SME

Prohibícia a nórsky liek

S reguláciou predaja alkoholu treba zaobchádzať opatrne. Chuť na alkohol je silnejšia ako akýkoľvek trest a dlhodobá prohibícia by pomohla len sivej ekonomike.

Desiatky mŕtvych a slepých ľudí v priebehu krátkeho času je dosť dobrý dôvod vyhlásiť prohibíciu. Kým polícia nenájde zdroj metylalkoholu a nevymetie jedovaté fľaše z trhu, môže totálny zákaz niekomu zachrániť život. Aj v Česku sa ľuďom stáva, že pijú, kým je čo.

Ale s reguláciou je to ako s alkoholom, vo veľkých množstvách škodí. Príliš tvrdé obmedzovanie prístupu k alkoholu zvykne spoľahlivejšie zvýšiť objem čierneho obchodu, než znížiť spotrebu. A keďže prohibícia je extrémnou formou regulácie, niekedy môže aj zabíjať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad keď sa už oplatí urobiť čiernu pálenicu každému amatérovi a flákačovi, ktorý ľuďom predá niekedy len hnus a niekedy aj jed. Mimochodom, počet obetí metylalkoholu zvyknú občas počítať aj v Nórsku, krajine dlhodobo známej svojimi striktnými obmedzeniami predaja alkoholu, hýrivými piatkami a víkendovými výletníkmi opíjajúcimi sa na lodiach v neregulovaných medzinárodných vodách.

Česi by preto mali dúfať nielen v úspech policajného pátrania, ale aj v rýchle zrušenie totálneho zákazu a nastolenie miernejšej regulácie. A to nie z dôvodov smädu či straty 25 miliónov korún na spotrebnej dani za každý deň prohibície, ale preto, že prohibícia ničomu s výnimkou sivej ekonomiky nepomáha.

Avšak s návratom do starých koľají to nemusí byť v Česku jednoduché a rýchle, najčernejšie scenáre dokonca hovoria o mesiacoch trvajúcej prohibícii. Okrem toho, istý poslanec ČSSD už začal nahlas rozmýšľať nad tým, že je načase krotiť bratov Čechov v pití, napríklad povinným licencovaním predajcov alebo obmedzením maximálneho balenia alkoholických nápojov. No a minister zdravotníctva zvažuje, či to všetko nie je vhodná príležitosť zvýšiť alkoholovú daň.

SkryťVypnúť reklamu

To hlavné, čo by mala mať nielen česká vláda v hlave, kým pristúpi k akcii, je, že mŕtvi nie sú obeťami závislosti od alkoholu, ale smrteľného jedu. A skôr, než zavedie nové regulácie, mala by brať na vedomie, že nijaký trest nie je silnejší než chuť na alkohol.

Napokon, reguláciu už majú a aj tak sa páli načierno a občas sa aj pije jed. Tak ako v Nórsku. Veď to možno ani nebude taká veľká náhoda, že liek na otravu metylalkoholom priniesol do Česka práve lekár z Nórska. Kým ten pomáha jednotlivcom, českej spoločnosti by možno prospel iný osvedčený recept, hoci aj zo Slovenska – registračné pokladnice. A to nielen v boji s ilegálnym predajom alkoholu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  2. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  3. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  4. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  5. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 338
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 10 252
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 230
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 304
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 387
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 940
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 143
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 034
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  2. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  3. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  4. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 493
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 130
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 173
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 219
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 551
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 690
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 275
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 798
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu