Slovenské filmy sú zlé, len to nesmiete verejne povedať

Kvalitný film nepotopí nijaká negatívna recenzia a ani nadšená óda nevytiahne prepadák. Ale my sme si už zvykli slovenské filmy nekritizovať alebo kritizovať opatrne.

Kto má rád slovenský film, nemal by sledovať diskusiu k novému filmu Eštebák od režiséra Juraja Nvotu.

Debatné peklo aj s účasťou tvorcov rozpútala recenzia portálu Kinema. Začalo sa to zostra – najprv producent urazený kritikou napadol internetového autora a scenárista vulgárne osočil šéfredaktora webu. V reakcii šéfredaktor volal po ospravedlnení a verejne zanevrel na celú slovenskú kinematografiu.

Popri tom sa vyrojili anonymy na obranu filmárov. Eštebáka nevideli, no aj tak sa zhodli, že tak veľmi žlčovitá kritika nemôže byť neosobná. Recenzent sa najskôr pomstil filmárovi, čo mu chodí za ženou – načo by inak písal kritiku?

Toto všetko rozpútala obyčajná recenzia. Kritický názor človeka, ktorý možno nepoužil šťastný tón, možno nebol spravodlivý, no použil argumenty. Napísal, že Eštebák Juraja Nvotu nie je dobrý film a prečo si to myslí.

Len žiadne ilúzie

Bez niečoho podobného, iba menej drastického nie je žiadna premiéra. Už sme si zvykli slovenské filmy nekritizovať alebo kritizovať opatrne. Nie je v ťažkých podmienkach hrdinstvom každý jeden film? Nevyjadriť rešpekt, vďaku tvorcom, že ho vôbec dokončili? Zas prižmúriť oko nad tuzemským titulom? Znížiť latku, neodháňať divákov?

Nerobme si ilúzie o vplyvnosti kritiky. Tých niekoľko recenzentov na Slovensku čísla v kinách nerobí, diváka skôr orientujú ratingy z databáz na internete, nie názory. Kvalitný film nepotopí nijaká negatívna recenzia a ani nadšená óda nevytiahne prepadák, jedine ak pozitívny ohlas podporí niečo ozaj kvalitné (Slepé lásky, Dom). Lenže zmyslom kritiky, ak nejaký existuje, bude niečo iné. Napríklad nešíriť falošnú spokojnosť.

Slovenský film totiž nie je na umretie. Vyhrabal sa z najhoršieho a od vlani sa naplno prejavuje efekt Audiovizuálneho fondu, ktorý ročne rozdeľuje okolo päť miliónov eur. Za premiérou treba vidieť hmatateľné rozhodnutie komisie. Film podporený na úkor iných z verejných peňazí sa musí vedieť obhájiť, nie vydierať kritikov a prosiť ich o súcit.

Zostáva len porovnávať

Napokon, v porovnaní s Českom je naša kritika ešte zmierlivá, určite nie macošská. Skutočne nemilosrdný kritik by nechal zaznieť zopár krutých právd. Napríklad že slovenský hraný film bol svetový naposledy v roku 1972 a dokument ho z provinčnosti nevytrhne. Toto nie je argument proti domácemu umeniu, čo má nárok na život, či obstojí, alebo prepadne v konkurencii vo svete. Umenie made in Slovakia potrebujeme, už preto, že ním žije lokálna kultúra, témy, ktoré za nás nespracuje Hollywood ani susedia.

Podstatné je, že práve toto recenzent spravidla uznáva. V hlave nemá nereálne kritériá, filmom drží palce, nečaká slovenského Felliniho, Tarantina ani Finchera. Iste, v umení je hodnotenie vždy trochu prekérne. No ak opustíme chiméru akýchsi objektívnych hodnôt a rovnako odmietneme detinskú tézu, že všetko je subjektívne a „každému sa páči niečo iné“ (potom totiž nemá zmysel diskutovať o filmoch), tak zostáva jediné. Porovnávať.

