Obama určuje trendy. Hrabal sa v dátach o voličoch

Onedlho nás už nemusí prekvapiť, keď vzorce správania svojich zákazníkov bude študovať aj kaderník z Veľkého Krtíša.

Keď Barack Obama v roku 2008 vyhral americké prezidentské voľby, jeho kampaň sa objavovala ako príklad na takmer každej marketingovej alebo technologickej konferencii.

Obamova kampaň pred štyrmi rokmi bola prelomová vo využití internetu - až sa vravelo, že práve to z neho spravilo amerického prezidenta.

Obama cez internet získal státisíce dobrovoľníkov a milióny finančných podporovateľov, napísalo sa o ňom 400-tisíc blogov a ľudia natočili rovnako veľa videí, bol na každej sociálnej sieti.

A tento rok? Výsledky mal síce rovnaké, zase zapojil cez internet milióny ľudí, vybral aj viac peňazí, ale v čase, keď kampane na Facebooku robí aj sústružník z Hornej Dolnej, to už nikoho neprekvapí.

Kampaň mal určite nudnejšiu, ale, paradoxne, to vôbec neznamená, že jeho volebný štáb prestal určovať trendy.

Číselká v pozadí

Najzaujímavejšia na týchto voľbách totiž nebola kreatívnosť kampaní, ale analytici v pozadí.

Ich úlohou nebolo čítať prieskumy verejnej mienky, ale zo zhromaždených dát vylepšovať cielenie televíznej reklamy, vytvárať detailné modely správania voličov v nerozhodnutých štátoch a zisťovať, či je efektívnejšie, keď zavolá dobrovoľník z Kalifornie alebo Ohia.

Oddelenie, ktoré to malo na starosti, pracovalo v utajení ako z trileru – v miestnosti bez okien, ich experimenty mali kódové označenia, málokto o nich vedel a všetci mali zakázané o nich hovoriť.

Časopis Time až po voľbách mohol zverejniť informácie, že toto oddelenie bolo päťkrát väčšie ako v roku 2008.

A že šéf volebného štábu nerobil žiadne rozhodnutia vďaka intuícii, ale všetko muselo byť podložené výstupmi od týchto ľudí.

Vieme všetko

Analytici tu boli vždy. Tak v čom je novinka? V rozsahu.

Dáta už nie sú tým, čím bývali. Dnes už nie je problém z verejne prístupných zdrojov získať databázu voličov a s nimi aj údaje, čo nakupujú, akých majú kamarátov alebo čo jedia. S malým (ale iba malým) zveličením o nich viete viac ako oni sami o sebe.

Obamov štáb tieto dáta nielen využíval, ale postavil ich ako základ rozhodovania. Na rozdiel od Romneyho štábu, ktorý si podľa jeho hovorcu analýzy objednával od externých firiem.

Aj keď by bolo príliš odvážne povedať, že práve to predĺžilo Obamovi pobyt v Bielom dome, určite určil trend.

Na konferencie teraz už nebudú chodiť ľudia, ktorí budú ukazovať, že Obama vyhral voľby vďaka Facebooku, ale ukážu, ako zbieral dáta o svojich voličoch.

O ďalšie štyri roky nás už nemusí prekvapiť, keď vzorce správania svojich zákazníkov bude študovať aj kaderník z Veľkého Krtíša.

Autor je odborník na komunikáciu, píše na truestory.sk

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  2. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  3. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  4. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  5. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  6. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  7. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  8. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  9. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  10. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 190
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 344
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 698
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 697
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 443
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 745
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 399
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 392
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 231
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 813

Téma: Americké voľby 2012


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

ŠPORT

Pánik potvrdil skvelú formu

Útočník získal v posledných šiestich zápasoch deväť bodov za päť gólov a štyri prihrávky.

EKONOMIKA

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Neprehliadnite tiež

STĹPČEK JAKUBA FILA

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol nahnevaný ľud v uliciach

Čo sa zmenilo? Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Slobodní nad priepasťou

Nad arménskou krajinou pri Náhornom Karabachu vedie supermoderná lanovka. A z nej vidíme aj kus histórie.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Slabý kus stáda

V najkritickejšom momente, keď hybridné bojiská zakladá Kremeľ po celej Európe, je NATO na križovatke. A Slovensko neutečie pred nevyhnutnosťou viac investovať do armády.

Riškovi zas niečo odletelo (Sliacky)

Karikatúra Mikiho Sliackého na stred týždňa


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop