KOMENTÁR KONŠTANTÍNA ČIKOVSKÉHO

Projekt pre Moskvu

Ak aj prudko stúpne preprava kontajnerov po železnici z Ázie, nebude v slovenskom a európskom záujme míňať peniaze na širokorozchodnú.

Nápad predĺžiť širokorozchodnú z východu Slovenska až po Viedeň bude na Slovensku znova a znova ožívať ešte desiatky rokov. Nakoniec z neho koľaje nebudú, ale na mudrovanie a, nebodaj, aj nejaké tie základné kamene sa ešte minú desiatky miliónov eur. A čím menej sa budú argumenty proti širokorozchodnej opakovať, tým viac na to minieme a tým viac sa strápnime v Európe a zaviažeme v Rusku.

Áno, platí, že tok tovarov z Ázie cez Rusko po železnici sa bude pravdepodobne zväčšovať. Pravda je aj to, že v posledných rokoch ruské železnice aj vďaka podpore Kremľa urobili poriadok s mafiou a tranzity kontajnerov po Transsibírskej magistrále sú bezpečné a rýchlejšie.

Ešte keby dokázali cenu stlačiť tak na polovicu, mohli by serióznejšie konkurovať morskej ceste. V každom prípade možnosť, že tok tovarov z Číny po širokorozchodnej významne stúpne, nie je mizivá. A zarobí na nej ten, kto bude na tieto objemy pripravený.

Ruská diplomacia túto situáciu obratne využíva tým, že Budapešť straší, že širokorozchodná sa postaví na Slovensku a Maďari prídu o tržby z prepravy a naopak. Takto postavená téma - či stihne široké koľaje skôr vybudovať Maďarsko alebo Slovensko - elegantne zakrýva pre nás najrozumnejšie riešenie.

To je nestavať nové koľaje, čakať, čo sa stane, a zvýšené objemy prepravy využívať na vyššie tržby slovenských železníc na úzkej koľaji. Voľné kapacity slovenských dráh prepravy z Ruska len ťažko niekedy naplnia. Úzkym miestom môžu byť len prekladiská.

No ak by tie už naozaj nestačili, násobky dnešných kapacít prekládky vieme postaviť rýchlo a v kontexte širokorozchodnej za malé peniaze, rádovo za dvesto miliónov eur.

Namiesto toho slovenská vláda vráža milióny eur do analýz, ktoré zatiaľ ukázali, že širokorozchodná by stála osem miliárd eur a rentabilná by nebola ani po tridsiatich rokoch. Povedané ľudskou rečou, bol by to pre každého, kto do toho vloží peniaze, zlý projekt. Povedané rečou stredoeurópskeho politika: vyplatilo by sa to len vtedy, ak by sa to postavilo z eurofondov.

Na to, aby si Rusi expanziu do Európy financovali za peniaze Európanov, by potrebovali dostať do hry vplyvnejšiu krajinu ako Slovensko alebo Maďarsko. Pochopili, že ich ambícia dostať sa so širokorozchodnou až do strategického prístavu Terst je nereálna, stavili tak na Rakúšanov.

Tým sa myšlienka, že sa za slovenské a európske peniaze postaví trať cez Slovensko a Viedeň na tom zarobí v prekladisku v Parndorfe, pochopiteľne pozdávala. Keď k tomu Rusi priložili aj stálu delegáciu lobistov v Bruseli, mohlo sa zdať, že šanca na širokorozchodnú za európske peniaze nie je nulová.

Preto, ak dnes Brusel odkazuje, že úplne stačí, ak dáva Slovensku peniaze na obnovu európskych úzkokoľajných tratí, je to aspoň načas príjemné vydýchnutie.

ps.jpg
Futbalisti niekedy zmôžu viac ako intelektuáli smoliaci výzvy proti neonacistickej hrozbe, myslí si Peter Morvay

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

lf.jpg
Debata o budúcnosti prokuratúry či súdov by mala zaujímať každého, píše Lukáš Fila
pm.jpg
Európski politici vysielajú zvuky bez pointy, tvrdí Peter Schutz

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 800
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 6 519
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 624
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 309
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 023
  6. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 982
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 895
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 850
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 744
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 224

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Širokorozchodná

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

DOMOV

Smer opúšťajú nitrianski členovia, nepáčia sa im kšefty

Predseda miestneho klubu je nespokojný.

KOMENTÁRE

SPD či FDP, to je otázka

Ak skončí SPD zase ako menšia vládna strana, z tieňa kresťanských demokratov nevylezie nikdy.

Neprehliadnite tiež

AUTORSKÁ STRANA TOMÁŠA HULÍKA

Ostnatý drôt ochránil prírodu

Morava bola v minulosti hranicou, kde stála železná opona. Aj vďaka tomu tu je dodnes zachovaná príroda.

KNIHA TÝŽDŇA

Antihrdina je precenená kniha. No nie márne čítanie

Hrdinovia Boreālnej ekosocialistickej občianskodemokratickej rovnoprávnej republiky doma nepresvedčia.

PÍŠE IVAN BURAJ - FÓRUM

Púť do Compostely nám pripomína stratené ideály

Všetci pocestní sa v jednu chvíľu stretli, aby sa stručne pozdravili „buen camino“, a aby sa hneď potom aj rozišli.

DNES PÍŠE ELENA ELEKOVÁ

Chvála hromadnej dopravy

Tie rozhovory, ktoré nevymyslíš a situácie, ktoré ťa zaskočia.