Benzín zo vzduchu? Tešte sa pomaly

Nikdy nebol spor o tom, či sa dá vyrobiť použiteľné palivo zo vzduchu a vody. Len sa nevedelo, kedy bude takýto proces lacnejší než klasická ťažba ropy.

Briti majú s netradičnou výrobou benzínu veľké plány, otázka je, nakoľko je efektívna.(Zdroj: SITA/AP)

Nikdy nebol spor o tom, či sa dá vyrobiť použiteľné palivo zo vzduchu a vody. Len sa nevedelo, kedy bude takýto proces lacnejší než klasická ťažba ropy a jej úprava v rafinériách. Ten deň ešte nenastal, ale možno sa blíži.

Stockton-on-Tees, mesto na severovýchode Anglicka bolo doteraz známe iba tým, že v ňom boli v roku 1822 vyrobené a položené prvé železničné koľaje, po ktorých o tri roky neskôr prešiel úplne prvý vlak. Lenže jedného dňa môže byť slávne aj vďaka ďalšiemu objavu súvisiacemu s dopravou: miestna firma Air Fuel Synthesis práve vyrobila benzín zo vzduchu a vody.

Nie je ho veľa – päť litrov za dva mesiace – lenže Peter Harrison, výkonný riaditeľ spoločnosti, verí, že do dvoch rokov postavia väčšiu továreň schopnú vyrobiť tonu za deň. Dosiahnutie kapacity bežných rafinérií predpokladá do pätnástich rokov.

„Zo vzduchu sme získali oxid uhličitý, z vody vodík a z nich sme vyrobili benzín,“ povedal Harrison na tlačovej konferencii v Londýne. Keďže množstvo oxidu uhličitého, ktoré vznikne spaľovaním takéhoto paliva, je rovnaké ako množstvo odobrané zo vzduchu počas výroby, ide o uhlíkovo neutrálne palivo. Samozrejme, len za predpokladu, že elektrina použitá pri výrobe pochádza z obnoviteľných zdrojov.

sss_res.JPG

Opatrný optimizmus

Nečudo, že ľudia s obavami z globálneho otepľovania sú nadšení – ale mali by sa tešiť pomaly. Otázka nikdy neznela, či sa dá vyrobiť palivo zo vzduchu a z vody, ale koľko to bude stáť v porovnaní s pumpovaním ropy spod zeme a jej rafináciou.

Odpoveď v minulosti bola: oveľa viac. Získavanie vodíka z molekúl vody je náročné na energiu a tým aj drahé. Oxid uhličitý je ľahko dostupný ako vedľajší produkt spaľovania uhlia a ropy, ale takéto využívanie CO2 ako zásobárne na výrobu umelého paliva len o niekoľko dní či mesiacov odkladá chvíľu, keď sa dostane do atmosféry.

Ak sa chcete dopracovať ku skutočne uhlíkovo neutrálnemu palivu, potom musíte odoberať oxid uhličitý priamo zo vzduchu. Klaus Lackner z Kolumbijskej univerzity a David Keith z Univerzity v Calgary zostrojili prototypy prístrojov, ktoré to dokážu, ale len za cenu 600 dolárov za tonu.

Je to príliš veľa, ale ako upozorňuje Lackner, cena každej novej technológie rýchlo klesá v okamihu, keď sa začne bežne využívať. A aj cena, za ktorú sa dá získať vodík z vody, môže dramaticky klesnúť. Daniel Nocera z Massachusettského inštitútu vyvinul katalyzátor z kobaltu, ktorý dokáže štiepiť vodu pri izbovej teplote.

Peter Harrison je v súvislosti so súčasnými nákladmi na výrobu litra paliva tajnostkársky. Ale ako povedal v rozhovore pre The Independent: „Sme na trhu, kde môžu ceny fosílnych palív iba rásť. V istom okamihu sa naše palivo stane lacnejším.“

David Keith to vidí rovnako: „Predáte palivo, oni ho spália a vypustia uhlík do ovzdušia, ale potom znovu odoberiete rovnaké množstvo uhlíka a predáte im ho znovu. To je obchodný model, ktorý teoreticky môže zatriasť globálnym trhom v doprave, čo je najťažšie riešiteľná časť klimatického problému.“

Na benzín vyrobený zo vzduchu sa prišli pozrieť aj z BBC. Pozrite si reportáž britskej televízie (v angličtine).

O dvadsaťpäť rokov

Harrisonov proces možno napokon trh neovládne. Možno sa ujme lacnejšie riešenie využívajúce zelené riasy, z ktorých sa tiež dá získať palivo (Exxon-Mobil minie sto miliónov dolárov za rok na výskum tohto riešenia). Ktorýkoľvek prístup zvíťazí, palivo, ktoré budeme používať o 25 rokov, pravdepodobne nebude pochádzať zo zeme.

Celé odvetvie zamestnávajúce milióny ľudí, rozpočty krajín a vojenské plány svetových mocností vychádzajú z predpokladu, že sa to nikdy nestane. Samozrejme, že stane. Tlak na zmenšovanie emisií skleníkových plynov bude so zvyšujúcou sa teplotou čoraz väčší a túžba po „energetickej bezpečnosti“ bude s rastúcimi cenami ropy rásť tiež.

Na konci 19. storočia stále nebolo zrejmé, či nové „kočiare bez koní“ budú nakoniec poháňané benzínom, parou, alebo elektrinou. Ale ľuďom so základným zmyslom pre pochopenie vzťahu medzi technológiami a trhmi už bolo jasné, že dni drožiek ťahaných koňmi sú preč a predvídaví investori začali vyberať svoje peniaze zo staromódnych kočiarov.

(Autor je britský publicista)

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 581
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 219
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 760
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 597
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 115
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 091
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 012
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 515
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 549
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 477

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je tréner a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Úrazov na svahoch je viac, v Jasnej chcú rozšíriť zjazdovku

Záchranári zaznamenali viac ako 1 400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Lepší príklad podvádzania pri tendroch by nevymyslel ani Matovič

Prvýkrát sa budeme prizerať bývalému ministrovi na lavici obžalovaných.

KNIHA TÝŽDŇA

Doslova toxický nacizmus

V kombinácii s realitou železobetónových bunkrov, odkiaľ riadil premenu sveta, si Hitler vytvoril mix toxických, mentálnych i skutočných bublín.

PÍŠE ROMAN JANČIGA

Na obranu bratislavskej kaviarne

Koncom 19. storočia vystúpil advokát Miloš Štefanovič s kritikou dobových elít. Vyčítal im, že zbožšťujú vidiek a zanedbávajú mesto.

KOMENTÁR MÁRKA FINTU

Križiak z pusty

Kým Jobbik sa posúva z okraja do stredu, podpredseda strany Toroczkai slúži predsedovi práve na to, aby si tých svojich gardistov a hulvátov udržal.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop