Predstavte si, že by existovalo opatrenie, ktoré ušetrí štátu peniaze, zjednoduší podnikanie a oslobodí úradníkov od zbytočnej práce.
A teraz si predstavte, že také opatrenie existuje a vláda ho dnes zrejme odmietne napriek vyhláseniam o „medzinárodných záväzkoch konsolidovať a šetriť“, ktorým chlácholí všetkých od učiteľov po lekárov, napriek rečiam o reforme fungovania štátu a napriek tvrdeniu z programového vyhlásenia, že „priaznivé podnikateľské prostredie patrí medzi kľúčové úlohy vlády, lebo vytvára podmienky na hospodársky rast“.
Spoločný projekt konzultantov z Accenture a SME nedávno ukázal, koľko tisíc strán papiera treba nezmyselne potlačiť a koľko času úradníci minú pre slabú prepojenosť obchodného a živnostenského registra.
Zaradenie analýzy ich možného spojenia na program vlády dalo preto šancu porovnať si, ako rovnaký problém vyzerá, keď sa doň pustí Smer. A človek sa nestačí čudovať.
Autori dokumentu sa vyznávajú, že im „nie je zrejmý účel, ktorý sa má spojením registrov dosiahnuť“. A aký je účel dvoch registrov? Sú krajiny, kde majú len jeden a v celej analýze nenájde človek žiaden vecný argument, prečo by to tak nemalo byť aj u nás.
Najviac sa tomu blíži tvrdenie, že konanie pred súdom a obvodným úradom má iný výsledok – v prvom prípade vznik spoločnosti, v druhom potvrdenie, že sú splnené podmienky na podnikanie. Ale prečo by sa toto nedalo zlúčiť, o tom ani slovo.
Keby sa štát uspokojil s jednou databázou, tak ani nemusíme špekulovať o tom, ako zjednodušiť ich zosúlaďovanie, čo chce riešiť Kaliňák. Problém by jednoducho odpadol. Čiže tu je účel: zjednodušiť chod úradov, zmenšiť počet administratívnych úkonov, ktoré neprinášajú reálnu hodnotu, šetriť.
Minister Malatinský síce nebol schopný nájsť cieľ spájania, zato našiel prekážky. Napríklad, že súdy a obvodné úrady majú odlišnú vecnú a miestnu príslušnosť. Tak po prvé, už aj ESO má rušiť miestnu príslušnosť – zápis údajov bude môcť podnikateľ vybaviť kdekoľvek.
Lenže pozrieť sa dá ešte ďalej – ak sa dnes v Kanade dá firma založiť výlučne elektronicky, prečo sa nezamyslieť, či by sme sa aj my nevedeli úplne zbaviť papierov a kamenných úradov? Naozaj nám stačí chváliť sa tým, že sme pod tlakom Únie zaviedli jednotné kontaktné miesta a tým sa naša ústretovosť k podnikateľom skončila?
Smer doteraz konsoliduje najmä vyberaním ďalších peňazí od ľudí a aj podnikateľom prostredie upravuje akurát vyššími daňami. Ale možno aj dobre, že nič nereformujú. Varovanie z analýzy o registroch, že „každá z alternatív by viedla k ešte väčšej rozdrobenosti úpravy, ktorá by na podnikateľskú verejnosť mohla pôsobiť mätúco“, znie ako realistický odhad vlastných možností.
Čítajte viac komentárov:
Niekto v Smere by už mal ministra Jahnátka pribrzdiť, myslí si Konštantín Čikovský
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Vyššia finančná motivácia automaticky neznamená lepší výkon, píše Peter Schutz
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Po zastavení vyšetrovania kupovania poslancov je nevymenovanie Čentéša ešte absurdnejšie, píše Lukáš Fila
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Zastaviť Sólyoma bolo hlúpe politické rozhodnutie, myslí si Peter Morvay
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz