivitu.

4. Internetové zoznamky využívajú iba neschopní

Opustené ženy po päťdesiatke alebo hanbliví chlapci, ktorí nedokážu dievča osloviť inak - ak si myslíte, že toto je profil ľudí, ktorí najviac vyhľadávajú internetové zoznamovacie služby, tak sa mýlite, presne ako tí, čo si myslia, že Smer volia iba ľudia s nižším vzdelaním. V skutočnosti sú zoznamky najvyužívanejším spôsobom zoznámenia úplne všetkých - v USA vzniká vďaka nim pätina všetkých vzťahov a šestina všetkých manželstiev.

Vedci z Amsterdamskej univerzity navyše v roku 2007 zisťovali, aké povahové črty majú používatelia zoznamiek, a zistili, že zoznamky na randenie využívajú viac casanovovské typy ako utiahnutí jedinci.

5. Pre Facebook sa ľudia cítia opustene

Lajkujeme statusy, pridávame fotky, ale zabúdame ísť spolu von a sme čím ďalej, tým opustenejší? Psychologička Moira Burke z Carnegie Mellon University dlhodobo skúmala 1200 používateľov Facebooku a zistila, že za istých okolností Facebook u používateľov na pocit osamelosti vplýva dokonca pozitívne - vtedy, keď ho využívajú hlavne na četovanie a komentovanie cudzích statusov. Dáva ľuďom možnosti, ako zažiť ešte viac interakcie medzi sebou.

Ostatní používatelia (tí čo na Facebooku iba lajkujú, alebo ho iba čítajú) nezaznamenali žiadnu zmenu vo vnútorných pocitoch. Facebook ich sociálny život neovplyvnil ani pozitívne, ani negatívne.

A ďalšie výskumy dokazujú, že ľudia používajúci internet denne nie sú nešťastnejší, práve naopak - vo výskumoch šťastia patria medzi najspokojnejšie skupiny vďaka informovanosti, ktorú prináša. Malý príklad: ľudia, čo majú web, kúpia svoje auto v priemere o viac ako päť percent lacnejšie ako tí, čo web nepoužívajú. A tak je to so všetkými rozhodnutiami, vďaka webu sú lepšie. Žiadne zruinované životy. Informovanosť je kľúčom k lepším rozhodnutiam aj k šťastiu.

Nič nie je čiernobiele a je jasné, že technológie nás menia a nie vždy len k lepšiemu. Ale oveľa lepšie než na ne nadávať je, vybrať si z nich to najlepšie a tomu zlému sa pokúsiť vyhnúť.

(Autor je publicista a webdeveloper)

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  2. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  4. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  5. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  6. Noc architektúry 2018
  7. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  8. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  9. Talent - vzdelanie - úspech
  10. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 27 762
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 19 792
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 13 014
  4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 509
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 384
  6. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 5 742
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 654
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 408
  9. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 3 152
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 101

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Hovorili sme s Babindolčanmi: Bohatí susedia ich prekvapili

Ľuďom v Babindole sa nepáči, ak sa o nich hovorí ako o bohatej dedine. Zbohatlo podľa nich len pár jednotlivcov.

KOMENTÁRE

Snaha o minimalizáciu škody

Hlavní aktéri babindolskej kauzy nasadili špecialistov na krízovú komunikáciu.

ŠPORT

Za megapodvod minidištanc? Rusov možno na olympiáde omilostia

Rusi túžia kráčať pod svojou vlajkou.

Neprehliadnite tiež

STĹPČEK JAKUBA FILA

Snaha o minimalizáciu škody

Hlavní aktéri babindolskej kauzy nasadili špecialistov na krízovú komunikáciu.

Autorská strana Michala Havrana

Nebuď buzerant, zmláť manželku

Vy to viete, vy muži z Tvrdošína, čo pochodujete a zneužívate vieru, aby ste ľudí vydesili.

Komentár Petra Schutza

Ďalšie zmrazené bojisko?

Rokovania o Sýrii, ktoré sú dokonca duplicitné (jedno organizuje OSN, druhé Rusi), vyzerajú beznádejne.

Dnes píše Robert Bielik

Na ľudskú túžbu nie je vakcína

Vraj sa dnes ľudia tak bytostne a freneticky venujú predajom a nákupom, až prestali medzi sebou viesť vojny.

Komentár Zuzany Kepplovej

Nehovorte, že je to populizmus. Naučte sa ho používať

Že balíčky sú len marketing, sme už počuli. Treba sa pohnúť ďalej.