Obama určuje trendy. Hrabal sa v dátach o voličoch

Onedlho nás už nemusí prekvapiť, keď vzorce správania svojich zákazníkov bude študovať aj kaderník z Veľkého Krtíša.

Keď Barack Obama v roku 2008 vyhral americké prezidentské voľby, jeho kampaň sa objavovala ako príklad na takmer každej marketingovej alebo technologickej konferencii.

Obamova kampaň pred štyrmi rokmi bola prelomová vo využití internetu - až sa vravelo, že práve to z neho spravilo amerického prezidenta.

Obama cez internet získal státisíce dobrovoľníkov a milióny finančných podporovateľov, napísalo sa o ňom 400-tisíc blogov a ľudia natočili rovnako veľa videí, bol na každej sociálnej sieti.

A tento rok? Výsledky mal síce rovnaké, zase zapojil cez internet milióny ľudí, vybral aj viac peňazí, ale v čase, keď kampane na Facebooku robí aj sústružník z Hornej Dolnej, to už nikoho neprekvapí.

Kampaň mal určite nudnejšiu, ale, paradoxne, to vôbec neznamená, že jeho volebný štáb prestal určovať trendy.

Číselká v pozadí

Najzaujímavejšia na týchto voľbách totiž nebola kreatívnosť kampaní, ale analytici v pozadí.

Ich úlohou nebolo čítať prieskumy verejnej mienky, ale zo zhromaždených dát vylepšovať cielenie televíznej reklamy, vytvárať detailné modely správania voličov v nerozhodnutých štátoch a zisťovať, či je efektívnejšie, keď zavolá dobrovoľník z Kalifornie alebo Ohia.

Oddelenie, ktoré to malo na starosti, pracovalo v utajení ako z trileru – v miestnosti bez okien, ich experimenty mali kódové označenia, málokto o nich vedel a všetci mali zakázané o nich hovoriť.

Časopis Time až po voľbách mohol zverejniť informácie, že toto oddelenie bolo päťkrát väčšie ako v roku 2008.

A že šéf volebného štábu nerobil žiadne rozhodnutia vďaka intuícii, ale všetko muselo byť podložené výstupmi od týchto ľudí.

Vieme všetko

Analytici tu boli vždy. Tak v čom je novinka? V rozsahu.

Dáta už nie sú tým, čím bývali. Dnes už nie je problém z verejne prístupných zdrojov získať databázu voličov a s nimi aj údaje, čo nakupujú, akých majú kamarátov alebo čo jedia. S malým (ale iba malým) zveličením o nich viete viac ako oni sami o sebe.

Obamov štáb tieto dáta nielen využíval, ale postavil ich ako základ rozhodovania. Na rozdiel od Romneyho štábu, ktorý si podľa jeho hovorcu analýzy objednával od externých firiem.

Aj keď by bolo príliš odvážne povedať, že práve to predĺžilo Obamovi pobyt v Bielom dome, určite určil trend.

Na konferencie teraz už nebudú chodiť ľudia, ktorí budú ukazovať, že Obama vyhral voľby vďaka Facebooku, ale ukážu, ako zbieral dáta o svojich voličoch.

O ďalšie štyri roky nás už nemusí prekvapiť, keď vzorce správania svojich zákazníkov bude študovať aj kaderník z Veľkého Krtíša.

Autor je odborník na komunikáciu, píše na truestory.sk

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 15 469
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 9 426
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 850
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 207
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 491
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 406
  7. Kam do tepla v januári? 1 951
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 775
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 560
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 931

Téma: Americké voľby 2012


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ukrajina konečne priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne neprebieha protiteroristická operácia, ale otvorený konflikt.

SVET

Opäť si zavaril. Trump nevie skrývať, že je rasista

Trumpovi neveria, že nie je rasista.

Neprehliadnite tiež

Skúste aj toto (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (kreslí Sliacky).

STĹPČEK ZUZANY KEPPLOVEJ

Vnášanie Kaliňáka do osád je novou tradíciou

Treba sa postaviť chrbtom k obydliam a potom takto zariekať: že bude viac policajtov.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Babiš = ANO, ANO = Babiš

Kdesi na konci tunela sa predsa len čosi črtá. Dokonca aj podstatne viac riešení a koalícií.

AUTORSKÁ STRANA EVY BORUŠOVIČOVEJ

Náklady nulové, radosť nedozierna

Nekupujte! Vymieňajte! Kabelku za sveter. Trávnik za matematiku

KOMENTÁR ZUZANY KEPPLOVEJ

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.