KOMENTÁR JURAJA JAVORSKÉHO

Z mosta do sprosta

Štát je do pádu mosta namočený až po uši. Len ešte nevieme, či viac po uši Počiatkove alebo Figeľove.

Spoluvina štátu v prípade pádu diaľničného mosta je zrejmá aj bez poznania detailov, už z princípu veci. Na diaľnice tu máme Národnú diaľničnú spoločnosť a je to ona, kto mal zabezpečiť, aby sa stavalo dobre a bezpečne. Lenže niekde v reťazci od kreslenia projektu cez hľadanie dodávateľa až po kontrolu stavby sa stala chyba, či skôr fatálne zlyhanie.

Kde a kto ju urobil, bude známe z detailov, ktoré sú zatiaľ skryté v nedostupných dokumentoch a hlavách ľudí aj napriek tomu, že Počiatek s Figeľom sa pretekajú v počte zvolaných tlačoviek.

Kým tie detaily nemáme, nevieme ani odpoveď na otázku, kedy sa stala chyba. Tá bude rozhodujúca pri rozdelení zodpovednosti medzi tých dvoch.

Verzie, ktoré nám teraz ponúkajú, sú také protichodné, že úplne veriť jednej z nich ani nie je možné. Ak sa urobila chyba už na začiatku pri počítaní statiky stavby, tak to znamená, že si NDS nevybrala dobrého statika. V takom prípade by sa kýbeľ viny nakláňal skôr nad hlavou Ján Figeľa.

O niečo vyrovnanejšie by to medzi Počiatkom a Figeľom bolo v prípade, že zlyhal štátny dozor. Ak je obvyklé, že pre bezpečnosť sa dozor deleguje na súkromníkov, pretože tí na to majú viac ľudí, tak sa mal obvyklým spôsobom urobiť dozor aj nad spadnutým mostom.

Figeľ sa síce snaží zbaviť tohto podozrenia vyhláseniami, že bez ohľadu na to, kto robil dozor, mal ho robiť poriadne, no korene jeho zlyhania zasadila ešte jeho NDS. Počiatkova NDS ho však mohla napraviť a fakt, že to nespravila, je neodpustiteľný bez ohľadu nato, či by bol štátny dozor v kritickom čase na záchode, alebo trebárs s Počiatkom v Dubaji.

Ak by vyšetrovanie potvrdilo Figeľovu verziu detektívky, že dodávateľ s tichým súhlasom štátu alebo aj bez neho zmenil jednu mostnú podperu za druhú, vina sa blíži k súčasnému vedeniu NDS, ktoré si po voľbách vybral Ján Počiatek. Lepší dôvod na odstúpenie by sme mu potom len ťažko hľadali.

Bez ohľadu na to, z akých verzií a ich kombinácií sa nakoniec poskladá pravda a či vôbec, znepokojujúce na tom všetkom sú aspoň tri veci. Prvá je, že si nemôžeme byť istí, či nespadne aj nejaká ďalšia diaľnica, pretože nevieme, či štátna spoločnosť nepostupuje zle aj pri ďalších stavbách.

Druhá je, že sa ľudia zo Smeru a stavbárskej loby snažia zjednodušovať problém na otázku ceny. Táto verzia je pre nich lákavá, pretože peniaze, ktoré Figeľ pri diaľničných tendroch ušetril, im určite chýbajú.

Tretia vec sú Počiatkove slová, že by rozmýšľal o rezignácii, ak by tí mŕtvi boli zamestnancami ministerstva.

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 001
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 825
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 072
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 321
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 233
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 962
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 688
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 673
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 488
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 866

Téma: Pád mosta pri Iliašovciach


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Za hladomorom nie je len príroda, ale najmä ľudia

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor. Okrem Juhosudáncov môže byť v ohrození až dvadsať miliónov ľudí.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

Neprehliadnite tiež

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Slobodní nad priepasťou

Nad arménskou krajinou pri Náhornom Karabachu vedie supermoderná lanovka. A z nej vidíme aj kus histórie.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Slabý kus stáda

V najkritickejšom momente, keď hybridné bojiská zakladá Kremeľ po celej Európe, je NATO na križovatke. A Slovensko neutečie pred nevyhnutnosťou viac investovať do armády.

Riškovi zas niečo odletelo (Sliacky)

Karikatúra Mikiho Sliackého na stred týždňa

KOMENTÁR MATÚŠA KRČMÁRIKA

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz?

OSN v roku 2014 varovala svet, že situácia v utečeneckých táboroch je neúnosná a ľudia z nich sa dajú do pohybu. Zareagovali sme neskoro. Dnes môže od hladu zomrieť dvadsať miliónov ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop