SME

Aj žiak má právo na omyl

Najväčším nedostatkom prijímania na gymnáziá podľa priemru, nie je nejednotnosť v známkovaní, ale ignorovanie žiakovej osobnosti.

Najväčším nedostatkom úvah o tom, že na gymnáziá by sa mali dostať len žiaci s presne stanoveným priemerom, nie je nejednotnosť v známkovaní, ale ignorovanie žiakovej osobnosti.

Gymnáziá vraj navštevuje priveľa žiakov, čo vedie k poklesu kvality a zároveň spôsobuje nedostatok potenciálnych záujemcov o stredné odborné školy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jedno i druhé je hlavnou príčinou takmer všetkého zla v našom školskom systéme, ktorý sa vyznačuje predovšetkým tým, že je nevyčerpateľným zdrojom budúcich nezamestnaných.

SkryťVypnúť reklamu

V gymnáziách tkvie príčina toho, že nemáme dosť murárov a naopak máme prebytok ľudí zaoberajúcich sa dejepisom či geografiou, ako na to upozornil sám pán premiér, ktorý len pre úplnosť nie je murárom a ako právnik sa musel zaoberať aj dejepisom.

Úvaha ministra školstva, že študovať na gymnáziu môžu len žiaci s prospechovým priemerom do 1,5, je problematická z viacerých dôvodov. Priemer 1,5 nehovorí veľa o kvalitách uchádzača o štúdium, lebo dosiahnuť takýto priemer možno na jednotlivých školách pri veľmi rozdielnej námahe a schopnostiach.

Stačí však, ak sa na základné školy vyvinie tlak a budú prinútené rešpektovať legislatívne dané zásady klasifikácie žiakov. Pri konkrétnom riešení tohto problému by bola iniciatíva ministerstva školstva zmysluplná.

SkryťVypnúť reklamu

No vzhľadom na to, že takáto aktivita by sa u slabo prospievajúcich žiakov a ich rodičov, ako aj u nie veľmi pracovitých učiteľov nestretla s porozumením, je zrejmé, že týmto smerom sa aktivita pána ministra uberať nebude.

Kotrmelce a matematika

Skutočné dôvody, pre ktoré je nápad neprijateľný, teda nie sú v nejednotnosti v klasifikácii, ale v ignorovaní žiakovej osobnosti, osobitostí vývinu a v jeho „práve na omyl“. Mnohí nadaní žiaci nedosahujú dobré výsledky vo všetkých predmetoch, čo im kazí prospech.

Matematika už spôsobila nejednu traumu u žiakov orientovaných na cudzie jazyky či spoločenskovedné predmety. Mnohí budúci technici sa len ťažko brodili v málo „vypočítateľnom“ slede historických udalostí. Nie každý má rád kotrmelce či talent na jazyky. Toto všetko návrh ignoruje, práve tak ako aj individuálny vývin.

SkryťVypnúť reklamu

Pre žiaka, ktorý v šiestom ročníku patril medzi priemerných, no neskôr sa vypracoval na vynikajúceho, je už v súlade s navrhovaným kritériom neskoro a dvere do gymnázia sú mu zatvorené.

Rodina siedmaka prechádza krízou manželských vzťahov a dieťa – vynikajúci žiak – reaguje zhoršením prospechu. Čo na tom, že predtým i potom bez problémov plnil prospechový cenzus, druhú šancu nedostane.

Spolu s niekoľkými ďalšími zámermi ministra Dušana Čaploviča sa tento radí k nerealistickým opatreniam. Ak sa podarí zaviesť prospechový cenzus pri prijímaní na gymnáziá ako aj matematiku ako povinný maturitný predmet a uskutočnia sa ďalšie parciálne zmeny, nič podstatné sa na kvalite maturantov nezmení.

Problém nie je prioritne v tom, že by sme mali veľa gymnázií, problém je v tom, že žiaci na gymnáziách, ale aj základných a ostatných stredných školách nie sú motivovaní k usilovnej práci v škole i doma.

SkryťVypnúť reklamu

Nezískame nič

Máme veľa gymnázií, no predovšetkým máme veľa vysokých škôl, a preto ani redukciou gymnázií nezískame nič, pokiaľ sa nezmení počet miest na vysokých školách.

Ak by sa počet žiakov na gymnáziách znížil, adeptov vysokoškolského vzdelania neubudne, lebo tí, ktorí budú túžiť po akademickom titule napríklad v takej populárnej sociálnej práci, si urobia maturitu (mimochodom nepomerne ľahšiu ako na gymnáziu) na inej strednej škole.

Pán minister predtým, ako sa ním stal, vedel, že na Slovensku je veľa vysokých škôl a málo detí, ktoré majú na to, aby na nich zmysluplne študovali. Redukcia počtu vysokoškolákov však nie je v programe a Dušan Čaplovič nemá odvahu problém riešiť.

Preto radšej bude pokračovať v tradícii svojho predchodcu a bude vytvárať dymové clony v podobe zástupných problémov. No a tí, čo majú deti školopovinné, nech si berú príklad z pána premiéra a svoje deti nedávajú do štátnych škôl. Pravda, ak na to majú.

SkryťVypnúť reklamu


Autor je stredoškolský učiteľ

Autor: Vladimír Urban

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na Marka oharka do jarka
  2. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 101
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 11 390
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 245
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 314
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 180
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 906
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 136
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 045
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  2. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  3. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  4. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  5. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  6. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 517
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 172
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 808
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 239
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 574
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 693
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 364
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 858
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu