Gabčíkovo – katastrofa či raj vtáctva?

Lesy na slovenskej strane Vodného diela Gabčíkovo sú lužné už iba podľa svojho názvu.

(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Lesy na slovenskej strane Vodného diela Gabčíkovo sú lužné už iba podľa svojho názvu, dunajské ramená sa zmenili na jazerá a turistický ruch sa obmedzil na surfistov a bicyklovanie na hrádzi.

Lužné lesy ramennej sústavy nie sú vyschnuté, vodné zdroje vedľa zdrže Hrušov nie sú znečistené, čiže na prvý pohľad by sa zdalo, že sa nepreukázali predpokladané výrazné negatívne vplyvy Vodného diela Gabčíkovo na prírodu.

Názory upozorňujúce na riziká však ani začiatkom 90. rokov neboli rovnaké, počnúc vedecky polemizujúcimi až po tie, ktorých cieľom bolo vyvolať obavy s bulvárnym nasadením jednoduchých, ale hlučných tvrdení. Podobné boli reakcie druhej strany, od návrhov protiopatrení až po kriminalizáciu odporcov.

Obdobne zložitá je situácia po dvadsiatich rokoch prevádzky vodného diela. Z hľadiska dosahov na prírodné prostredie je najdôležitejšia oblasť ramennej sústavy medzi Dobrohošťom a Gabčíkovom. Lesy a riečne ramená pretrvávajú a sú dokonca súčasťou CHKÚ Dunajské luhy, akurát sa už len ťažko dajú nazvať lužnými lesmi. Chýba totiž podstatný prvok, kolobeh života napojeného na prietok Dunaja.

Kedysi na to mysleli aj vodohospodári, ktorí v manipulačnom poriadku navrhli púšťať cez nápustný objekt v Dobrohošti vždy dohodnuté percento aktuálneho prietoku rieky, čo však bolo rýchle zmarené lobistickou činnosťou chatárov, lesníkov a podobne.

„Lužné lesy“ v oblasti vodného diela sa dnes nelíšia od ostatných lesníckych plantáží a prírodovedci by mohli podrobnejšie opísať, aké podstatné zmeny fauny a flóry to vyvolalo.

Z ramien jazerá

Na prvý pohľad prežili aj unikátne riečne ramená, ktoré sa po vybudovaní kamenných prehrádzok zmenili na rad jazier. Doteraz nie je jasné, prečo boli slovenskí vodohospodári menej rozumní ako ich maďarskí kolegovia, ktorí na svojej strane tiež vybudovali prehrádzky, ale zároveň vytvorili kľukatú, ale súvislú hlavnú vetvu, vďaka ktorej sa im namiesto jazier aspoň sčasti podarilo zachovať rieku aj s jej biologickou funkciou a vodáckou využiteľnosťou.

Možnosť nápravy existuje, z odborných kruhov prenikli na verejnosť rôzne slovensko-maďarské návrhy na podstatné zlepšenie stavu ramennej sústavy na oboch stranách, chýba len politická vôľa na dohodu. Zrejme nie sme ďaleko od pravdy s tvrdením, že slovensko-maďarská dohoda v zmysle rozhodnutia z Haagu sa sabotuje ku spokojnosti obidvoch strán a ak sa nestane nejaká mimoriadna udalosť, tak vzájomné rokovania povedie ešte niekoľko generácií slovenských a maďarských diplomatov.

Medzitým sa v ramennej sústave vymení pôvodný rastlinný kryt a živočíchy zabudnú na to, ako mali ich predchádzajúce generácie zosúladený svoj životný cyklus s kolobehom dunajských záplav, a preto možno časom naozaj zažijeme v praxi názor vodohospodárov, že nastolenie lužných pomerov v ramennej sústave by znamenalo poškodenie súčasnej prírody.

