Vláda dokoná, čo prekazila

Vláda, ktorá hľadá pre bratislavské letisko strategického partnera, hľadá tým aj spôsob, ako ho sprivatizuje.

Za posledných šesť rokov je bratislavské letisko absolútne bezkonkurenčné v tom, koľko nezmyslov sa o ňom slávnostne povedalo. Otvorenie druhej časti terminálu bolo príležitosťou, aby sa nezmysly kopili ďalej.

V roku 2006 o privatizáciu letiska súťažili investori, ktorí boli ochotní „za svoje“ vybudovať nový terminál, zrekonštruovať odletové dráhy a ešte dať štátu približne 200 miliónov eur. Prvá vláda Roberta Fica im to prekazila, čo premiér komentoval tak, že on a jeho ľudia „vytrhli bratislavské letisko doslova spred privatizačného pažeráka“.

Otázku, prečo je správne, že štát a jeho daňovníci platia to, čo chcel financovať investor, premiér Fico dostával veľmi často a nikdy na ňu neodpovedal tak, že je to správne z ekonomických dôvodov. Vždy sa odvolával na „filozofiu“, podľa ktorej tu nemôžeme všetko predať a za všetko platiť cudzincom. Ako keby potešenie z toho, že neplatíme cudzincom, bolo zadarmo – ako daňoví poplatníci sme sami zacálovali, čo mohli zaplatiť „oni“.

Keď v roku 2010 premiér Fico otváral čerstvo dokončenú odletovú halu, vyhlásil: „Keby sme nedošli k moci v roku 2006, tak dnes už nestojíme na slovenskej pôde.“ Z čoho vyplynulo, že pôda v Slovenskej republike, ktorá nesie investíciu zahraničného investora, prestáva byť slovenská. Také niečo nemohol ani predseda Smeru myslieť vážne – len to úplne vážne vyhlasoval.

Dôvody, prečo to robil, vyšli najavo vtedy, keď bol ministrom dopravy Ján Figeľ. Čo na bratislavskom letisku našiel, sformuloval vo vete: „Ficova vláda dostala letisko do područia firiem a záujmov Vladimíra Poóra, pričom štát a celá spoločnosť znášajú náklady.“

Problém je, že to, čo donedávna hradili daňoví poplatníci, čo si Letisko Bratislava požičiavalo, si už štát a ani letisko dovoliť nemôžu. Preto ľudia druhej Ficovej vlády začali pre letisko hľadať „strategického partnera“. A opäť pri tom robia z ľudí idiotov.

Tón ešte v apríli udal minister dopravy Ján Počiatek, ktorý vyhlásil, že sa nebude brániť „vstupu silného strategického partnera do tohto sektora, pretože je zjavne potrebný“. „Ale privatizáciu ako takú vylučujem,“ dodal minister.

Minulý týždeň to pri otvorení novej haly zopakoval aj štátny tajomník František Palko: „Prichádza do úvahy aj spolupráca so strategickým partnerom, neprichádza do úvahy privatizácia letiska.“ Možnosť, že silný partner príde, zaplatí drahú rekonštrukciu, zainvestuje do rozvoja letiska, ale vlastnícke pomery zostanú nemenné, je vylúčená.

Keď akúkoľvek časť z toho, čo teraz vlastní štát, dostane strategický partner (hoci aj vo forme prenájmu), pôjde o privatizáciu. Druhá Ficova vláda tak dokoná, čo prvá prekazila. Aj keď to celý kabinet na čele s premiérom bude popierať trikrát denne.

Autor je politický komentátor Trendu

pm.jpg
Veľkej časti slovenských katolíkov cirkev vyhovuje práve taká, akou ju ukazuje odvolanie arcibiskupa Bezáka, myslí si Peter Morvay

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

gal.jpg
O vatry je už menší záujem, píše Tomáš Gális

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 9 674
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 819
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 116
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 291
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 197
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 190
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 016
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 729
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 565
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 174

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

Neprehliadnite tiež

KOMENTÁR BENA CUNNINGHAMA

Moja päťročná dcéra sa neskôr stretne s Weinsteinom, je to takmer isté

Hoci nie som nijako priamo spojený s Weinsteinovým škandálom, cítim sa čiastočne spoluvinným.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Len žiadne konšpirácie

Podporuje a živí ich – síce neúmyselne, ale živí – aj taký Ján Budaj, keď šíri výklady o akomsi pakte Václava Havla s komunistami.

KNIHA TÝŽDŇA

Nemôžem sa stať osožnou inak iba cez pero?

Inakosť bola Timraviným osudom aj voľbou, tvrdí Dana Podracká.

Vyšli do ulíc (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico)