Benzín zo vzduchu? Tešte sa pomaly

Nikdy nebol spor o tom, či sa dá vyrobiť použiteľné palivo zo vzduchu a vody. Len sa nevedelo, kedy bude takýto proces lacnejší než klasická ťažba ropy.

Briti majú s netradičnou výrobou benzínu veľké plány, otázka je, nakoľko je efektívna.(Zdroj: SITA/AP)

Nikdy nebol spor o tom, či sa dá vyrobiť použiteľné palivo zo vzduchu a vody. Len sa nevedelo, kedy bude takýto proces lacnejší než klasická ťažba ropy a jej úprava v rafinériách. Ten deň ešte nenastal, ale možno sa blíži.

Stockton-on-Tees, mesto na severovýchode Anglicka bolo doteraz známe iba tým, že v ňom boli v roku 1822 vyrobené a položené prvé železničné koľaje, po ktorých o tri roky neskôr prešiel úplne prvý vlak. Lenže jedného dňa môže byť slávne aj vďaka ďalšiemu objavu súvisiacemu s dopravou: miestna firma Air Fuel Synthesis práve vyrobila benzín zo vzduchu a vody.

Nie je ho veľa – päť litrov za dva mesiace – lenže Peter Harrison, výkonný riaditeľ spoločnosti, verí, že do dvoch rokov postavia väčšiu továreň schopnú vyrobiť tonu za deň. Dosiahnutie kapacity bežných rafinérií predpokladá do pätnástich rokov.

„Zo vzduchu sme získali oxid uhličitý, z vody vodík a z nich sme vyrobili benzín,“ povedal Harrison na tlačovej konferencii v Londýne. Keďže množstvo oxidu uhličitého, ktoré vznikne spaľovaním takéhoto paliva, je rovnaké ako množstvo odobrané zo vzduchu počas výroby, ide o uhlíkovo neutrálne palivo. Samozrejme, len za predpokladu, že elektrina použitá pri výrobe pochádza z obnoviteľných zdrojov.

sss_res.JPG

Opatrný optimizmus

Nečudo, že ľudia s obavami z globálneho otepľovania sú nadšení – ale mali by sa tešiť pomaly. Otázka nikdy neznela, či sa dá vyrobiť palivo zo vzduchu a z vody, ale koľko to bude stáť v porovnaní s pumpovaním ropy spod zeme a jej rafináciou.

Odpoveď v minulosti bola: oveľa viac. Získavanie vodíka z molekúl vody je náročné na energiu a tým aj drahé. Oxid uhličitý je ľahko dostupný ako vedľajší produkt spaľovania uhlia a ropy, ale takéto využívanie CO2 ako zásobárne na výrobu umelého paliva len o niekoľko dní či mesiacov odkladá chvíľu, keď sa dostane do atmosféry.

Ak sa chcete dopracovať ku skutočne uhlíkovo neutrálnemu palivu, potom musíte odoberať oxid uhličitý priamo zo vzduchu. Klaus Lackner z Kolumbijskej univerzity a David Keith z Univerzity v Calgary zostrojili prototypy prístrojov, ktoré to dokážu, ale len za cenu 600 dolárov za tonu.

Je to príliš veľa, ale ako upozorňuje Lackner, cena každej novej technológie rýchlo klesá v okamihu, keď sa začne bežne využívať. A aj cena, za ktorú sa dá získať vodík z vody, môže dramaticky klesnúť. Daniel Nocera z Massachusettského inštitútu vyvinul katalyzátor z kobaltu, ktorý dokáže štiepiť vodu pri izbovej teplote.

Peter Harrison je v súvislosti so súčasnými nákladmi na výrobu litra paliva tajnostkársky. Ale ako povedal v rozhovore pre The Independent: „Sme na trhu, kde môžu ceny fosílnych palív iba rásť. V istom okamihu sa naše palivo stane lacnejším.“

David Keith to vidí rovnako: „Predáte palivo, oni ho spália a vypustia uhlík do ovzdušia, ale potom znovu odoberiete rovnaké množstvo uhlíka a predáte im ho znovu. To je obchodný model, ktorý teoreticky môže zatriasť globálnym trhom v doprave, čo je najťažšie riešiteľná časť klimatického problému.“

Na benzín vyrobený zo vzduchu sa prišli pozrieť aj z BBC. Pozrite si reportáž britskej televízie (v angličtine).

O dvadsaťpäť rokov

Harrisonov proces možno napokon trh neovládne. Možno sa ujme lacnejšie riešenie využívajúce zelené riasy, z ktorých sa tiež dá získať palivo (Exxon-Mobil minie sto miliónov dolárov za rok na výskum tohto riešenia). Ktorýkoľvek prístup zvíťazí, palivo, ktoré budeme používať o 25 rokov, pravdepodobne nebude pochádzať zo zeme.

Celé odvetvie zamestnávajúce milióny ľudí, rozpočty krajín a vojenské plány svetových mocností vychádzajú z predpokladu, že sa to nikdy nestane. Samozrejme, že stane. Tlak na zmenšovanie emisií skleníkových plynov bude so zvyšujúcou sa teplotou čoraz väčší a túžba po „energetickej bezpečnosti“ bude s rastúcimi cenami ropy rásť tiež.

Na konci 19. storočia stále nebolo zrejmé, či nové „kočiare bez koní“ budú nakoniec poháňané benzínom, parou, alebo elektrinou. Ale ľuďom so základným zmyslom pre pochopenie vzťahu medzi technológiami a trhmi už bolo jasné, že dni drožiek ťahaných koňmi sú preč a predvídaví investori začali vyberať svoje peniaze zo staromódnych kočiarov.

(Autor je britský publicista)

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 197
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 8 465
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 621
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 873
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 578
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 318
  7. Kam do tepla v januári? 2 305
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 061
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 226
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 204

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

DOMOV

Dobré ráno: Z úst im išli retiazky a klince, opisuje prácu exorcista

Exorcistu vyberie biskup, musí byť kňaz.

KOMENTÁRE

Exekučné amnestie sú nový morálny hazard

Možno do oddlžovania idú s najlepšími úmyslami, ale dopadne to ako vždy.

KULTÚRA

Woody Allen možno nakrútil svoj posledný film

Herci sa hanbia pred jeho adoptívnou dcérou, ktorá tvrdí, že ju zneužíval.

Neprehliadnite tiež

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Na Slovensku sú isté dane, smrť a amnestia

Keď už sa politici namáhajú s obchádzaním dlhodobo nevynútiteľných pravidiel, nebolo by vhodné ich, ehm, zmeniť?

Český a slovenský príbeh (Sliacky)

Karikatúra Mikiho Sliackeho na stredu

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Táňa a Bachodir na ceste do Európy

Uzbekistan prenasleduje svojich občanov aj za hranicami. S demokraciou je na tom horšie než Bielorusko

KOMENTÁR MÁRIUSA KOPCSAYA

Zeman sa stal hovorcom zlej emócie

Prezidentovi by pomohla umiernenosť, ktorú mu poradil aj Babiš. Lenže jeho podporovatelia udierajú na najtemnejšie struny.

KOMENTÁR ZUZANY KEPPLOVEJ

Prestaňte s tým prefeminizovaným školstvom. Radšej pomôžte

Namiesto horekovania nad úbytkom autorít by bolo dobre pošpiritizovať, ako učiteľov dostať na úroveň so žiakmi a s rodičmi.