Surfy a skútre

O zdrži Hrušov je od začiatku jasné, že neakumuluje vodu pre elektráreň, gabčíkovské turbíny sa prevádzkujú podľa aktuálneho prietoku rieky, a preto je táto vodná plocha zbytočná. Paradoxne najväčšie problémy spôsobuje práve vodohospodárom. Je verejným tajomstvom, že zdrž je v súčasnosti na mnohých miestach prakticky zanesená, čo znamená, že s výnimkou časti, ktorá je udržiavaná ako medzinárodná plavebná dráha, je hrozbou aj pre malé jachty.

Pri Čunove už bolo zmenených niekoľko hektárov opäť na pevninu a oplatí sa spomenúť návrh z čias vedeckých diskusií spred dvadsiatich rokov, na základe ktorého sa mali revitalizovať ramená medzi Šamorínom a Kalinkovom a na turbíny sa mala priviesť voda predĺženým prívodným kanálom.

Jediným pozitívnym vplyvom zdrže je, že sa stala útočiskom vodného vtáctva počas zimného sťahovania, čo však platí pre všetky väčšie vodné plochy a v žiadnom prípade sa to nedá chápať ako náhrada za pôvodný lužný ekosystém.

Príznačné je aj to, že využívanie zdrže na rekreačné a športové účely sa aj po dvadsiatich rokoch obmedzuje na prítomnosť surfistov a jazdcov na vodných skútroch, čo je teda veľmi slabý odvar toho, čo obyvateľstvu ponúkala propagandistická kampaň v čase prehradenia rieky.

Jediným vážnym fenoménom je cyklocesta po korune hrádze, ktorá naozaj zmenila pomery v turistickom ruchu. „Dôkazom“, že na to bola potrebná investícia tohto rozsahu, je, že pokračovanie asfaltovania koruny hrádze od Číčova po Štúrovo sa nepodarilo dosiahnuť ani za dvadsať rokov. Naposledy to sľúbila prvá Ficova vláda na výjazdovom zasadaní v Komárne, ale odvtedy na hrádzi nepribudol ani meter asfaltu.

(Autor pôsobí v organizácii Fórum centrum pre regionálny rozvoj)

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 957
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 874
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 772
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 397
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 277
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 152
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 737
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 656
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 493
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 237

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Neprehliadnite tiež

Odborníci na letectvo (Vaněk)

Vaňkova karikatúra na piatok

STĹPČEK JAKUBA FILA

Zlomí sa charakter Mosta aj pri infozákone?

Žitňanská môže mať s presadením návrhu pri partii, ktorá desať rokov klondajkuje štát, problém.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Na krídlach sovietov

Odklad zámerne smeruje k prolongácii ruskej letky na slovenskom nebi.

PÍŠE ANDY GARTH

Brexit nie je koniec našich vzťahov. Je len novou kapitolou

Ad: Británia sa chce zbaviť Európanov. Môže ju to vyjsť draho.

Blogy SME


  1. Karolína Olšavská: V nemocnici
  2. Jozef Drahovský: Mesto Košice začalo používať taktiku šmejdov
  3. Miroslav Makyta: Skorumpovaný Smer
  4. Silvia Zeumerová: Ako sme písali ikony (1/2)
  5. Andrej Šverha: Čergov na sklonku leta
  6. Tatiana Repková: Prečo sme single?
  7. Andrea Legényová: rozchodové dilema
  8. Iniciatíva slovenských učiteľov: Spoločne proti korupcii
  1. Stanislav Martinčko: Aj ty Brutus, Kiska aj ty? 12 222
  2. Miroslav Žiak: Neuveríte, koľko peňazí získalo Slovensko z poľnohospodárskych dotácií 11 260
  3. INEKO: Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech 11 059
  4. Čo je nové na sme.sk: SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana 10 403
  5. Orsolya Véghová: Maďarka 8 842
  6. Stanislav Martinčko: Hlavné mesto Slovenska Palermo?? 7 004
  7. Saša Grodecká: Bipolárna 6 795
  8. Jaroslav Hoško: Prečo sa (ne)zabaviť v klube? 6 740