SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Slováci nie sú analfabeti

Pýtajte sa, kto je váš kníhkupec a ako si plní svoje záväzky.

(Zdroj: FOTOLIA)

Na slovenskom knižnom trhu to vrie. Jedna z najväčších sietí kníhkupectiev Panta Rhei má veľké problémy, hoci len pred dvoma rokmi expandovala do Čiech, kde kúpila sieť Neoluxor. Do koncernu vstúpila kontroverzná finančná skupina J&T a hrozba bankrotu sa nateraz odvrátila. I tak sa však vydavatelia obávajú, že sa im obrovské dlhy nevrátia – nový spolumajiteľ žiada ich čiastočné odpustenie.

Zmieriť sa?

Asi je dobre, že sa to konečne prevalilo, ale toto je len špička ľadovca. V knižnej brandži na Slovensku už dávno skoro nikto neplatí skoro nikomu. Vydavatelia neplatia tlačiarňam ani autorom, distribúcie vydavateľom a kníhkupci distribúciám. Je to bludný kruh. Ak vydavateľstvu uhradia faktúru o rok, ešte môže byť šťastné.

Po rôznych čudesných krachoch sa stáva, že vám namiesto peňazí ponúknu, aby ste si prišli s fúrikom pre balík zničených výtlačkov a ešte sa máte poďakovať, že ste vôbec niečo dostali. Nežartujem.

Hypermarkety nastavili zderské podmienky, berú si vyše polovice z ceny knihy a kto ich hru neprijme, toho vyradia z regálov. Skúste niečo podnikateľsky plánovať, keď viete, že pôjdete do ťažkého mínusu a nik vám nepomôže.

Alebo si predstavte, že ste štyri roky nedostali plat – to je realita, s ktorou sa väčšina spisovateliek a spisovateľov u nás „musí“ zmieriť. Vždy som chcel pracovať s knihami a som šťastný, že to môžem robiť, ale náš trh považujem za chorý a do hĺbky prehnitý.

Čo môžete robiť? Predovšetkým veľa čítať a veľa kupovať knihy. Pýtajte sa, kto je váš kníhkupec a ako si plní svoje záväzky. Uvedomte si, že my, ktorí pre vás knižky píšeme, sme týmto nespravodlivým systémom postihnutí najviac. Čitatelia sú väčšinou šokovaní, keď im prezradím, že z jedného predaného výtlačku, ktorý stojí 12 eur, dostávam 90 centov, zato distribútor 6 éčok.

Nechápal som

Rozprúdila sa debata o budúcnosti vydávania kníh. Vo viacerých článkoch sa vyskytlo aj moje meno, v podstate v dobrom, vraj mám mimoriadne znalosti o marketingu aj „obchodného ducha“. To počúvam už štrnásť rokov, vlastne odvtedy, čo som debutoval. A rovnako dlho sa na tom zabávam.

Keď som začínal, nemal som nijaké vedomosti o marketingu ani skúsenosti s ním. Nikdy som sa nič také neučil, vyštudoval som umenovedu. Ale už roky som vášnivý čitateľ, chodievam do kníhkupectiev doma aj v zahraničí a nakupujem staré aj nové knižky.

Odkedy som v roku 1998 pripravoval debut, sledujem scénu ešte pozornejšie. Obálky slovenskej literatúry vyzerali skoro ako spred storočia a typografia podobne. Rozhodol som sa pre iný prístup, od dizajnu a písma až po propagáciu.

Nechápal som, prečo vydavateľstvá nekomunikujú so svojimi potenciálnymi čitateľmi, nevydávajú katalógy, nehovoria s distribúciami ani kníhkupcami, ani neorganizujú krsty alebo čítačky, veci, ktoré boli na západ aj na východ od nás samozrejmé už desiatky aj stovky rokov.

Pod úroveň Umelca

Keď som šiel na svoje prvé turné s knihou Lovci & zberači, dozvedel som sa, že som prvý, kto takto verejne vystupuje pred publikom na viacerých miestach krajiny. Ale ako inak ma ľudia mali spoznať? Moje meno predtým skoro nikto nepočul. Nepoužíval som nijaké tajné obchodné ťahy ani zložité predajné stratégie.

Keď niečo urobím a stojím si za tým, tak chcem, aby sa to dostalo k svojmu publiku. Ikskrát mi to vyčítali v recenziách, vraj to bolo podlizovanie sa, že vraj také niečo sa ku kultúre vôbec nehodí.

