SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Automaticky podozriví

Vyššie dane zrejme naozaj podporujú spravodlivejší daňový systém. Inštitút finančnej politiky však nikde nevysvetľuje, prečo si myslí, že súčasná miera progresivity zdanenia je nedostatočná.

Po nápade zdaňovať nehnuteľnosti prišiel v rámci hľadania dodatočných príjmov rozpočtu Inštitút finančnej politiky s nápadom zdaňovať luxus v podobe osobných automobilov. Namiesto stimulácie odbornej diskusie však celý materiál, ktorý IFP začiatkom mesiaca predložil (a ktorého časť Národná rada v podobe registračného poplatku v stredu schválila), vyznieva ako narýchlo vypracované politické zadanie s vopred jasným výsledkom.

Odhliadnuc od pochybne nastaveného meradla (výkon motora je možné pri skoro všetkých motoroch podstatne zvýšiť po nákupe, vďaka pokroku dnes i dvojlitrové motory dávajú cez 150 kW, diskriminácia napríklad viacdetných rodín, pre ktoré je väčšie auto, teda auto s väčším motorom jediné možné) za zmienku stojí niekoľko úryvkov z celého textu, ktoré buď poukazujú na ekonomickú povrchnosť, alebo na zle maskovanú triednu neprajnosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Chýba vysvetlenie

IFP napríklad píše, že dane z áut „posilňujú vertikálnu spravodlivosť daňového systému progresívnym nastavením sadzieb dane“. To je zrejme pravda. Nikde však niet odpovede na otázku, prečo si IFP myslí, že súčasná miera progresivity zdanenia je nedostatočná, respektíve suboptimálna a aká by teda optimálne mala byť.

Z drahšieho auta sa totiž už teraz platí vyššia DPH, drahšia je jeho prevádzka (napríklad palivo) i údržba - na rozdiel od auta za desaťtisíc eur sa autá povedzme za 70-tisíc takmer vždy opravujú v autorizovaných servisoch, nie podomovo, a teda často „bez bločku“.

IFP ďalej píše, že dane z áut „prispievajú k horizontálnej spravodlivosti daňového systému zdanením majetku z príjmu, ktorý nie vždy možno efektívne zdaniť prostredníctvom priamych daní“. Inými slovami, každý, kto si na výkonnejšie auto zarobil a nasporil, je automaticky podozrivý z toho, že tak urobil nezákonne, a pretože nie je v silách štátu to zistiť a dokázať, je nutné ho v rámci princípu prezumpcie viny preventívne zdaniť. Tento prístup možno len veľmi ťažko označiť za korektný.

Skryť Vypnúť reklamu

Zaujímavé je tiež tvrdenie, že tieto dane „zvyšujú efektivitu daňového systému nemožnosťou vyhýbania sa daňovej povinnosti“. Trúfalosť je v tomto prípade slabé slovo. To, že si IFP myslí, že človek, ktorý si zarobí na nové auto s výkonom 255 kW, má problém s jeho registráciou na českú schránkovú firmu a že ochotne odvedie za prvé tri roky slovenskej vláde 4500 eur iba za to, aby svoj (za niekoľkokrát zdanené peniaze nadobudnutý) majetok mohol používať, ukazuje, akú mienku o majiteľoch týchto vozidiel IFP má.

Jedna dobrá správa

Klenotom je potom samotná klasifikácia vozidiel, ktorú poslanci prijali. Klasifikácia SEAT­u Leon Cupra R za 25-tisíc eur (výkon 195 kW) ako auta „luxusnej“ triedy s registračným poplatkom okolo 1700 eur (a cirkulačnou daňou navrhovanou IFP medzi 250 a 300 eur za rok) je dobrou ilustráciou toho, ako zdaňovanie na Slovensku často prebieha. To, že za výkonnejšie auto (oproti doterajšiemu stavu) časť parlamentu považuje už auto s viac než 80 kW, potom nie je vo svetle vyššie uvedeného prekvapivé .

Skryť Vypnúť reklamu

Jedinou dobrou správou tak je, že ministerstvo financií neuvažuje o zavedení cirkulačnej dane do praxe. Čo však autora tohto článku, občana Slovenskej republiky s prechodným pobytom v Prahe, od zámeru registrácie auta (a teda i platby DPH) v Česku namiesto na Slovensku vzhľadom na (ne)predvídateľnosť slovenskej daňovej legislatívy určite neodradzuje.

(Autor je analytik České spořitelny)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pomáhajte čítaním
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  3. Pomáhajte čítaním
  4. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  5. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  7. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 28 861
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 427
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 333
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 939
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 852
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 743
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 002
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 10 825
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 807
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 725
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.

Koronavírus: V štyroch nemocniciach Žilinského kraja sú covidové oddelenia plné (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Ilustračná fotografia.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Noviny (Vico)

Karikatúra denníka Sme

Noviny
Stĺpček Petra Schutza

Otáznik nad celoplošným testovaním ostáva

Účasť pilotu prekvapila.

Peter Schutz
Píše Martin Kugla

Akcia má význam v najzasiahnutejších regiónoch

Niekoľko dobrých a horších správ z víkendového testovania.

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.
Komentár Petra Schutza

Do análov hlavným vchodom

Ani päťtisíc odhalených v predpremiére nedáva odpoveď na záhadu, že načo je dobré plošné testovanie.

Peter Schutz