Štátny železničný dopravca je zadlžený. Väčšia konkurencia by mu privodila ešte väčšie problémy, preto sa s jej prizvaním politici neponáhľajú.
Aj keď žlté vlaky RegioJetu jazdia medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom iba od marca tohto roku, súkromný dopravca už prepravil na tejto trati dvakrát viac cestujúcich ako štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) predtým. V žltých vlakoch je totiž samozrejmosťou klimatizácia, tečúca voda na toaletách či bezplatný internet. V cestovnom poriadku zase pribudli ďalšie spoje, ktoré teraz jazdia v pravidelných intervaloch.
Súkromný dopravca má prevahu aj v ďalšej oblasti. Štát mu za jeden prejazdený vlakový kilometer platí 5,97 eura. ZSSK si účtuje o 82 centov viac, pričom jej služby nie sú vôbec kvalitnejšie. Napriek tomu jej ďalšia konkurencia nehrozí. Ochráni ju pred ňou Počiatkovo ministerstvo dopravy, ktoré si chce najprv premyslieť, kde a koľko vlakov bude finančne podporovať a až potom na ne vypíše verejnú súťaž.
Koho chráni ministerstvo
Hoci tento postup nahráva štátnemu dopravcovi, štát nie je v skutočnosti až takým láskavým ochrancom jeho záujmov. Napríklad v súčasnosti dlhuje ZSSK asi 160 miliónov eur za služby, ktoré si v uplynulých rokoch objednal, ale doteraz nezaplatil. ZSSK musela chýbajúce peniaze nahradiť úvermi, ktoré cez úroky zbytočne predražujú jej službu.
Ministerstvo dopravy sa viackrát vyznamenalo aj pri odkláňaní vyplatenej dotácie zo ZSSK na iné „priority“.
Keď v roku 2005 vznikla Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, štát do nej previedol aj všetky opravárenské kapacity na údržbu osobných vlakov. Železniční reformátori síce takto zlepšili príjmy Carga a jeho atraktívnosť pri chystanej privatizácii, náklady na údržbu osobných vlakov však poskočili o viac ako sto percent a celková cena dopravných služieb takmer o štvrtinu.