Aj žiak má právo na omyl

Najväčším nedostatkom prijímania na gymnáziá podľa priemru, nie je nejednotnosť v známkovaní, ale ignorovanie žiakovej osobnosti.

Najväčším nedostatkom úvah o tom, že na gymnáziá by sa mali dostať len žiaci s presne stanoveným priemerom, nie je nejednotnosť v známkovaní, ale ignorovanie žiakovej osobnosti.

Gymnáziá vraj navštevuje priveľa žiakov, čo vedie k poklesu kvality a zároveň spôsobuje nedostatok potenciálnych záujemcov o stredné odborné školy.

Jedno i druhé je hlavnou príčinou takmer všetkého zla v našom školskom systéme, ktorý sa vyznačuje predovšetkým tým, že je nevyčerpateľným zdrojom budúcich nezamestnaných.

V gymnáziách tkvie príčina toho, že nemáme dosť murárov a naopak máme prebytok ľudí zaoberajúcich sa dejepisom či geografiou, ako na to upozornil sám pán premiér, ktorý len pre úplnosť nie je murárom a ako právnik sa musel zaoberať aj dejepisom.

Článok pokračuje pod video reklamou

Úvaha ministra školstva, že študovať na gymnáziu môžu len žiaci s prospechovým priemerom do 1,5, je problematická z viacerých dôvodov. Priemer 1,5 nehovorí veľa o kvalitách uchádzača o štúdium, lebo dosiahnuť takýto priemer možno na jednotlivých školách pri veľmi rozdielnej námahe a schopnostiach.

Stačí však, ak sa na základné školy vyvinie tlak a budú prinútené rešpektovať legislatívne dané zásady klasifikácie žiakov. Pri konkrétnom riešení tohto problému by bola iniciatíva ministerstva školstva zmysluplná.

No vzhľadom na to, že takáto aktivita by sa u slabo prospievajúcich žiakov a ich rodičov, ako aj u nie veľmi pracovitých učiteľov nestretla s porozumením, je zrejmé, že týmto smerom sa aktivita pána ministra uberať nebude.

Kotrmelce a matematika

Skutočné dôvody, pre ktoré je nápad neprijateľný, teda nie sú v nejednotnosti v klasifikácii, ale v ignorovaní žiakovej osobnosti, osobitostí vývinu a v jeho „práve na omyl“. Mnohí nadaní žiaci nedosahujú dobré výsledky vo všetkých predmetoch, čo im kazí prospech.

Matematika už spôsobila nejednu traumu u žiakov orientovaných na cudzie jazyky či spoločenskovedné predmety. Mnohí budúci technici sa len ťažko brodili v málo „vypočítateľnom“ slede historických udalostí. Nie každý má rád kotrmelce či talent na jazyky. Toto všetko návrh ignoruje, práve tak ako aj individuálny vývin.

Pre žiaka, ktorý v šiestom ročníku patril medzi priemerných, no neskôr sa vypracoval na vynikajúceho, je už v súlade s navrhovaným kritériom neskoro a dvere do gymnázia sú mu zatvorené.

Rodina siedmaka prechádza krízou manželských vzťahov a dieťa – vynikajúci žiak – reaguje zhoršením prospechu. Čo na tom, že predtým i potom bez problémov plnil prospechový cenzus, druhú šancu nedostane.

Spolu s niekoľkými ďalšími zámermi ministra Dušana Čaploviča sa tento radí k nerealistickým opatreniam. Ak sa podarí zaviesť prospechový cenzus pri prijímaní na gymnáziá ako aj matematiku ako povinný maturitný predmet a uskutočnia sa ďalšie parciálne zmeny, nič podstatné sa na kvalite maturantov nezmení.

Problém nie je prioritne v tom, že by sme mali veľa gymnázií, problém je v tom, že žiaci na gymnáziách, ale aj základných a ostatných stredných školách nie sú motivovaní k usilovnej práci v škole i doma.

Nezískame nič

Máme veľa gymnázií, no predovšetkým máme veľa vysokých škôl, a preto ani redukciou gymnázií nezískame nič, pokiaľ sa nezmení počet miest na vysokých školách.

Ak by sa počet žiakov na gymnáziách znížil, adeptov vysokoškolského vzdelania neubudne, lebo tí, ktorí budú túžiť po akademickom titule napríklad v takej populárnej sociálnej práci, si urobia maturitu (mimochodom nepomerne ľahšiu ako na gymnáziu) na inej strednej škole.

Pán minister predtým, ako sa ním stal, vedel, že na Slovensku je veľa vysokých škôl a málo detí, ktoré majú na to, aby na nich zmysluplne študovali. Redukcia počtu vysokoškolákov však nie je v programe a Dušan Čaplovič nemá odvahu problém riešiť.

Preto radšej bude pokračovať v tradícii svojho predchodcu a bude vytvárať dymové clony v podobe zástupných problémov. No a tí, čo majú deti školopovinné, nech si berú príklad z pána premiéra a svoje deti nedávajú do štátnych škôl. Pravda, ak na to majú.


Autor je stredoškolský učiteľ

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  3. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  4. Dva rekordy na druhý pokus
  5. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  6. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  8. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  9. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  2. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  3. Company´s autumn in the High Tatras
  4. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  5. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  6. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  7. Dva rekordy na druhý pokus
  8. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  9. Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...
  10. Virtuálne sídlo v Bratislave
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 19 786
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 18 478
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 977
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 995
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 767
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 462
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 626
  8. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 527
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 976
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 915

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček Beaty Balogovej

Aktivity bývalých siskárov nie sú variáciou slobody slova

Tóth ukázal, aký mizerný je "analytik".

DOMOV

Návrat do čias mečiarizmu. Reakcie redakcií na sledovanie novinárov

Reagujú Aktuality.sk i týždenník .týždeň.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Beaty Balogovej

Aktivity bývalých siskárov nie sú variáciou slobody slova

Tóth ukázal, aký mizerný je "analytik".

Píše Igor Viszlai

Ak chceme smrekové lesy, nemôžeme čakať, že sa obnovia samotné

Ad: Tri mýty o lykožrútovi

Stĺpček Jakuba Fila

Korupcia 2.0: Obáločky aspoň za poradie, nie za výsledok

Za poradie sa berú obálky všelikde. Kramáre môžu byť len príklad.

Komentár Petra Schutza

V mene férovosti súdu

V situácii, v akej sme, je ústavná väčšina, na ktorú by údajne Smer po vykopnutí prezidenta kývol, viac.

Komentár Zuzany Kepplovej

Soft power podľa Lajčáka

Hovoríme, že chápeme sankcie, ale neprestávame sa sťažovať, že trpíme spolu s Ruskom.