KOMENTÁR JURAJA JAVORSKÉHO

Z mosta do sprosta

Štát je do pádu mosta namočený až po uši. Len ešte nevieme, či viac po uši Počiatkove alebo Figeľove.

Spoluvina štátu v prípade pádu diaľničného mosta je zrejmá aj bez poznania detailov, už z princípu veci. Na diaľnice tu máme Národnú diaľničnú spoločnosť a je to ona, kto mal zabezpečiť, aby sa stavalo dobre a bezpečne. Lenže niekde v reťazci od kreslenia projektu cez hľadanie dodávateľa až po kontrolu stavby sa stala chyba, či skôr fatálne zlyhanie.

Kde a kto ju urobil, bude známe z detailov, ktoré sú zatiaľ skryté v nedostupných dokumentoch a hlavách ľudí aj napriek tomu, že Počiatek s Figeľom sa pretekajú v počte zvolaných tlačoviek.

Kým tie detaily nemáme, nevieme ani odpoveď na otázku, kedy sa stala chyba. Tá bude rozhodujúca pri rozdelení zodpovednosti medzi tých dvoch.

Verzie, ktoré nám teraz ponúkajú, sú také protichodné, že úplne veriť jednej z nich ani nie je možné. Ak sa urobila chyba už na začiatku pri počítaní statiky stavby, tak to znamená, že si NDS nevybrala dobrého statika. V takom prípade by sa kýbeľ viny nakláňal skôr nad hlavou Ján Figeľa.

O niečo vyrovnanejšie by to medzi Počiatkom a Figeľom bolo v prípade, že zlyhal štátny dozor. Ak je obvyklé, že pre bezpečnosť sa dozor deleguje na súkromníkov, pretože tí na to majú viac ľudí, tak sa mal obvyklým spôsobom urobiť dozor aj nad spadnutým mostom.

Figeľ sa síce snaží zbaviť tohto podozrenia vyhláseniami, že bez ohľadu na to, kto robil dozor, mal ho robiť poriadne, no korene jeho zlyhania zasadila ešte jeho NDS. Počiatkova NDS ho však mohla napraviť a fakt, že to nespravila, je neodpustiteľný bez ohľadu nato, či by bol štátny dozor v kritickom čase na záchode, alebo trebárs s Počiatkom v Dubaji.

Ak by vyšetrovanie potvrdilo Figeľovu verziu detektívky, že dodávateľ s tichým súhlasom štátu alebo aj bez neho zmenil jednu mostnú podperu za druhú, vina sa blíži k súčasnému vedeniu NDS, ktoré si po voľbách vybral Ján Počiatek. Lepší dôvod na odstúpenie by sme mu potom len ťažko hľadali.

Bez ohľadu na to, z akých verzií a ich kombinácií sa nakoniec poskladá pravda a či vôbec, znepokojujúce na tom všetkom sú aspoň tri veci. Prvá je, že si nemôžeme byť istí, či nespadne aj nejaká ďalšia diaľnica, pretože nevieme, či štátna spoločnosť nepostupuje zle aj pri ďalších stavbách.

Druhá je, že sa ľudia zo Smeru a stavbárskej loby snažia zjednodušovať problém na otázku ceny. Táto verzia je pre nich lákavá, pretože peniaze, ktoré Figeľ pri diaľničných tendroch ušetril, im určite chýbajú.

Tretia vec sú Počiatkove slová, že by rozmýšľal o rezignácii, ak by tí mŕtvi boli zamestnancami ministerstva.

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 549
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 750
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 083
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 068
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 178
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 632
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 627
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 439
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 433
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 050

Téma: Pád mosta pri Iliašovciach


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

PÍŠE LUBOŠ PALATA

Česi mieria do čiernej Európy, všetko kvôli korune

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny čoskoro zmizne.

POSTREH MATÚŠA RITOMSKÉHO

Nerobme z Kisku dobrého anjela, ide o princíp

To, čo štátne orgány dokázali urobiť v prípade prezidenta, očakávame aj v kauzách, v ktorých figurujú členovia vlády a ich kamaráti.

Stĺpček Šéfredaktorky

Ako neprekročiť novinársky rubikon

Tradičných vydavateľov nahrádzajú oligarchovia, ktorí si mediálne územie delia ako parcely moci v nádeji vyrovnania vplyvu.

...a predsa budeme lietať! (Sliacky)

Letecká karikatúra na štvrtok