Nesprávna reformná priorita

ÚVO má problémy – systémovo zabudovaný konflikt záujmov, vysokú fluktuáciu či nedostatočnú finančnú kapacitu.

Úrad pre verejné obstarávanie púta pozornosť v dvoch prípadoch – pri vážnejšej medializovanej kauze, keď sa čaká na jeho stanovisko, a pri výbere jeho vedenia.

Okrem mediálno-politickej roviny má však jeho činnosť praktický význam pre nakladanie s verejnými zdrojmi. Tento úrad má formálnu moc zastaviť problémové zákazky, uskutočniť kontrolu v akejkoľvek organizácii verejného sektora, sankcionovať nezákonné správanie či podávať také metodické usmernenia, pomocou ktorých sa dá zlepšiť verejné obstarávanie.

Zároveň môže robiť výskum v oblasti verejného obstarávania a navrhovať riešenia na lepšie vlastné rozhodovanie úradu, ako aj na šetrenie a stransparentnenie nákupov. Má však tento úrad predpoklady a kapacitu na naplnenie zverených úloh?

Rizikový model

V EÚ neexistuje jednotný model inštitúcií, ktoré dohliadajú na správnosť verejného obstarávania. V princípe sa vyvinuli dva modely – centralizovaný a decentralizovaný.

V decentralizovanom modeli hlavný úrad vykonáva kľúčové úlohy, ako sú napríklad dohľad a kontrola a viaceré ďalšie úlohy vykonáva súd alebo iný orgán štátnej moci, prípadne sú outsourcované pod prísnym dohľadom a koordináciou úradu súkromného sektora či výskumných inštitúcií.

Takto je to napríklad vo Fínsku. V rámci centralizovaného modelu, ktorý je aj na Slovensku, existuje jedna inštitúcia, pod strechou ktorej sa formálne vykonávajú všetky aktivity na poli verejného obstarávania – riešenie námietok, vydávanie metodických usmernení, kontrola, príprava zákonov, vzdelávanie obstarávateľov či zverejňovanie vestníka.

V roku 2003 však OECD upozornila na riziká tohto modelu - na takzvane systémovo zabudovaný konflikt záujmov v činnosti takto stavaných úradov – a možnej straty dôveryhodnosti. Podľa OECD sa totiž môže stať, že ten istý úrad vydá metodické usmernenie ku konkrétnemu prípadu a následne o ňom rozhodne v rámci námietky tak, že si bude odporovať. Možný konflikt záujmov je umocnený kompetenciou úradu vykonávať ex-ante kontrolu.

Špička? Ani zďaleka

Stáva sa to aj u nás? Áno. OECD preto hovorila o tom, že úrad bude musieť spraviť strategické rozhodnutie – stať sa „centrom excelencie“ vo verejnom obstarávaní s tým, že si ponechá aj všeobecnú monitorovaciu funkciu alebo sa stane úradom, ktorý bude robiť monitoring a preskúmavanie verejného obstarávania, ale nebude reálnym „centrom excelencie“.

Slovensko si už vybralo. Máme síce inštitúciu, ktorá rozhoduje o námietkach, ale nemáme reálne štátne „centrum excelencie“, ktoré by robilo výskum v tejto oblasti, kodifikovalo procesy rozhodovania úradu (aj tie o námietkach), hľadalo najlepšie postupy či pripravovalo rozumné novely o verejnom obstarávaní. Keďže stolička regulácie verejného obstarávania je reálne neobsadená, neprekvapí, že novely zákona o verejnom obstarávaní pripravujú buď poslanci, alebo ministerstvá spravodlivosti či vnútra.

V oboch prípadoch ad hoc, teda bez toho, aby na daných inštitúciách vytvorili tím ľudí, ktorí sa tejto agende dlhšie venujú a budú venovať.

Úrad síce formálne rozhoduje, ale s tímom, ktorý má takmer 40-percentnú fluktuáciu, s finančnou kapacitou, s ktorou sa špičkový úrad jednoducho postaviť nedá a o ktorý sa politici trhajú len pri obsadzovaní vedenia a znižovaní politického rizika pri nekorektných nákupoch, za ktoré nesú zodpovednosť. Zároveň úrad robí aj veci, ktoré nemajú žiadnu pridanú hodnotu – certifikácia odborne spôsobilých osôb nie je v žiadnej krajine Únie...

Chýba excelentnosť

Viaceré doterajšie slovenské vlády deklarovali záujem zmeniť verejné obstarávanie k lepšiemu. Zatiaľ sa ich pozornosť upriamovala hlavne na zmenu zákona o verejnom obstarávaní a konkrétne na zmenu postupov nakupovania.

Zatiaľ žiadna vláda nevenovala pozornosť samotnej činnosti ÚVO a reforme jeho rozhodovacích procesov. Domnievam sa však, že nastal čas, keď zmenou činnosti úradu a jeho profesionálnym a finančným dobudovaním dosiahneme oveľa viac ako novelami zákona, ktorými nás ministerstvo vnútra zabáva už vyše pol roka.

To čo najviac chýba verejnému obstarávaniu na Slovensku, nie je väčší priestor pre nekontrolované a nekontrolovateľné nákupy, ale profesionálne rozhodovanie Úradu pre verejné obstarávanie, teda jeho excelentnosť. Preto je podľa mňa reformná priorita súčasnej vlády v oblasti verejného obstarávania nastavená zle.

Autorka je docentka verejnej politiky na FSEV UK v Bratislave a programová riaditeľka TIS

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  6. Bratislava gets a new public space and park
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  10. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 382
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 794
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 2 124
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 015
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 818
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 562
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 501
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 467
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 414
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 263

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V SNS vyčkávajú na Danka a mlčia, viaže ich zákaz zhora

Andrej Danko nezvládol situáciu, SNS na vstup do koalície nemala. Myslí si to jej bývalý člen Rudolf Pučík, ktorý Danka do politiky dostal.

DOMOV

Horúčavy končia, príde ochladenie aj dážď

Meteorologická jeseň sa začína už prvého septembra.

SVET

Španielska polícia zastavila druhý útok, zabila päť útočníkov

Pásy s výbušninami zastrelených mužov boli atrapami.

ŠPORT

Číňanom už len hráči nestačia. Doplatil na to aj Kucka

Čínske spoločnosti míňajú stovky miliónov.

Neprehliadnite tiež

POINTA JAROSLAVA RUMPLIHO

Jung v tom mal jasno, ja ani veľmi nie

Ľudí zo zvierat urobili možnosti a presne to isté z nich robí naspäť zvieratá – možnosti. Možnosti žrať či kradnúť.

KOMENTÁR TOMA NICHOLSONA

Španieli čakali, že sa to stane už skôr. Čo robiť teraz?

Aj napriek všetkým skúsenostiam, príprave a premysleným zákonom, ani Španielsko sa nevie brániť proti koordinovaným vražedným útokom.

Ďakujem vám za prázdniny (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico).

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Mission Kimpossible, NAKA prepisuje dejiny a Plavčan mínus

Nevypočítateľný a cholerický premiér, ktorý mení pozície cez noc, nie je pre štát o nič väčšie požehnanie ako bláznivý predseda NR SR.