SME

Projekt pre Moskvu

Ak aj prudko stúpne preprava kontajnerov po železnici z Ázie, nebude v slovenskom a európskom záujme míňať peniaze na širokorozchodnú.

Nápad predĺžiť širokorozchodnú z východu Slovenska až po Viedeň bude na Slovensku znova a znova ožívať ešte desiatky rokov. Nakoniec z neho koľaje nebudú, ale na mudrovanie a, nebodaj, aj nejaké tie základné kamene sa ešte minú desiatky miliónov eur. A čím menej sa budú argumenty proti širokorozchodnej opakovať, tým viac na to minieme a tým viac sa strápnime v Európe a zaviažeme v Rusku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Áno, platí, že tok tovarov z Ázie cez Rusko po železnici sa bude pravdepodobne zväčšovať. Pravda je aj to, že v posledných rokoch ruské železnice aj vďaka podpore Kremľa urobili poriadok s mafiou a tranzity kontajnerov po Transsibírskej magistrále sú bezpečné a rýchlejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte keby dokázali cenu stlačiť tak na polovicu, mohli by serióznejšie konkurovať morskej ceste. V každom prípade možnosť, že tok tovarov z Číny po širokorozchodnej významne stúpne, nie je mizivá. A zarobí na nej ten, kto bude na tieto objemy pripravený.

Ruská diplomacia túto situáciu obratne využíva tým, že Budapešť straší, že širokorozchodná sa postaví na Slovensku a Maďari prídu o tržby z prepravy a naopak. Takto postavená téma - či stihne široké koľaje skôr vybudovať Maďarsko alebo Slovensko - elegantne zakrýva pre nás najrozumnejšie riešenie.

To je nestavať nové koľaje, čakať, čo sa stane, a zvýšené objemy prepravy využívať na vyššie tržby slovenských železníc na úzkej koľaji. Voľné kapacity slovenských dráh prepravy z Ruska len ťažko niekedy naplnia. Úzkym miestom môžu byť len prekladiská.

SkryťVypnúť reklamu

No ak by tie už naozaj nestačili, násobky dnešných kapacít prekládky vieme postaviť rýchlo a v kontexte širokorozchodnej za malé peniaze, rádovo za dvesto miliónov eur.

Namiesto toho slovenská vláda vráža milióny eur do analýz, ktoré zatiaľ ukázali, že širokorozchodná by stála osem miliárd eur a rentabilná by nebola ani po tridsiatich rokoch. Povedané ľudskou rečou, bol by to pre každého, kto do toho vloží peniaze, zlý projekt. Povedané rečou stredoeurópskeho politika: vyplatilo by sa to len vtedy, ak by sa to postavilo z eurofondov.

Na to, aby si Rusi expanziu do Európy financovali za peniaze Európanov, by potrebovali dostať do hry vplyvnejšiu krajinu ako Slovensko alebo Maďarsko. Pochopili, že ich ambícia dostať sa so širokorozchodnou až do strategického prístavu Terst je nereálna, stavili tak na Rakúšanov.

SkryťVypnúť reklamu

Tým sa myšlienka, že sa za slovenské a európske peniaze postaví trať cez Slovensko a Viedeň na tom zarobí v prekladisku v Parndorfe, pochopiteľne pozdávala. Keď k tomu Rusi priložili aj stálu delegáciu lobistov v Bruseli, mohlo sa zdať, že šanca na širokorozchodnú za európske peniaze nie je nulová.

Preto, ak dnes Brusel odkazuje, že úplne stačí, ak dáva Slovensku peniaze na obnovu európskych úzkokoľajných tratí, je to aspoň načas príjemné vydýchnutie.

Futbalisti niekedy zmôžu viac ako intelektuáli smoliaci výzvy proti neonacistickej hrozbe, myslí si Peter Morvay

Čítajte komentár (piano) >>


Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Debata o budúcnosti prokuratúry či súdov by mala zaujímať každého, píše Lukáš Fila

SkryťVypnúť reklamu

Čítajte komentár (piano) >>

Európski politici vysielajú zvuky bez pointy, tvrdí Peter Schutz

Čítajte komentár (piano) >>

Širokorozchodná

Prekladisko, ktoré sa rozprestiera v susedstve košického U.S. Steelu na 27 hektároch, slúži na prekládku tovaru z Ukrajiny a Ruska.

Prekladisko tovarov pri Košiciach je v neistote.


Súvisiace témy: Vlaky
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  3. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  2. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  3. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  4. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  6. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 192
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 145
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 223
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 2 991
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 789
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 607
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 014
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 1 920
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu