Kde sú správne medze náboženskej slobody? Marianne Thieme, predsedníčka holandskej Strany pre zvieratá, ponúka túto odpoveď: „Náboženská sloboda sa končí tam, kde sa začína utrpenie ľudí alebo zvierat.“
Jediná strana aktivistov za práva zvierat zastúpená v národnom parlamente, predložila zákon vyžadujúci, aby zvieratá boli pred usmrtením omráčené. Návrh zjednotil islamských a židovských lídrov pri obrane toho, čo pokladajú za ohrozenie svojej slobody vyznania, pretože ich náboženské doktríny zakazujú konzumáciu mäsa zo zvierat, ktoré nie sú usmrtené pri vedomí.
Holandský parlament im dal rok, aby preukázali, že postupy na jatkách predpísané ich náboženstvami nepôsobia viac bolesti než smrť po predchádzajúcom omráčení. Ak sa im to nepodarí, požiadavka na omráčenie bude zavedená.
Antikoncepcia v poistení
V Spojených štátoch zasa katolícki biskupi tvrdia, že prezident Barack Obama porušuje ich náboženskú slobodu, keď vyžaduje od všetkých veľkých zamestnávateľov vrátane katolíckych nemocníc a univerzít, aby svojim zamestnancom ponúkali zdravotné poistenie, z ktorého sa hradí i antikoncepcia.
V Izraeli krajne ortodoxní veriaci, ktorí židovské právo vykladajú tak, že mužovi je zakázané dotknúť sa ženy, s ktorou nie je v príbuzenskom ani manželskom vzťahu, chcú v autobusoch oddelené sedadlá pre mužov a ženy a zastavenie vládneho plánu na ukončenie výnimky z vojenskej služby pre riadnych študentov náboženstva (v roku 2010 šlo o 63-tisíc osôb).
Jesť mäso nie je súčasť viery
Keď sa ľuďom bráni vo výkone ich náboženstva napríklad zákonmi zakazujúcimi určité spôsoby zbožnosti, nemôže byť pochýb, že je porušovaná ich sloboda vyznania. Náboženská perzekúcia bola v minulých storočiach bežná a v niektorých krajinách sa vyskytuje dodnes.
Lenže zákaz rituálneho usmrtenia zvierat nebráni židom ani moslimom praktizovať ich náboženstvo. Počas debaty o návrhu vrchný rabín Holandska Binyomin Jacobs poslancom povedal: „Ak nám nezostane nikto, kto by v Holandsku mohol robiť rituálne obrady, prestaneme jesť mäso.“
Veď práve to by človek mal urobiť, ak je stúpencom náboženstva, ktoré žiada, aby sa zvieratá zabíjali menej humánnym spôsobom, než aký je dnes už možný. Islam ani judaizmus nepoznajú požiadavku, aby človek jedol mäso. Židov ani moslimov nevyzývam robiť nič viac, než čo sám z etických dôvodov robím už 40 rokov.
Obmedzením legitímnej obrany náboženskej slobody na odmietanie návrhov, ktoré ľuďom znemožňujú praktizovať ich náboženstvo, môžeme vyriešiť rad ďalších sporov, v ktorých sa tvrdí, že je ohrozená sloboda vyznania.