Súkromným vlakom sa darí, štát ďalšie radšej nechce

Väčšia konkurencia by štátnemu dopravcovi privodila ešte väčšie problémy, preto sa s ňou politici neponáhľajú.

(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Štátny železničný dopravca je zadlžený. Väčšia konkurencia by mu privodila ešte väčšie problémy, preto sa s jej prizvaním politici neponáhľajú.

Aj keď žlté vlaky RegioJetu jazdia medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom iba od marca tohto roku, súkromný dopravca už prepravil na tejto trati dvakrát viac cestujúcich ako štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) predtým. V žltých vlakoch je totiž samozrejmosťou klimatizácia, tečúca voda na toaletách či bezplatný internet. V cestovnom poriadku zase pribudli ďalšie spoje, ktoré teraz jazdia v pravidelných intervaloch.

Súkromný dopravca má prevahu aj v ďalšej oblasti. Štát mu za jeden prejazdený vlakový kilometer platí 5,97 eura. ZSSK si účtuje o 82 centov viac, pričom jej služby nie sú vôbec kvalitnejšie. Napriek tomu jej ďalšia konkurencia nehrozí. Ochráni ju pred ňou Počiatkovo ministerstvo dopravy, ktoré si chce najprv premyslieť, kde a koľko vlakov bude finančne podporovať a až potom na ne vypíše verejnú súťaž.

Koho chráni ministerstvo

Hoci tento postup nahráva štátnemu dopravcovi, štát nie je v skutočnosti až takým láskavým ochrancom jeho záujmov. Napríklad v súčasnosti dlhuje ZSSK asi 160 miliónov eur za služby, ktoré si v uplynulých rokoch objednal, ale doteraz nezaplatil. ZSSK musela chýbajúce peniaze nahradiť úvermi, ktoré cez úroky zbytočne predražujú jej službu.

Ministerstvo dopravy sa viackrát vyznamenalo aj pri odkláňaní vyplatenej dotácie zo ZSSK na iné „priority“.

Keď v roku 2005 vznikla Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, štát do nej previedol aj všetky opravárenské kapacity na údržbu osobných vlakov. Železniční reformátori síce takto zlepšili príjmy Carga a jeho atraktívnosť pri chystanej privatizácii, náklady na údržbu osobných vlakov však poskočili o viac ako sto percent a celková cena dopravných služieb takmer o štvrtinu.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 321
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 156
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 620
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 409
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 033
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 011
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 899
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 797
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 613
  10. Inteligencia vo všetkom 1 550

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Právo na blbosť (Sliacky)

Karikatúra Mikiho Sliackeho na pondelok

AUTORSKÁ STRANA PETRA ŠABATU

Kto porazí Zemana a Babiša alebo hľadanie nádeje v Česku

Čechov čakajú prezidentské aj parlamentné voľby. Ešte vždy je šanca, že v nich získajú podporu aj slušní kandidáti.

KOMENTÁR MÁRIUSA KOPCSAYA

Prečo prežívame v napätí francúzske voľby

Ak by sa v budúcnosti vyskytla iná krízová situácia, ako by obstáli zástupcovia oslabených krajín rozpadávajúceho sa európskeho zväzku? Aj o to pôjde v druhom kole.

STĹPČEK ZUZANY KEPPLOVEJ

Čo bude, keď zub vykýveme

Pozrite, novembristi síce víziu mali, no správu krajiny vo veľkej miere prenechali tým, ktorí pripravení boli.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop