Pred pár dňami som sledoval na japonskej televíznej stanici NHK dokument o Hello Kitty vysvetľujúci, prečo toto mačiatko vyvolalo vo svete taký rozruch. Mnohým z vás netreba milú kreslenú postavičku predstavovať. Možno práve vaša dcéra má nejakú obľúbenú vec s obrázkom bielej mačičky s ružovou mašličkou na ušku.
Ale nie všetci zrejme vedia, že Hello Kitty vytvorila japonská spoločnosť špecializujúca sa na darčekové predmety. Na rozdiel od motorových vozidiel a elektroniky, ktorých značka je vždy spojená s krajinou pôvodu (keď sa povie Toyota, každý vie, že je to japonské auto), od dizajnu kreslených postavičiek sa to neočakáva. Hello Kitty akoby nemala štátnu príslušnosť, lebo ju vidieť všade na svete.
Ale vráťme sa k televíznemu dokumentu, v ktorom odznelo, že podobizeň mačiatka sa už na svete tlačí na vyše päťdesiattisíc druhov tovarov, akými sú papiernické potreby, tašky, módne doplnky a oblečenie, obaly a prívesky na mobily, dokonca aj nálepky na víno. Predávajú sa v stodeviatich krajinách sveta, čo znamená ročný zisk okolo 150 miliónov eur. Prečo spomedzi množstva kreslených postavičiek zaznamenala taký veľký úspech iba Hello Kitty? Dokumentárny program prezradil veľa pozoruhodných dôvodov.
Mačiatko Hello Kitty je staré už takmer štyridsať rokov. Už keď som bol malý, registroval som ho, ale svetoznámym sa stalo iba za posledných päť-šesť rokov, keď sa jeho materská firma zamerala viac na predaj licencií na používanie Hello Kitty. Zjednodušene povedané - ponúkajú výrobcom a maloobchodným sieťam predaj práv na používanie postavičky Hello Kitty na ich výrobkoch a vždy si dohodnú percentá z predaja.
Postavičky ako Snoopy alebo Mickey Mouse majú pre používateľov stanovené veľmi prísne pravidlá. Musia byť použité presne vo vyobrazení ako originál. Hello Kitty je flexibilnejšia, obchodníci si ju môžu pozmeniť podľa požiadaviek trhu. To je dôvod, prečo niekedy vidíte aj Hello Kitty s náušničkami, s okuliarmi na očiach alebo ako čierne mačiatko. A môžete si kúpiť aj drahé talianske víno s figúrkou Hello Kitty.