Nesprávna reformná priorita

ÚVO má problémy – systémovo zabudovaný konflikt záujmov, vysokú fluktuáciu či nedostatočnú finančnú kapacitu.

Úrad pre verejné obstarávanie púta pozornosť v dvoch prípadoch – pri vážnejšej medializovanej kauze, keď sa čaká na jeho stanovisko, a pri výbere jeho vedenia.

Okrem mediálno-politickej roviny má však jeho činnosť praktický význam pre nakladanie s verejnými zdrojmi. Tento úrad má formálnu moc zastaviť problémové zákazky, uskutočniť kontrolu v akejkoľvek organizácii verejného sektora, sankcionovať nezákonné správanie či podávať také metodické usmernenia, pomocou ktorých sa dá zlepšiť verejné obstarávanie.

Zároveň môže robiť výskum v oblasti verejného obstarávania a navrhovať riešenia na lepšie vlastné rozhodovanie úradu, ako aj na šetrenie a stransparentnenie nákupov. Má však tento úrad predpoklady a kapacitu na naplnenie zverených úloh?

Rizikový model

V EÚ neexistuje jednotný model inštitúcií, ktoré dohliadajú na správnosť verejného obstarávania. V princípe sa vyvinuli dva modely – centralizovaný a decentralizovaný.

V decentralizovanom modeli hlavný úrad vykonáva kľúčové úlohy, ako sú napríklad dohľad a kontrola a viaceré ďalšie úlohy vykonáva súd alebo iný orgán štátnej moci, prípadne sú outsourcované pod prísnym dohľadom a koordináciou úradu súkromného sektora či výskumných inštitúcií.

Takto je to napríklad vo Fínsku. V rámci centralizovaného modelu, ktorý je aj na Slovensku, existuje jedna inštitúcia, pod strechou ktorej sa formálne vykonávajú všetky aktivity na poli verejného obstarávania – riešenie námietok, vydávanie metodických usmernení, kontrola, príprava zákonov, vzdelávanie obstarávateľov či zverejňovanie vestníka.

V roku 2003 však OECD upozornila na riziká tohto modelu - na takzvane systémovo zabudovaný konflikt záujmov v činnosti takto stavaných úradov – a možnej straty dôveryhodnosti. Podľa OECD sa totiž môže stať, že ten istý úrad vydá metodické usmernenie ku konkrétnemu prípadu a následne o ňom rozhodne v rámci námietky tak, že si bude odporovať. Možný konflikt záujmov je umocnený kompetenciou úradu vykonávať ex-ante kontrolu.

Špička? Ani zďaleka

Stáva sa to aj u nás? Áno. OECD preto hovorila o tom, že úrad bude musieť spraviť strategické rozhodnutie – stať sa „centrom excelencie“ vo verejnom obstarávaní s tým, že si ponechá aj všeobecnú monitorovaciu funkciu alebo sa stane úradom, ktorý bude robiť monitoring a preskúmavanie verejného obstarávania, ale nebude reálnym „centrom excelencie“.

Slovensko si už vybralo. Máme síce inštitúciu, ktorá rozhoduje o námietkach, ale nemáme reálne štátne „centrum excelencie“, ktoré by robilo výskum v tejto oblasti, kodifikovalo procesy rozhodovania úradu (aj tie o námietkach), hľadalo najlepšie postupy či pripravovalo rozumné novely o verejnom obstarávaní. Keďže stolička regulácie verejného obstarávania je reálne neobsadená, neprekvapí, že novely zákona o verejnom obstarávaní pripravujú buď poslanci, alebo ministerstvá spravodlivosti či vnútra.

V oboch prípadoch ad hoc, teda bez toho, aby na daných inštitúciách vytvorili tím ľudí, ktorí sa tejto agende dlhšie venujú a budú venovať.

Úrad síce formálne rozhoduje, ale s tímom, ktorý má takmer 40-percentnú fluktuáciu, s finančnou kapacitou, s ktorou sa špičkový úrad jednoducho postaviť nedá a o ktorý sa politici trhajú len pri obsadzovaní vedenia a znižovaní politického rizika pri nekorektných nákupoch, za ktoré nesú zodpovednosť. Zároveň úrad robí aj veci, ktoré nemajú žiadnu pridanú hodnotu – certifikácia odborne spôsobilých osôb nie je v žiadnej krajine Únie...

Chýba excelentnosť

Viaceré doterajšie slovenské vlády deklarovali záujem zmeniť verejné obstarávanie k lepšiemu. Zatiaľ sa ich pozornosť upriamovala hlavne na zmenu zákona o verejnom obstarávaní a konkrétne na zmenu postupov nakupovania.

Zatiaľ žiadna vláda nevenovala pozornosť samotnej činnosti ÚVO a reforme jeho rozhodovacích procesov. Domnievam sa však, že nastal čas, keď zmenou činnosti úradu a jeho profesionálnym a finančným dobudovaním dosiahneme oveľa viac ako novelami zákona, ktorými nás ministerstvo vnútra zabáva už vyše pol roka.

To čo najviac chýba verejnému obstarávaniu na Slovensku, nie je väčší priestor pre nekontrolované a nekontrolovateľné nákupy, ale profesionálne rozhodovanie Úradu pre verejné obstarávanie, teda jeho excelentnosť. Preto je podľa mňa reformná priorita súčasnej vlády v oblasti verejného obstarávania nastavená zle.

Autorka je docentka verejnej politiky na FSEV UK v Bratislave a programová riaditeľka TIS

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 007
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 925
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 740
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 346
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 259
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 141
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 702
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 633
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 510
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 222

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Neprehliadnite tiež

Odborníci na letectvo (Vaněk)

Vaňkova karikatúra na piatok

STĹPČEK JAKUBA FILA

Zlomí sa charakter Mosta aj pri infozákone?

Žitňanská môže mať s presadením návrhu pri partii, ktorá desať rokov klondajkuje štát, problém.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Na krídlach sovietov

Odklad zámerne smeruje k prolongácii ruskej letky na slovenskom nebi.

PÍŠE ANDY GARTH

Brexit nie je koniec našich vzťahov. Je len novou kapitolou

Ad: Británia sa chce zbaviť Európanov. Môže ju to vyjsť draho.

Blogy SME


  1. Karolína Olšavská: V nemocnici
  2. Jozef Drahovský: Mesto Košice začalo používať taktiku šmejdov
  3. Miroslav Makyta: Skorumpovaný Smer
  4. Silvia Zeumerová: Ako sme písali ikony (1/2)
  5. Andrej Šverha: Čergov na sklonku leta
  6. Tatiana Repková: Prečo sme single?
  7. Andrea Legényová: rozchodové dilema
  8. Iniciatíva slovenských učiteľov: Spoločne proti korupcii
  1. Stanislav Martinčko: Aj ty Brutus, Kiska aj ty? 12 222
  2. Miroslav Žiak: Neuveríte, koľko peňazí získalo Slovensko z poľnohospodárskych dotácií 11 265
  3. INEKO: Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech 11 104
  4. Čo je nové na sme.sk: SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana 10 403
  5. Orsolya Véghová: Maďarka 8 858
  6. Stanislav Martinčko: Hlavné mesto Slovenska Palermo?? 7 012
  7. Saša Grodecká: Bipolárna 6 800
  8. Jaroslav Hoško: Prečo sa (ne)zabaviť v klube? 6 746