SME

Videl som budúcnosť?

Chicagskí učitelia v utorok ukončili štrajk. Oplatí sa pozrieť na jeho dôvody, pretože pohľad na tamojšie školy je pre Slovensko vážnym varovaním, kam by mohli viesť nepremyslené zmeny.

Keď som pred dvoma rokmi vstúpil do verejnej školy v južnom Chicagu, strážca za mnou zamkol hlavný vchod. Pre bezpečnosť detí bola celá budova počas vyučovania uzavretá, plagát pri vchode zakazujúci nosenie zbraní pripomínal letisko, učiteľky s vysielačkami v rukách či za opaskom pripomínali dozorkyne a ja som sa pri práci nestačil brániť spomienkam na svoju slovenskú, pokojnú a inšpiratívnu strednú školu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Môžeme zozbierať hŕbu presvedčení o tom, čo slovenské školy potrebujú (a zároveň tak možno naučiť deti čo znamená nekonečná množina), ale hádam by stálo zato stručne opísať, ako by školy vyzerať nemali a možno aspoň tam nájsť zhodu. Videl som v Chicagu možnú budúcnosť, nepáčila sa mi a nechcem podobnú polarizáciu a útrapu vidieť aj u nás.

SkryťVypnúť reklamu

Tu je obrys vízie toho, čo môže v budúcnosti postihnúť aj európske školy: učitelia myslia len na testy, ktorých kvalita je žalostná (a ani jedna otázka v teste nie je otvorená), keďže sú odmeňovaní podľa výsledkov žiakov. Kým idea odmeňovania najlepších učiteľov je dobrá, jej realizácia nezlepšila výučbu, nepriniesla viac spravodlivosti a vytvorila pokušenie podvádzať.

Pre nedostatok financií boli zrušené testy z písania, takmer všetky výsledky vyhodnocuje stroj. Študent pri počítači na svojej lavici „krúžkuje“ jednu zo štyroch možných odpovedí na otázky z angličtiny a matematiky a prirodzene často len tipuje. Deti sú demotivované, sedia pred počítačom v škole i doma - teda celý deň. Digitalizácia je dohnaná do samoúčelného extrému.

Kvalita škôl závisí od mestskej štvrte: deti bohatších rodičov získavajú slušné vzdelanie (často s pomocou súkromného doučovania), kým deti chudobnejších sa vinou školy, hmotnej núdze, rozbitej rodiny alebo naštrbeného fyzického či psychického zdravia ledva naučia čítať a písať.

SkryťVypnúť reklamu

Michelle Obamová nedávno povedala, že hrozba pre národnú bezpečnosť číslo jeden je zlé zdravie a obezita detí. Pre tieto problémy čoraz viac mladých odmietajú do služby v armáde, aj keď sa sami hlásia. Navyše polovica študentov v stredných školách vo veľkomestách ako Chicago a Los Angeles školu nikdy nedokončí a bude mať problém sa osamostatniť.

Podplácaním k dochádzke?

Prečo som sa vlastne nie tak dávno vyťaženým učiteľkám plietol v Chicagu pod nohy, keď je jasné, že starostí majú dosť? Bol som vtedy súčasťou výskumného tímu, ktorý zisťoval, ako by sme mohli motivovať žiakov, ktorých rodina do školy veľmi netlačí, aby si pravidelne vyberali triedu namiesto ulice.

V rôznych školách a triedach sme ponúkli žiakom peniaze, v iných „len“ ústnu pochvalu, v ďalších ligotavú trofej a v ostatných peniaze pre rodičov, ak deti splnili naše podmienky. Naše požiadavky boli väčšinou kombináciou dochádzky, uspokojivého správania a dostatočného prospechu. Keďže forma odmeny bola vyberaná náhodne a oznámená študentom vopred, tento (drahý) experiment v teréne nám mal pomôcť zistiť, čo študentov podporí v dokončení strednej školy.