Niekde tam sa zakorenil zvyk, že spisovatelia vlastne vôbec nemajú rozmýšľať o peniazoch a predajnosti, pretože to je pod úroveň Umelca – a vlastne im ani netreba platiť honoráre. Donekonečne o mne písali, že som „komerčný“, čo bola dokonalá absurdita, pretože väčšinu spisovateľskej práce som vykonával bez nároku na odmenu. A dnes sa to zrazu velebí ako správna priekopnícka cesta.

A už vôbec nechápem, prečo sa v diskusii dokola tvrdí, že „Slováci sú v čitateľskej gramotnosti len o kúsok nad analfabetmi“ (v tomto sa zhodli aj publicista Juraj Kušnierik a spisovateľka Svetlana Žuchová). To je úplný nezmysel a podľa mňa urážka inteligentnej populácie.

Krokodílie slzy

Knižný trh zažíval roky rast, ktorý nevyhnutne narazil na strop. Veci sa utrasú a vývoj pôjde ďalej, možno nie tak megalomansky, ale skromnejšie a poctivejšie, čo bude na prospech autorov aj čitateľov. Celkom by stačilo dodržiavať základy obchodnej etiky a zverejniť zoznam chronických neplatičov, ktorý by bol pre mnohých veľkým prekvapením.

Všade, kade chodím, snažím sa propagovať čítanie a písanie, najmä medzi mladými ľuďmi. Ale koľkí to u nás robia? Kedy ste naposledy počuli verejne známeho človeka propagovať knižky? Tu sa ešte aj Štefan Hríb a Zdena Studenková chvália tým, že slovenskú beletriu nečítajú.

Jeden z najznámejších vydavateľov už dvadsať rokov v rozhovoroch opakuje, že slovenské knihy sa nekupujú a roní krokodílie slzy, ako už neviem koľkýkrát skrachoval. Skúste si predstaviť, že by sa napríklad významný výrobca jogurtov stále v médiách sťažoval, že jogurty sa nekupujú. Nezačali by ste aj vy pochybovať o tom, či ich naozaj chcete?

Nelamentujem

Knižný trh by si mal v prvom rade začať vážiť tých, vďaka ktorým existuje – svojich čitateľov, a sústavne ich nepodceňovať a z niečoho neobviňovať. Kto si idealizuje Island alebo Slovinsko, ten vôbec nepozná tamojšiu situáciu.

Knižný trh sa radikálne zmenil aj tam, aj v Nemecku a v USA. Prežívame zložitú, ale aj vzrušujúcu a inšpiratívnu éru. Kvalitná literatúra to mala ťažké vždy a my tvoríme v oveľa lepších podmienkach ako naši predchodcovia.

Keď som začínal, iba sa rodili audioknihy a nik nechyroval o eBookoch. Už som zažil istý malý úspech aj totálny prepadák, a oboje ma posunulo ďalej.

Niekto sa túži stať bankárom, ja som sa chcel stať spisovateľom a vždy mi bolo jasné, že sa nebudem mať tak dobre ako bankár. Ale robím niečo, čo bankár nie: rozprávam ľuďom svoj príbeh.

Raz je čitateľov veľa, inokedy menej. Neviem, ako to bude v budúcnosti, ale kým bude aspoň jeden, mienim v tom pokračovať. Nelamentujem, pracujem.

Držme si spoločne palce, pretože jedinou nádejou Slovenska je vzdelanie, vzdelanie, vzdelanie – a to bez kníh nepôjde.

Michal Hvorecký (1976) je spisovateľ. Na jeseň vydáva novú knihu Naum.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Hygge ako životný štýl
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  5. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  6. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  7. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  8. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  9. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  10. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 596
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 439
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 883
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 249
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 213
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 658
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 940
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 836
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 653
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 660
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marcel Slávik

Minister hospodárstva naňho podal trestné oznámenie.

4 h
Joe Biden.

Pozrite si prehľad dnešného dňa.

3 h
Ilustračná fotografia.

Testovanie sa koná od 18. do 26. januára.

4 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Valec OĽaNO ide ďalej

Peter Tkačenko

Niekto zabudol, že terajšia vláda je zajtrajšia opozícia.

6 h

Neprehliadnite tiež

Karikatúra denníka SME (kreslí Hej, ty! – Györe).

1 h
Komentár Petra Schutza

Muž veľkých očakávaní

Peter Schutz

Zdravica von der Leyenovej je návod na nadmerné očakávania.

3 h
Joe Biden a jeho manželka Jill počas štátnej hymny počas inaugurácie nového prezidenta.

Putina netreba démonizovať, povedal po obsadení Krymu nový šéf CSU.

4 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Toto nie je Amerika

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Po Trumpovi sa zdá správnejšie nezamieňať si demokraciu s Amerikou.

4 h