LISTY Z WEBU

Vojna o našu pozornosť: ako nás firmy potrebujú zaujať

Úspešná firma musí hľadať spôsoby, ako si z vášho času ukrojiť čo najviac.

Meno Jeff Hammerbacher vám nemusí nič hovoriť, no s jeho prácou sa stretávate denne. Tento mladý matematický génius bol jedným zo sto pôvodných zamestnancov Facebooku.

V čase, keď Facebook bol len sociálnou sieťou pre univerzity, mal zistiť, prečo v niektorých mestách je Facebook medzi študentmi populárny a v ďalších nie.

Dovtedy neexistoval nástroj, ktorým by mohol analyzovať dáta od používateľov. Facebook vedel, kde kto kliká, s kým sa chce kamarátiť a s kým nie, ale nedávalo to nijaký zmysel.

Článok pokračuje pod video reklamou

Hammerbacher takýto nástroj vytvoril a položil základ na rýchle šírenie Facebooku a jeho biznis. Aj vďaka nemu máte na Facebooku len takú reklamu, ktorá je prispôsobená vašim záujmom.

Hammerbacher sa však možno viac než svojou prácou zapísal tým, že z firmy odišiel. A pritom pre Businessweek vyslovil slová, ktoré asi najlepšie opisujú súčasný internetový biznis: „Najlepšie mozgy mojej generácie rozmýšľajú nad tým, ako prinútiť ľudí, aby klikali na reklamy. A to je naprd.“

Ekonomika pozornosti

Aby sme jeho slovám porozumeli, musíme sa vrátiť trocha naspäť – do roku 1969, keď sa Herbert Simon, neskorší laureát nobelovky za ekonómiu, zaoberal spôsobmi, akými sa v ekonomike šíria informácie.

Štyridsať rokov predtým, ako Facebook vstupom na burzu získal šestnásť miliárd dolárov, pomenoval, čo bude najdôležitejšie pre úspech dnešnej firmy. Tvrdil, že v spoločnosti, ktorá je bohatá na informácie, vzniká nedostatkový tovar – pozornosť. A úspešní budú tí, ktorí s ňou dokážu najlepšie pracovať.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C38FT na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C38FT na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 14 990
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 660
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 495
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 003
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 985
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 529
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 744
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 185
  9. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 2 901
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 2 692

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zálohovanie PET fliaš je bližšie. Na aké prekážky naráža?

Zálohovaním sa vyzbiera 90 percent fliaš.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Slovensko vo finále MS vo futbale? Nie je to utópia

Slovenský futbal môže siahať na vrchol.

KOMENTÁR ONDREJA PODSTUPKU

Pomôžme ministrovi spraviť drahé a bolestivé rozhodnutie

Zálohovanie PET fliaš je dobrý a bolestivý nápad.

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Babčenkova manželka prehovorila. Ako prežívala smrť svojho manžela?

O všetkom vedela vopred.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček šéfredaktorky

Trump si pri Putinovi vystačil s frázami a klišé

Interpretácie budú iné v každom tábore.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Putin si to vychutnal ešte viac ako Trump

Putin sa opäť priznal, že Krym bola hra Kremľa.

Komentár Zuzany Kepplovej

Ľudia, ktorí chodili na námestia, majú v Čižnárovi spojenca

Prípady farmárov nie sú náhodné a zriedkavé.

Správne zrkadlo (Sliacky)

Karikatúra denníka Sme (kreslí Sliacky)

KOMENTÁR ONDREJA PODSTUPKU

Pomôžme ministrovi spraviť drahé a bolestivé rozhodnutie

Zálohovanie PET fliaš je dobrý a bolestivý nápad.