Obama určuje trendy. Hrabal sa v dátach o voličoch

Onedlho nás už nemusí prekvapiť, keď vzorce správania svojich zákazníkov bude študovať aj kaderník z Veľkého Krtíša.

Keď Barack Obama v roku 2008 vyhral americké prezidentské voľby, jeho kampaň sa objavovala ako príklad na takmer každej marketingovej alebo technologickej konferencii.

Obamova kampaň pred štyrmi rokmi bola prelomová vo využití internetu - až sa vravelo, že práve to z neho spravilo amerického prezidenta.

Obama cez internet získal státisíce dobrovoľníkov a milióny finančných podporovateľov, napísalo sa o ňom 400-tisíc blogov a ľudia natočili rovnako veľa videí, bol na každej sociálnej sieti.

A tento rok? Výsledky mal síce rovnaké, zase zapojil cez internet milióny ľudí, vybral aj viac peňazí, ale v čase, keď kampane na Facebooku robí aj sústružník z Hornej Dolnej, to už nikoho neprekvapí.

Kampaň mal určite nudnejšiu, ale, paradoxne, to vôbec neznamená, že jeho volebný štáb prestal určovať trendy.

Číselká v pozadí

Najzaujímavejšia na týchto voľbách totiž nebola kreatívnosť kampaní, ale analytici v pozadí.

Ich úlohou nebolo čítať prieskumy verejnej mienky, ale zo zhromaždených dát vylepšovať cielenie televíznej reklamy, vytvárať detailné modely správania voličov v nerozhodnutých štátoch a zisťovať, či je efektívnejšie, keď zavolá dobrovoľník z Kalifornie alebo Ohia.

Oddelenie, ktoré to malo na starosti, pracovalo v utajení ako z trileru – v miestnosti bez okien, ich experimenty mali kódové označenia, málokto o nich vedel a všetci mali zakázané o nich hovoriť.

Časopis Time až po voľbách mohol zverejniť informácie, že toto oddelenie bolo päťkrát väčšie ako v roku 2008.

A že šéf volebného štábu nerobil žiadne rozhodnutia vďaka intuícii, ale všetko muselo byť podložené výstupmi od týchto ľudí.

Vieme všetko

Analytici tu boli vždy. Tak v čom je novinka? V rozsahu.

Dáta už nie sú tým, čím bývali. Dnes už nie je problém z verejne prístupných zdrojov získať databázu voličov a s nimi aj údaje, čo nakupujú, akých majú kamarátov alebo čo jedia. S malým (ale iba malým) zveličením o nich viete viac ako oni sami o sebe.

Obamov štáb tieto dáta nielen využíval, ale postavil ich ako základ rozhodovania. Na rozdiel od Romneyho štábu, ktorý si podľa jeho hovorcu analýzy objednával od externých firiem.

Aj keď by bolo príliš odvážne povedať, že práve to predĺžilo Obamovi pobyt v Bielom dome, určite určil trend.

Na konferencie teraz už nebudú chodiť ľudia, ktorí budú ukazovať, že Obama vyhral voľby vďaka Facebooku, ale ukážu, ako zbieral dáta o svojich voličoch.

O ďalšie štyri roky nás už nemusí prekvapiť, keď vzorce správania svojich zákazníkov bude študovať aj kaderník z Veľkého Krtíša.

Autor je odborník na komunikáciu, píše na truestory.sk

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  2. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  3. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  4. Cíťte sa v priestore príjemne
  5. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  7. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  8. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  10. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 8 147
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 891
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 608
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 082
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 726
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 405
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 968
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 965
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 983
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 823

Téma: Americké voľby 2012


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister školstva na tlačovej konferencii povedal, že hodnotiace kritériá boli známe v roku 2015. V skutočnosti boli schválené o rok neskôr.

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Prieskum: Súčasná koalícia by vládu nezložila, extrémisti klesli

Ak by sa voľby konali v júli, zvíťazil by Smer.

BRATISLAVA

Z Tyršovho nábrežia sa stal kemp pre turistov

Na petržalskej strane Dunaja parkujú karavany, hoci tam nie je kemp.

Neprehliadnite tiež

STĹPČEK ŠÉFREDAKTORKY

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek

Perspektíva (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (kreslí Sliacky)

KOMENTÁR ZUZANY KEPPLOVEJ

Komisia striehne na každý pohyb v Poľsku

Timmermans hlási, že na dovolenku neodchádza. Szydlová tvrdí, že ani veto poľskú vládu nevyhodí zo smerovania.

ĽUDIA GEMERA

Július Barczi, 32 rokov, Rožňava, práca: riaditeľ múzea Betliar a hradu Krásna hôrka, plat: 1100 eur

Betliar je miesto, kde ožívajú časy Andrássyovcov. Vládne tu zmes nostalgie a sentimentu