Obama určuje trendy. Hrabal sa v dátach o voličoch

Onedlho nás už nemusí prekvapiť, keď vzorce správania svojich zákazníkov bude študovať aj kaderník z Veľkého Krtíša.

Keď Barack Obama v roku 2008 vyhral americké prezidentské voľby, jeho kampaň sa objavovala ako príklad na takmer každej marketingovej alebo technologickej konferencii.

Obamova kampaň pred štyrmi rokmi bola prelomová vo využití internetu - až sa vravelo, že práve to z neho spravilo amerického prezidenta.

Obama cez internet získal státisíce dobrovoľníkov a milióny finančných podporovateľov, napísalo sa o ňom 400-tisíc blogov a ľudia natočili rovnako veľa videí, bol na každej sociálnej sieti.

A tento rok? Výsledky mal síce rovnaké, zase zapojil cez internet milióny ľudí, vybral aj viac peňazí, ale v čase, keď kampane na Facebooku robí aj sústružník z Hornej Dolnej, to už nikoho neprekvapí.

Kampaň mal určite nudnejšiu, ale, paradoxne, to vôbec neznamená, že jeho volebný štáb prestal určovať trendy.

Číselká v pozadí

Najzaujímavejšia na týchto voľbách totiž nebola kreatívnosť kampaní, ale analytici v pozadí.

Ich úlohou nebolo čítať prieskumy verejnej mienky, ale zo zhromaždených dát vylepšovať cielenie televíznej reklamy, vytvárať detailné modely správania voličov v nerozhodnutých štátoch a zisťovať, či je efektívnejšie, keď zavolá dobrovoľník z Kalifornie alebo Ohia.

Oddelenie, ktoré to malo na starosti, pracovalo v utajení ako z trileru – v miestnosti bez okien, ich experimenty mali kódové označenia, málokto o nich vedel a všetci mali zakázané o nich hovoriť.

Časopis Time až po voľbách mohol zverejniť informácie, že toto oddelenie bolo päťkrát väčšie ako v roku 2008.

A že šéf volebného štábu nerobil žiadne rozhodnutia vďaka intuícii, ale všetko muselo byť podložené výstupmi od týchto ľudí.

Vieme všetko

Analytici tu boli vždy. Tak v čom je novinka? V rozsahu.

Dáta už nie sú tým, čím bývali. Dnes už nie je problém z verejne prístupných zdrojov získať databázu voličov a s nimi aj údaje, čo nakupujú, akých majú kamarátov alebo čo jedia. S malým (ale iba malým) zveličením o nich viete viac ako oni sami o sebe.

Obamov štáb tieto dáta nielen využíval, ale postavil ich ako základ rozhodovania. Na rozdiel od Romneyho štábu, ktorý si podľa jeho hovorcu analýzy objednával od externých firiem.

Aj keď by bolo príliš odvážne povedať, že práve to predĺžilo Obamovi pobyt v Bielom dome, určite určil trend.

Na konferencie teraz už nebudú chodiť ľudia, ktorí budú ukazovať, že Obama vyhral voľby vďaka Facebooku, ale ukážu, ako zbieral dáta o svojich voličoch.

O ďalšie štyri roky nás už nemusí prekvapiť, keď vzorce správania svojich zákazníkov bude študovať aj kaderník z Veľkého Krtíša.

Autor je odborník na komunikáciu, píše na truestory.sk

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  3. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 12 008
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 11 875
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 6 997
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 047
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 952
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 1 718
  7. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50% 1 713
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 463
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 374
  10. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 298

Téma: Americké voľby 2012


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mečiarova bývalá pobočníčka Ruskovi nepomohla

Obvineniu z prípravy vraždy sa Pavol Rusko bránil tvrdením, že zabiť chceli jeho. Anna Nagyová, ktorá ho vraj varovala, všetko poprela.

DOMOV

Fico pôjde pracovať k pásu. Na jednu noc

V rámci debaty o zvyšovaní príplatkov za prácu v noci pôjde do automobilky.

BRATISLAVA

Majiteľom garáží praskajú steny, zatarasili preto nad nimi cestu

Cestu nevlastní mesto ani mestská časť.

Neprehliadnite tiež

Dankovo klaňanie (Sliacky)

Sliackeho karikatúra na sobotu

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Smer bez Fica nemá logiku

Životnosť strán ako Smer sa odvíja od popularity zakladateľa.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Peniaze áno, kultúru nie

Zimbabwe je zlyhaný štát, ale čínsky systém nemôže byť ani pre nich atraktívnejší. Neponúka totiž slobodu.

KOMENTÁR BENA CUNNINGHAMA

Aj v časoch Trumpa možno byť vďačný

Keď sú ľudia skutočne zainteresovaní a bdelí, rozumná politika je ešte vždy možná.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Richter je len začiatok

Intelektuálny a marketingový trust Smeru momentálne pracuje na revitalizačnom programe.