SkryťVypnúť reklamu

Projekty podobného typu, kde akademici spoja sily so sponzorom, sa už rozbehli vo viacerých mestách. Starostovia počítajú každý cent, sú teda zvedaví, ako podporovať vzdelávanie. Veľmi dobre poznajú vzťah medzi kriminalitou mladých a dochádzkou a ešte lepšie vedia, koľko stojí stráženie každého väzňa. Miestni obyvatelia otvorene sami volajú niektoré školy „továreň na budúcich väzňov“.

Experimenty pokračujú, predbežne sa však nezdá, že finančné motivácie fungujú. Navyše nie je jasné, či nemenia dynamiku nesprávnym smerom. Vlastná, vnútorná chuť učiť sa je niekedy pokrivená „vreckovým“ zvonka.

V uliciach po štvrťstoročí ticha

Pre ťažké podmienky a nespokojnosť so systémom hodnotenia, ktorý znevýhodňuje učiteľov v chudobných častiach mesta, zaplavili minulý týždeň v pondelok učitelia ulice Chicaga. Spravili tak prvýkrát po dvadsiatich piatich rokoch. Tristopäťdesiattisíc detí ostalo doma. Minuloročné rozhodnutie lokálnej školskej rady o zastavení ročného pravidelného štvorpercentného zvyšovania platov sa učiteľov tiež dotklo, no hlavný dôvod masívneho štrajku to nebol.

SkryťVypnúť reklamu

Po piatich dňoch vyjednávania to minulý piatok vyzeralo na možný kompromis, odborári však voľbou v nedeľu rozhodli o pokračovaní štrajku. Starosta Rahm Emanuel nato štrajk napadol pred súdom: keďže tisícky študentov potrebujú školské obedy ako svoj jediný zdroj obživy (títo študenti majú obedy vo verejných školách zadarmo), mohol argumentovať ohrozovaním zdravia detí.

Dohoda sa našla tento utorok, a tak sa žiaci do škôl vrátili po týždni a pol. Platy učiteľov budú rásť pomalšie, ale budú menej pevne viazané na výsledky testov. Presnejšie, tretina z výplaty bude nadviazaná na známky žiakov a zvyšok bude závisieť od praxe.

Späť na Slovensko

Systém v Chicagu pre nespočetné deti nie je spravodlivý. Mnohé školy nie sú schopné poskytnúť základnú prípravu do života napriek silnejúcim tradičným i kreatívnejším snahám o zmenu. Ani vysoké sumy peňazí nepomáhajú vyriešiť problém s disciplínou. A kým dôraz na pomoc najslabším je dôležitý, zabúda sa na rozvoj talentov.

SkryťVypnúť reklamu

Verím, že na Slovensku nikdy nedopustíme, aby existovali také priepastné rozdiely medzi školami. Čo je dobré, treba zachovať, ochrániť a občas pochváliť. Je múdre učiť sa od iných, ale krátkozraké a niekedy nebezpečné napodobňovať niečo len preto, že je to „západné“.

Je známe, že vzhľadom na vstupy (platy, počty učiteľov) poskytuje slovenský školský systém vynikajúce vzdelanie. Ale mať efektívny sektor nestačí, ak je k učiteľom neférový, čo je presne súčasný stav. To, koľko za svoju kvalitnú prácu dostávajú učitelia zaplatené na Slovensku, je škandál.

Kvalita škôl nebude zo zotrvačnosti „šliapať naveky“. Za svoju prácu musí byť učiteľ odmenený tak, že racionálny mladý človek nevylúči pedagogickú kariéru len preto, že chce mať v budúcnosti nielen na nájom, ale možno aj na kávu.

SkryťVypnúť reklamu

(Autor je doktorand v oblasti ekonómie na University of Chicago)

Autor: Ján Žilinský

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  2. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  3. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  4. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  5. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 426
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 9 918
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 227
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 301
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 464
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 956
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 149
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 036
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  2. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  3. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  4. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 493
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 130
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 173
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 219
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 551
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 690
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 275
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 798
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu