Za posledných šesť rokov je bratislavské letisko absolútne bezkonkurenčné v tom, koľko nezmyslov sa o ňom slávnostne povedalo. Otvorenie druhej časti terminálu bolo príležitosťou, aby sa nezmysly kopili ďalej.
V roku 2006 o privatizáciu letiska súťažili investori, ktorí boli ochotní „za svoje“ vybudovať nový terminál, zrekonštruovať odletové dráhy a ešte dať štátu približne 200 miliónov eur. Prvá vláda Roberta Fica im to prekazila, čo premiér komentoval tak, že on a jeho ľudia „vytrhli bratislavské letisko doslova spred privatizačného pažeráka“.
Otázku, prečo je správne, že štát a jeho daňovníci platia to, čo chcel financovať investor, premiér Fico dostával veľmi často a nikdy na ňu neodpovedal tak, že je to správne z ekonomických dôvodov. Vždy sa odvolával na „filozofiu“, podľa ktorej tu nemôžeme všetko predať a za všetko platiť cudzincom. Ako keby potešenie z toho, že neplatíme cudzincom, bolo zadarmo – ako daňoví poplatníci sme sami zacálovali, čo mohli zaplatiť „oni“.
Keď v roku 2010 premiér Fico otváral čerstvo dokončenú odletovú halu, vyhlásil: „Keby sme nedošli k moci v roku 2006, tak dnes už nestojíme na slovenskej pôde.“ Z čoho vyplynulo, že pôda v Slovenskej republike, ktorá nesie investíciu zahraničného investora, prestáva byť slovenská. Také niečo nemohol ani predseda Smeru myslieť vážne – len to úplne vážne vyhlasoval.
Dôvody, prečo to robil, vyšli najavo vtedy, keď bol ministrom dopravy Ján Figeľ. Čo na bratislavskom letisku našiel, sformuloval vo vete: „Ficova vláda dostala letisko do područia firiem a záujmov Vladimíra Poóra, pričom štát a celá spoločnosť znášajú náklady.“
Problém je, že to, čo donedávna hradili daňoví poplatníci, čo si Letisko Bratislava požičiavalo, si už štát a ani letisko dovoliť nemôžu. Preto ľudia druhej Ficovej vlády začali pre letisko hľadať „strategického partnera“. A opäť pri tom robia z ľudí idiotov.
Tón ešte v apríli udal minister dopravy Ján Počiatek, ktorý vyhlásil, že sa nebude brániť „vstupu silného strategického partnera do tohto sektora, pretože je zjavne potrebný“. „Ale privatizáciu ako takú vylučujem,“ dodal minister.
Minulý týždeň to pri otvorení novej haly zopakoval aj štátny tajomník František Palko: „Prichádza do úvahy aj spolupráca so strategickým partnerom, neprichádza do úvahy privatizácia letiska.“ Možnosť, že silný partner príde, zaplatí drahú rekonštrukciu, zainvestuje do rozvoja letiska, ale vlastnícke pomery zostanú nemenné, je vylúčená.
Keď akúkoľvek časť z toho, čo teraz vlastní štát, dostane strategický partner (hoci aj vo forme prenájmu), pôjde o privatizáciu. Druhá Ficova vláda tak dokoná, čo prvá prekazila. Aj keď to celý kabinet na čele s premiérom bude popierať trikrát denne.
Autor je politický komentátor Trendu
Veľkej časti slovenských katolíkov cirkev vyhovuje práve taká, akou ju ukazuje odvolanie arcibiskupa Bezáka, myslí si Peter Morvay
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
O vatry je už menší záujem, píše Tomáš Gális
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz