Súkromným vlakom sa darí, štát ďalšie radšej nechce

Väčšia konkurencia by štátnemu dopravcovi privodila ešte väčšie problémy, preto sa s ňou politici neponáhľajú.

(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Štátny železničný dopravca je zadlžený. Väčšia konkurencia by mu privodila ešte väčšie problémy, preto sa s jej prizvaním politici neponáhľajú.

Aj keď žlté vlaky RegioJetu jazdia medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom iba od marca tohto roku, súkromný dopravca už prepravil na tejto trati dvakrát viac cestujúcich ako štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) predtým. V žltých vlakoch je totiž samozrejmosťou klimatizácia, tečúca voda na toaletách či bezplatný internet. V cestovnom poriadku zase pribudli ďalšie spoje, ktoré teraz jazdia v pravidelných intervaloch.

Súkromný dopravca má prevahu aj v ďalšej oblasti. Štát mu za jeden prejazdený vlakový kilometer platí 5,97 eura. ZSSK si účtuje o 82 centov viac, pričom jej služby nie sú vôbec kvalitnejšie. Napriek tomu jej ďalšia konkurencia nehrozí. Ochráni ju pred ňou Počiatkovo ministerstvo dopravy, ktoré si chce najprv premyslieť, kde a koľko vlakov bude finančne podporovať a až potom na ne vypíše verejnú súťaž.

Koho chráni ministerstvo

Hoci tento postup nahráva štátnemu dopravcovi, štát nie je v skutočnosti až takým láskavým ochrancom jeho záujmov. Napríklad v súčasnosti dlhuje ZSSK asi 160 miliónov eur za služby, ktoré si v uplynulých rokoch objednal, ale doteraz nezaplatil. ZSSK musela chýbajúce peniaze nahradiť úvermi, ktoré cez úroky zbytočne predražujú jej službu.

Ministerstvo dopravy sa viackrát vyznamenalo aj pri odkláňaní vyplatenej dotácie zo ZSSK na iné „priority“.

Keď v roku 2005 vznikla Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, štát do nej previedol aj všetky opravárenské kapacity na údržbu osobných vlakov. Železniční reformátori síce takto zlepšili príjmy Carga a jeho atraktívnosť pri chystanej privatizácii, náklady na údržbu osobných vlakov však poskočili o viac ako sto percent a celková cena dopravných služieb takmer o štvrtinu.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 14 894
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 371
  3. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 4 261
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 084
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 272
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 074
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 973
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 922
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 359
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 153

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focus: Vládne strany oslabujú

Smer stratil takmer dve percentá. Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

DOMOV

Politika, biznis, vplyv. O čo ide oligarchom v médiách

Odborník hovorí, že oligarchovia médiá skupujú kvôli svojim záujmom.

BANSKÁ BYSTRICA

V Banskej Bystrici otvorili najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku

Dopravná časť je v testovacej prevádzke.

Neprehliadnite tiež

KOMENTÁR MATÚŠA KRČMÁRIKA

Prečo sa Merkelová znovu stane kancelárkou

Nemci vidia, že má odvahu. A zvláda to.

KOMENTÁR MÁRIUSA KOPCSAYA

Držme sa my len Ruska! Veď aj tam je Západ

Váhanie a spor v otázke migov naznačujú dvojtvárnosť Slovenska, ktoré sa hlási k NATO, no drží sa väzieb s Kremľom.

PÍŠE KAROL WILCZYŃSKI - FÓRUM

Trump je v Poľsku populárnejší než pápež

Prezident USA potešil katolícke srdcia Poliakov poukazujúc na vodcovskú úlohu Poľska pri budovaní Západu.

PÍŠE LUBOŠ PALATA

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny čoskoro zmizne.