KOMENTÁR KONŠTANTÍNA ČIKOVSKÉHO

Projekt pre Moskvu

Ak aj prudko stúpne preprava kontajnerov po železnici z Ázie, nebude v slovenskom a európskom záujme míňať peniaze na širokorozchodnú.

Nápad predĺžiť širokorozchodnú z východu Slovenska až po Viedeň bude na Slovensku znova a znova ožívať ešte desiatky rokov. Nakoniec z neho koľaje nebudú, ale na mudrovanie a, nebodaj, aj nejaké tie základné kamene sa ešte minú desiatky miliónov eur. A čím menej sa budú argumenty proti širokorozchodnej opakovať, tým viac na to minieme a tým viac sa strápnime v Európe a zaviažeme v Rusku.

Áno, platí, že tok tovarov z Ázie cez Rusko po železnici sa bude pravdepodobne zväčšovať. Pravda je aj to, že v posledných rokoch ruské železnice aj vďaka podpore Kremľa urobili poriadok s mafiou a tranzity kontajnerov po Transsibírskej magistrále sú bezpečné a rýchlejšie.

Ešte keby dokázali cenu stlačiť tak na polovicu, mohli by serióznejšie konkurovať morskej ceste. V každom prípade možnosť, že tok tovarov z Číny po širokorozchodnej významne stúpne, nie je mizivá. A zarobí na nej ten, kto bude na tieto objemy pripravený.

Ruská diplomacia túto situáciu obratne využíva tým, že Budapešť straší, že širokorozchodná sa postaví na Slovensku a Maďari prídu o tržby z prepravy a naopak. Takto postavená téma - či stihne široké koľaje skôr vybudovať Maďarsko alebo Slovensko - elegantne zakrýva pre nás najrozumnejšie riešenie.

To je nestavať nové koľaje, čakať, čo sa stane, a zvýšené objemy prepravy využívať na vyššie tržby slovenských železníc na úzkej koľaji. Voľné kapacity slovenských dráh prepravy z Ruska len ťažko niekedy naplnia. Úzkym miestom môžu byť len prekladiská.

No ak by tie už naozaj nestačili, násobky dnešných kapacít prekládky vieme postaviť rýchlo a v kontexte širokorozchodnej za malé peniaze, rádovo za dvesto miliónov eur.

Namiesto toho slovenská vláda vráža milióny eur do analýz, ktoré zatiaľ ukázali, že širokorozchodná by stála osem miliárd eur a rentabilná by nebola ani po tridsiatich rokoch. Povedané ľudskou rečou, bol by to pre každého, kto do toho vloží peniaze, zlý projekt. Povedané rečou stredoeurópskeho politika: vyplatilo by sa to len vtedy, ak by sa to postavilo z eurofondov.

Na to, aby si Rusi expanziu do Európy financovali za peniaze Európanov, by potrebovali dostať do hry vplyvnejšiu krajinu ako Slovensko alebo Maďarsko. Pochopili, že ich ambícia dostať sa so širokorozchodnou až do strategického prístavu Terst je nereálna, stavili tak na Rakúšanov.

Tým sa myšlienka, že sa za slovenské a európske peniaze postaví trať cez Slovensko a Viedeň na tom zarobí v prekladisku v Parndorfe, pochopiteľne pozdávala. Keď k tomu Rusi priložili aj stálu delegáciu lobistov v Bruseli, mohlo sa zdať, že šanca na širokorozchodnú za európske peniaze nie je nulová.

Preto, ak dnes Brusel odkazuje, že úplne stačí, ak dáva Slovensku peniaze na obnovu európskych úzkokoľajných tratí, je to aspoň načas príjemné vydýchnutie.

ps.jpg
Futbalisti niekedy zmôžu viac ako intelektuáli smoliaci výzvy proti neonacistickej hrozbe, myslí si Peter Morvay

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

lf.jpg
Debata o budúcnosti prokuratúry či súdov by mala zaujímať každého, píše Lukáš Fila
pm.jpg
Európski politici vysielajú zvuky bez pointy, tvrdí Peter Schutz

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 328
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 762
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 14 355
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 143
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 867
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 943
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 412
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 001
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 341
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 333

Téma: Širokorozchodná


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Rodičia trojičiek: Nie je jednoduché prejsť po ulici bez povšimnutia

Deň s trojičkami sa takmer nedá naplánovať.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.

Neprehliadnite tiež

Flinta do žita (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico).

AUTORSKÁ STRANA BORISA VANYU

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Ako často natrafí obyčajný Američan v miestnych médiách na nejakú informáciu o Slovensku? Výnimočne.

KOMENTÁR ZUZANY KEPPLOVEJ

Ako teda hovoriť s Ruskom

Dnes, bohužiaľ, už ani Alexandrovovci nemôžu povedať, že oni nič, oni sú len muzikanti.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Zmena klímy na Sicílii

Proces prevýchovy Trumpa vo funkcii – ktorý beží, ale pomaly - je badateľný.