Spoluvina štátu v prípade pádu diaľničného mosta je zrejmá aj bez poznania detailov, už z princípu veci. Na diaľnice tu máme Národnú diaľničnú spoločnosť a je to ona, kto mal zabezpečiť, aby sa stavalo dobre a bezpečne. Lenže niekde v reťazci od kreslenia projektu cez hľadanie dodávateľa až po kontrolu stavby sa stala chyba, či skôr fatálne zlyhanie.
Kde a kto ju urobil, bude známe z detailov, ktoré sú zatiaľ skryté v nedostupných dokumentoch a hlavách ľudí aj napriek tomu, že Počiatek s Figeľom sa pretekajú v počte zvolaných tlačoviek.
Kým tie detaily nemáme, nevieme ani odpoveď na otázku, kedy sa stala chyba. Tá bude rozhodujúca pri rozdelení zodpovednosti medzi tých dvoch.
Verzie, ktoré nám teraz ponúkajú, sú také protichodné, že úplne veriť jednej z nich ani nie je možné. Ak sa urobila chyba už na začiatku pri počítaní statiky stavby, tak to znamená, že si NDS nevybrala dobrého statika. V takom prípade by sa kýbeľ viny nakláňal skôr nad hlavou Ján Figeľa.
O niečo vyrovnanejšie by to medzi Počiatkom a Figeľom bolo v prípade, že zlyhal štátny dozor. Ak je obvyklé, že pre bezpečnosť sa dozor deleguje na súkromníkov, pretože tí na to majú viac ľudí, tak sa mal obvyklým spôsobom urobiť dozor aj nad spadnutým mostom.
Figeľ sa síce snaží zbaviť tohto podozrenia vyhláseniami, že bez ohľadu na to, kto robil dozor, mal ho robiť poriadne, no korene jeho zlyhania zasadila ešte jeho NDS. Počiatkova NDS ho však mohla napraviť a fakt, že to nespravila, je neodpustiteľný bez ohľadu nato, či by bol štátny dozor v kritickom čase na záchode, alebo trebárs s Počiatkom v Dubaji.
Ak by vyšetrovanie potvrdilo Figeľovu verziu detektívky, že dodávateľ s tichým súhlasom štátu alebo aj bez neho zmenil jednu mostnú podperu za druhú, vina sa blíži k súčasnému vedeniu NDS, ktoré si po voľbách vybral Ján Počiatek. Lepší dôvod na odstúpenie by sme mu potom len ťažko hľadali.
Bez ohľadu na to, z akých verzií a ich kombinácií sa nakoniec poskladá pravda a či vôbec, znepokojujúce na tom všetkom sú aspoň tri veci. Prvá je, že si nemôžeme byť istí, či nespadne aj nejaká ďalšia diaľnica, pretože nevieme, či štátna spoločnosť nepostupuje zle aj pri ďalších stavbách.
Druhá je, že sa ľudia zo Smeru a stavbárskej loby snažia zjednodušovať problém na otázku ceny. Táto verzia je pre nich lákavá, pretože peniaze, ktoré Figeľ pri diaľničných tendroch ušetril, im určite chýbajú.
Tretia vec sú Počiatkove slová, že by rozmýšľal o rezignácii, ak by tí mŕtvi boli zamestnancami ministerstva.