SME

Nesprávna reformná priorita

ÚVO má problémy – systémovo zabudovaný konflikt záujmov, vysokú fluktuáciu či nedostatočnú finančnú kapacitu.

Úrad pre verejné obstarávanie púta pozornosť v dvoch prípadoch – pri vážnejšej medializovanej kauze, keď sa čaká na jeho stanovisko, a pri výbere jeho vedenia.

Okrem mediálno-politickej roviny má však jeho činnosť praktický význam pre nakladanie s verejnými zdrojmi. Tento úrad má formálnu moc zastaviť problémové zákazky, uskutočniť kontrolu v akejkoľvek organizácii verejného sektora, sankcionovať nezákonné správanie či podávať také metodické usmernenia, pomocou ktorých sa dá zlepšiť verejné obstarávanie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň môže robiť výskum v oblasti verejného obstarávania a navrhovať riešenia na lepšie vlastné rozhodovanie úradu, ako aj na šetrenie a stransparentnenie nákupov. Má však tento úrad predpoklady a kapacitu na naplnenie zverených úloh?

Rizikový model

V EÚ neexistuje jednotný model inštitúcií, ktoré dohliadajú na správnosť verejného obstarávania. V princípe sa vyvinuli dva modely – centralizovaný a decentralizovaný.

V decentralizovanom modeli hlavný úrad vykonáva kľúčové úlohy, ako sú napríklad dohľad a kontrola a viaceré ďalšie úlohy vykonáva súd alebo iný orgán štátnej moci, prípadne sú outsourcované pod prísnym dohľadom a koordináciou úradu súkromného sektora či výskumných inštitúcií.

Takto je to napríklad vo Fínsku. V rámci centralizovaného modelu, ktorý je aj na Slovensku, existuje jedna inštitúcia, pod strechou ktorej sa formálne vykonávajú všetky aktivity na poli verejného obstarávania – riešenie námietok, vydávanie metodických usmernení, kontrola, príprava zákonov, vzdelávanie obstarávateľov či zverejňovanie vestníka.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2003 však OECD upozornila na riziká tohto modelu - na takzvane systémovo zabudovaný konflikt záujmov v činnosti takto stavaných úradov – a možnej straty dôveryhodnosti. Podľa OECD sa totiž môže stať, že ten istý úrad vydá metodické usmernenie ku konkrétnemu prípadu a následne o ňom rozhodne v rámci námietky tak, že si bude odporovať. Možný konflikt záujmov je umocnený kompetenciou úradu vykonávať ex-ante kontrolu.

Špička? Ani zďaleka

Stáva sa to aj u nás? Áno. OECD preto hovorila o tom, že úrad bude musieť spraviť strategické rozhodnutie – stať sa „centrom excelencie“ vo verejnom obstarávaní s tým, že si ponechá aj všeobecnú monitorovaciu funkciu alebo sa stane úradom, ktorý bude robiť monitoring a preskúmavanie verejného obstarávania, ale nebude reálnym „centrom excelencie“.

SkryťVypnúť reklamu

Slovensko si už vybralo. Máme síce inštitúciu, ktorá rozhoduje o námietkach, ale nemáme reálne štátne „centrum excelencie“, ktoré by robilo výskum v tejto oblasti, kodifikovalo procesy rozhodovania úradu (aj tie o námietkach), hľadalo najlepšie postupy či pripravovalo rozumné novely o verejnom obstarávaní. Keďže stolička regulácie verejného obstarávania je reálne neobsadená, neprekvapí, že novely zákona o verejnom obstarávaní pripravujú buď poslanci, alebo ministerstvá spravodlivosti či vnútra.

V oboch prípadoch ad hoc, teda bez toho, aby na daných inštitúciách vytvorili tím ľudí, ktorí sa tejto agende dlhšie venujú a budú venovať.

Úrad síce formálne rozhoduje, ale s tímom, ktorý má takmer 40-percentnú fluktuáciu, s finančnou kapacitou, s ktorou sa špičkový úrad jednoducho postaviť nedá a o ktorý sa politici trhajú len pri obsadzovaní vedenia a znižovaní politického rizika pri nekorektných nákupoch, za ktoré nesú zodpovednosť. Zároveň úrad robí aj veci, ktoré nemajú žiadnu pridanú hodnotu – certifikácia odborne spôsobilých osôb nie je v žiadnej krajine Únie...

SkryťVypnúť reklamu

Chýba excelentnosť

Viaceré doterajšie slovenské vlády deklarovali záujem zmeniť verejné obstarávanie k lepšiemu. Zatiaľ sa ich pozornosť upriamovala hlavne na zmenu zákona o verejnom obstarávaní a konkrétne na zmenu postupov nakupovania.

Zatiaľ žiadna vláda nevenovala pozornosť samotnej činnosti ÚVO a reforme jeho rozhodovacích procesov. Domnievam sa však, že nastal čas, keď zmenou činnosti úradu a jeho profesionálnym a finančným dobudovaním dosiahneme oveľa viac ako novelami zákona, ktorými nás ministerstvo vnútra zabáva už vyše pol roka.

To čo najviac chýba verejnému obstarávaniu na Slovensku, nie je väčší priestor pre nekontrolované a nekontrolovateľné nákupy, ale profesionálne rozhodovanie Úradu pre verejné obstarávanie, teda jeho excelentnosť. Preto je podľa mňa reformná priorita súčasnej vlády v oblasti verejného obstarávania nastavená zle.

SkryťVypnúť reklamu

Autorka je docentka verejnej politiky na FSEV UK v Bratislave a programová riaditeľka TIS

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 328
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 006
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 643
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 590
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 287
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 099
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 342
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 259
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kreslí Mikuláš Sliacky.


Dym po explózii v meste Chan Junis na juhu Pásma Gazy.

Patrím medzi iniciátorov petície Slovensko si musí ctiť medzinárodné právo.


9
Ilustračné foto.

Sme slušní a nerobíme nechutné veci.


2
Ilustračné foto.

Naša rozdrobenosť je v európskom priestore pomerne unikátna.


Dušan Sloboda 4
  1. Štefan Šturdzík: Pozvoľna padáme ekonomicky aj ľudsky.
  2. Irena Šimuneková: Selčiansky diel
  3. Monika Kučesová: Rodiny nie sú daňový subjekt. Prorodinná politika musí začať od základov.
  4. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu.
  5. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak
  6. Miroslav Pollák: Chaosom vzad
  7. Miroslav Pollák: Chaosom vpred
  8. Viktor Pamula: Alkoholizmus ako neduh slovenskej politiky
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 95 563
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 021
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 352
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 278
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 138
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 398
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 000
  8. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 6 263
  1. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  2. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  3. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  4. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  5. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  6. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  7. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
SkryťZatvoriť reklamu