Benzín zo vzduchu? Tešte sa pomaly

Nikdy nebol spor o tom, či sa dá vyrobiť použiteľné palivo zo vzduchu a vody. Len sa nevedelo, kedy bude takýto proces lacnejší než klasická ťažba ropy.

Briti majú s netradičnou výrobou benzínu veľké plány, otázka je, nakoľko je efektívna.(Zdroj: SITA/AP)

Nikdy nebol spor o tom, či sa dá vyrobiť použiteľné palivo zo vzduchu a vody. Len sa nevedelo, kedy bude takýto proces lacnejší než klasická ťažba ropy a jej úprava v rafinériách. Ten deň ešte nenastal, ale možno sa blíži.

Stockton-on-Tees, mesto na severovýchode Anglicka bolo doteraz známe iba tým, že v ňom boli v roku 1822 vyrobené a položené prvé železničné koľaje, po ktorých o tri roky neskôr prešiel úplne prvý vlak. Lenže jedného dňa môže byť slávne aj vďaka ďalšiemu objavu súvisiacemu s dopravou: miestna firma Air Fuel Synthesis práve vyrobila benzín zo vzduchu a vody.

Nie je ho veľa – päť litrov za dva mesiace – lenže Peter Harrison, výkonný riaditeľ spoločnosti, verí, že do dvoch rokov postavia väčšiu továreň schopnú vyrobiť tonu za deň. Dosiahnutie kapacity bežných rafinérií predpokladá do pätnástich rokov.

„Zo vzduchu sme získali oxid uhličitý, z vody vodík a z nich sme vyrobili benzín,“ povedal Harrison na tlačovej konferencii v Londýne. Keďže množstvo oxidu uhličitého, ktoré vznikne spaľovaním takéhoto paliva, je rovnaké ako množstvo odobrané zo vzduchu počas výroby, ide o uhlíkovo neutrálne palivo. Samozrejme, len za predpokladu, že elektrina použitá pri výrobe pochádza z obnoviteľných zdrojov.

sss_res.JPG

Opatrný optimizmus

Nečudo, že ľudia s obavami z globálneho otepľovania sú nadšení – ale mali by sa tešiť pomaly. Otázka nikdy neznela, či sa dá vyrobiť palivo zo vzduchu a z vody, ale koľko to bude stáť v porovnaní s pumpovaním ropy spod zeme a jej rafináciou.

Odpoveď v minulosti bola: oveľa viac. Získavanie vodíka z molekúl vody je náročné na energiu a tým aj drahé. Oxid uhličitý je ľahko dostupný ako vedľajší produkt spaľovania uhlia a ropy, ale takéto využívanie CO2 ako zásobárne na výrobu umelého paliva len o niekoľko dní či mesiacov odkladá chvíľu, keď sa dostane do atmosféry.

Ak sa chcete dopracovať ku skutočne uhlíkovo neutrálnemu palivu, potom musíte odoberať oxid uhličitý priamo zo vzduchu. Klaus Lackner z Kolumbijskej univerzity a David Keith z Univerzity v Calgary zostrojili prototypy prístrojov, ktoré to dokážu, ale len za cenu 600 dolárov za tonu.

Je to príliš veľa, ale ako upozorňuje Lackner, cena každej novej technológie rýchlo klesá v okamihu, keď sa začne bežne využívať. A aj cena, za ktorú sa dá získať vodík z vody, môže dramaticky klesnúť. Daniel Nocera z Massachusettského inštitútu vyvinul katalyzátor z kobaltu, ktorý dokáže štiepiť vodu pri izbovej teplote.

Peter Harrison je v súvislosti so súčasnými nákladmi na výrobu litra paliva tajnostkársky. Ale ako povedal v rozhovore pre The Independent: „Sme na trhu, kde môžu ceny fosílnych palív iba rásť. V istom okamihu sa naše palivo stane lacnejším.“

David Keith to vidí rovnako: „Predáte palivo, oni ho spália a vypustia uhlík do ovzdušia, ale potom znovu odoberiete rovnaké množstvo uhlíka a predáte im ho znovu. To je obchodný model, ktorý teoreticky môže zatriasť globálnym trhom v doprave, čo je najťažšie riešiteľná časť klimatického problému.“

Na benzín vyrobený zo vzduchu sa prišli pozrieť aj z BBC. Pozrite si reportáž britskej televízie (v angličtine).

O dvadsaťpäť rokov

Harrisonov proces možno napokon trh neovládne. Možno sa ujme lacnejšie riešenie využívajúce zelené riasy, z ktorých sa tiež dá získať palivo (Exxon-Mobil minie sto miliónov dolárov za rok na výskum tohto riešenia). Ktorýkoľvek prístup zvíťazí, palivo, ktoré budeme používať o 25 rokov, pravdepodobne nebude pochádzať zo zeme.

Celé odvetvie zamestnávajúce milióny ľudí, rozpočty krajín a vojenské plány svetových mocností vychádzajú z predpokladu, že sa to nikdy nestane. Samozrejme, že stane. Tlak na zmenšovanie emisií skleníkových plynov bude so zvyšujúcou sa teplotou čoraz väčší a túžba po „energetickej bezpečnosti“ bude s rastúcimi cenami ropy rásť tiež.

Na konci 19. storočia stále nebolo zrejmé, či nové „kočiare bez koní“ budú nakoniec poháňané benzínom, parou, alebo elektrinou. Ale ľuďom so základným zmyslom pre pochopenie vzťahu medzi technológiami a trhmi už bolo jasné, že dni drožiek ťahaných koňmi sú preč a predvídaví investori začali vyberať svoje peniaze zo staromódnych kočiarov.

(Autor je britský publicista)

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 873
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 820
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 351
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 622
  5. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 583
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 537
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 095
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 697
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 4 552
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 228

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne, ktorá bude určovať podobu Európy.

EKONOMIKA

Bankár: Bezúročné pôžičky nie sú charita. Slúžia na prilákanie

Techman tvrdí, že polovica hypoték čoskoro zdražie.

KOMENTÁRE

Keď sa z nájomného vraha stane Superstar

Scény pri prepustení Kajínka pripomínali skôr rockový koncert.

Neprehliadnite tiež

KOMENTÁR TOMA NICHOLSONA

Manchester je krok smerom k neslobode

Islamskí vrahovia sa učia efektívnejšie zabíjať, kým my opakujeme frázy. Blíži sa moment, keď sa budeme musieť naučiť brániť.

ČESKÝ ZÁPISNÍK

Nájomný vrah Superstar

Scény pri prepustení Jiřího Kajínka pripomínali skôr rockový koncert ako stretnutie s vrahom.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Manchester: ako obmedziť dodávky kyslíka islamskému teroru

Moslimská komunita, do ktorej ani MI 5 všade a vždy neprenikne, musí začať na „zmeny správania“ a rastúce brady vo svojom vnútri sama upozorňovať orgány.

PÍŠE LUBOŠ PALATA

Milosťou pre Kajínka Zeman spochybnil právny štát

Český prezident má stále dosť sily škodiť českej demokracii.