V blízkom Česku vznikajú filmy ako Protektor, Pouta, Rodina je základ štátu. Režisér Václav Kadrnka na kolene bez podpory nakrútil výborný exportný titul 88 listov. A filmári v Rumunsku v podmienkach podobných slovenským nakrúcajú svetovú špičku.

Starí Slováci, noví filmári

Zložité podmienky na Slovensku nie sú tajomstvom, takže filmári vedia, do čoho idú. Niektoré veci preto nie je možné odpustiť ani s privretými očami. Nemôžme sa čudovať, že u nás nevznikne riadne akčné sci-fi (Immortalitas) ani dobrý historický veľkofilm (Jánošík), no môžeme sa pozastaviť, že sa o to niekto snaží.

Nikdy neboli technológie také dostupné a nikdy nebolo ľahšie nakrútiť kvalitu bez veľkých peňazí. Ak sú filmy neinvenčné, zaplnené klišé, stereotypmi, komplexami a pokusmi dobehnúť súčasnosť estetikou po záruke, na vine nebudú podmienky, čo diktujú výsledok. Bude to vec voľby, ktorú môžeme kritizovať.

A aby sme nezabudli. Do filmov sa navážame preto, že nám na nich záleží a chceme, aby boli lepšie. Obava z kritikov hubiacich krehké plody našej mladej kinematografie pripomína mentalitu Drahoslava Machalu, v ktorej spoločnosť „nešpiní do vlastného hniezda“, zato buduje pocit vlastnej výnimočnosti. A zabúda na to, že práve v kritike samej seba spočíva jej sila – to sa týka politikov, starých Slovákov, aj nových filmárov.

Fakt je, že už dnes jedno oko privierame. Ide o to, či nad filmom privierať aj druhé oko a to môžeme prestať aj s celou hrou na recenzie. Nebude poctivejšie rovno písať PR články?

Miloš Krekovič (1981) je redaktor prílohy TV Oko.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  2. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  3. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  4. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  5. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  6. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  7. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  8. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  10. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  1. Company´s autumn in the High Tatras
  2. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  3. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  4. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  5. Dva rekordy na druhý pokus
  6. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  7. Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...
  8. Virtuálne sídlo v Bratislave
  9. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  10. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 840
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 994
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 11 673
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 757
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 436
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 605
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 272
  8. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 247
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 686
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 977

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zsuzsová bola aj pri podpisovej akcii, ktorá mohla pomôcť Kočnerovi vstúpiť do politiky

Vstup do politiky ohlásil kontroverzný podnikateľ vlani v lete. O mesiac neskôr začal jeho kamarát Tóth zbierať podpisy pre svoju stranu.

Dobré ráno

Dobré ráno: Zúri v Smere občianska vojna?

Hovorí sa o napätí medzi premiérom a šéfom strany Smer.

Zdenko Krajčír

Dôchodkový strop je nezmysel. Existuje aj rozumné riešenie

Súčasný návrh je v rozpore s dlhodobou udržateľnosťou verejných financií.

ŠPORT

Messi si zlomil ruku. Ovplyvnil tým najslávnejšie derby

Futbalisti Real Madrid nevyhrali už päť zápasov.

Neprehliadnite tiež

Zbierka (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (kreslí Sliacky).

Stĺpček Zuzany Kepplovej

A čo máme s týmto urobiť? Pýta sa privolaná hliadka

Dobrý úmysel zapísaný v zákone je nám nič platný.

Komentár Petra Schutza

Na Slovensku príbeh saudského novinára neoslovil ani dušu

Trump ukázal ďalší autoportrét.

Autorská strana Michaely Terenzani

Keď Slovák kandidoval v meste Brusel

Aj naši cudzinci sa po Henrym Acordovi zaujímajú o komunálne voľby.

Javorový list Toma Nicholsona

Vďaka legalizácii marihuany mám novú strechu

Nelegálni predajcovia si hľadajú prácu.