Biológia luxusu

Drahý výrobok bez značky je na trhu hendikepovaný v porovnaní so značkovým tovarom. Aby mali luxusné výrobky nejaký zmysel, spoločnosť potrebuje vedieť, koľko stoja.

Napriek tomu, že globálna ekonomická kríza zúri už niekoľko rokov, predaj luxusných tovarov po celom svete stúpa. Prečo? Hoci k tomuto výraznému rastu určite prispel aj marketing, trh s luxusnými výrobkami má svoje korene v biológii.

Výhoda farebného chvosta

Diskusiám o štruktúre ľudského myslenia dlho dominoval osvietenecký názor, že realitu tvoria štyri zložky: priestor, čas, hmota a energia. Nie tak dávno však do debaty zasiahol piaty element: informácie. Sú to práve informácie, ktoré sú kľúčovým prvkom pre pochopenie toho, prečo ľudia nakupujú luxusné výrobky a pre predpovedanie budúcnosti trhu s luxusom.

Všetky živé organizmy spolu komunikujú a informácie, ktoré si takto vymieňajú, určujú realitu, v ktorej žijú. Kým zvieratá využívajú napríklad svoju farbu a rôzne komplikované správanie, aby dali najavo svoju silu či postavenie, ľudia používajú luxusné výrobky na to, aby demonštrovali svoj ekonomický úspech.

Luxus je však viac ako symbol. Nákup drahých vecí môže znamenať aj budúci úspech. Predvádzanie sa poskytuje selektívnu výhodu. Aj v prírode sa súťažiace zvieratá predvádzajú a najpôsobivejšie a krásne predstavenie vyhráva.

Vo väčšine živočíšnych druhov sa takto správajú samce. Napríklad samčekovia rozličných vtáčích druhov majú jasne a pestro sfarbené perie či iné výrazné časti tela, ako je napríklad dlhý chvost.

Ženy a medvedice

Takéto okaté zvýrazňovanie krásy sa interpretuje ako spôsob, ako dať potenciálnej partnerke najavo svoju dobrú kondíciu. Vták, ktorý prežije aj napriek tomu, že je pokrytý výstredným sfarbením a dlhým chvostom, ktoré ho spomaľuje a robí z neho terč pre predátory, musí byť zdatný a bude vhodným otcom pre zdravé potomstvo.

Pri samičkách je to iné. Pre medvedicu, ktorej odčerpáva veľa energie starostlivosť o mláďatá, je výhodnejšie – a v prírode častejšie – nenápadné vystupovanie. Ale ľudia sú sociálne stvorenia, ktoré nemajú prirodzených predátorov, takže je u nich oveľa rozšírenejšia aj ženská súťaživosť. A potom, prirodzene, aj demonštratívne správanie a vystupovanie. Kým vizuálne predvádzanie bohatstva je bežné u oboch pohlaví, ženský vzhľad je výraznejší (a tiež podrobnejšie skúmaný).

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. Cíťte sa v priestore príjemne
  3. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  5. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  6. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  8. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  9. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  10. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 652
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 935
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 603
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 475
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 095
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 484
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 2 244
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 007
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 120
  10. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 999

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Vášáryová: Musíme ukázať, že sme ďalej ako Poľsko a Maďarsko

Slovensko musí ukázať, že je iné ako susedné krajiny, hovorí bývalá veľvyslankyňa v Poľsku MAGDA VÁŠÁRYOVÁ.

KOMENTÁRE

O pamiatky sa nestaráme, iba tárame o národe a vlasti

U Ťapákovcov je pre istotu zamknuté.

Neprehliadnite tiež

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s márnym bojom proti nej majú aj Slováci a Česi

SLOVO ONDREJA PROSTREDNÍKA

Letenka na Mars musí zmeniť teológiu

Bude letenka na Mars riešením len pre novodobých heretikov, ktorí si vo svete nastavenom na očakávanie vlastného konca už nedokážu nájsť miesto?

KOMENTÁR TOMA NICHOLSONA

Migranti a Taliani trpia, Merkelová dovolenkuje

Debata o migrácii sa zatiaľ v predvolebnom Nemecku nezačala. Neznamená to však, že sa Európa vyhla problémom.

PÍŠE PAVOL BABOŠ

Dankove snahy o nastavenie nových pravidiel by mali vyvolávať silné obavy

Slovenskí politici nechcú skladať účty za svoje vládnutie. Radšej, tak ako Danko, chcú meniť pravidlá volebnej súťaže.