Vláda dokoná, čo prekazila

Vláda, ktorá hľadá pre bratislavské letisko strategického partnera, hľadá tým aj spôsob, ako ho sprivatizuje.

Za posledných šesť rokov je bratislavské letisko absolútne bezkonkurenčné v tom, koľko nezmyslov sa o ňom slávnostne povedalo. Otvorenie druhej časti terminálu bolo príležitosťou, aby sa nezmysly kopili ďalej.

V roku 2006 o privatizáciu letiska súťažili investori, ktorí boli ochotní „za svoje“ vybudovať nový terminál, zrekonštruovať odletové dráhy a ešte dať štátu približne 200 miliónov eur. Prvá vláda Roberta Fica im to prekazila, čo premiér komentoval tak, že on a jeho ľudia „vytrhli bratislavské letisko doslova spred privatizačného pažeráka“.

Otázku, prečo je správne, že štát a jeho daňovníci platia to, čo chcel financovať investor, premiér Fico dostával veľmi často a nikdy na ňu neodpovedal tak, že je to správne z ekonomických dôvodov. Vždy sa odvolával na „filozofiu“, podľa ktorej tu nemôžeme všetko predať a za všetko platiť cudzincom. Ako keby potešenie z toho, že neplatíme cudzincom, bolo zadarmo – ako daňoví poplatníci sme sami zacálovali, čo mohli zaplatiť „oni“.

Keď v roku 2010 premiér Fico otváral čerstvo dokončenú odletovú halu, vyhlásil: „Keby sme nedošli k moci v roku 2006, tak dnes už nestojíme na slovenskej pôde.“ Z čoho vyplynulo, že pôda v Slovenskej republike, ktorá nesie investíciu zahraničného investora, prestáva byť slovenská. Také niečo nemohol ani predseda Smeru myslieť vážne – len to úplne vážne vyhlasoval.

Dôvody, prečo to robil, vyšli najavo vtedy, keď bol ministrom dopravy Ján Figeľ. Čo na bratislavskom letisku našiel, sformuloval vo vete: „Ficova vláda dostala letisko do područia firiem a záujmov Vladimíra Poóra, pričom štát a celá spoločnosť znášajú náklady.“

Problém je, že to, čo donedávna hradili daňoví poplatníci, čo si Letisko Bratislava požičiavalo, si už štát a ani letisko dovoliť nemôžu. Preto ľudia druhej Ficovej vlády začali pre letisko hľadať „strategického partnera“. A opäť pri tom robia z ľudí idiotov.

Tón ešte v apríli udal minister dopravy Ján Počiatek, ktorý vyhlásil, že sa nebude brániť „vstupu silného strategického partnera do tohto sektora, pretože je zjavne potrebný“. „Ale privatizáciu ako takú vylučujem,“ dodal minister.

Minulý týždeň to pri otvorení novej haly zopakoval aj štátny tajomník František Palko: „Prichádza do úvahy aj spolupráca so strategickým partnerom, neprichádza do úvahy privatizácia letiska.“ Možnosť, že silný partner príde, zaplatí drahú rekonštrukciu, zainvestuje do rozvoja letiska, ale vlastnícke pomery zostanú nemenné, je vylúčená.

Keď akúkoľvek časť z toho, čo teraz vlastní štát, dostane strategický partner (hoci aj vo forme prenájmu), pôjde o privatizáciu. Druhá Ficova vláda tak dokoná, čo prvá prekazila. Aj keď to celý kabinet na čele s premiérom bude popierať trikrát denne.

Autor je politický komentátor Trendu

pm.jpg
Veľkej časti slovenských katolíkov cirkev vyhovuje práve taká, akou ju ukazuje odvolanie arcibiskupa Bezáka, myslí si Peter Morvay

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

gal.jpg
O vatry je už menší záujem, píše Tomáš Gális

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 400
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 111
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 18 744
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 449
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 421
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 754
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 135
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 432
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 241
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 635

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Európa je civilizácia fake news (píše Michal Havran)

Rimania označili zmŕtvychvstanie ako prvý hoax.

AUTO

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Neprehliadnite tiež

Kríž s dôchodkami (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico).

Píše Michal Kaliňák

Bez dostupných bytov sa ľudia za prácou nepohnú

Mladí zostanú bývať u rodičov a obce neporastú.

Komentár Petra Schutza

Menší pes v hre

Nord Stream II – a tu má Trump pravdu – je v záujme len Putina a jeho samoderžavia.

Komentár Zuzany Kepplovej

Nechýba vám niekto vo verejnej diskusii?

Akademici vo veľkom opustili tento priestor a prenechali ho najmä politikom.

Dnes píše Ľubomír Feldek

O individuálnych záujmoch a kolektívnych predsavzatiach

Prečo boli monsterprocesy inscenované ešte aj na prahu „zlatých“ šesťdesiatych, a práve v Žiline?