SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Obama určuje trendy. Hrabal sa v dátach o voličoch

Onedlho nás už nemusí prekvapiť, keď vzorce správania svojich zákazníkov bude študovať aj kaderník z Veľkého Krtíša.

Keď Barack Obama v roku 2008 vyhral americké prezidentské voľby, jeho kampaň sa objavovala ako príklad na takmer každej marketingovej alebo technologickej konferencii.

Obamova kampaň pred štyrmi rokmi bola prelomová vo využití internetu - až sa vravelo, že práve to z neho spravilo amerického prezidenta.

Obama cez internet získal státisíce dobrovoľníkov a milióny finančných podporovateľov, napísalo sa o ňom 400-tisíc blogov a ľudia natočili rovnako veľa videí, bol na každej sociálnej sieti.

A tento rok? Výsledky mal síce rovnaké, zase zapojil cez internet milióny ľudí, vybral aj viac peňazí, ale v čase, keď kampane na Facebooku robí aj sústružník z Hornej Dolnej, to už nikoho neprekvapí.

Skryť Vypnúť reklamu

Kampaň mal určite nudnejšiu, ale, paradoxne, to vôbec neznamená, že jeho volebný štáb prestal určovať trendy.

Číselká v pozadí

Najzaujímavejšia na týchto voľbách totiž nebola kreatívnosť kampaní, ale analytici v pozadí.

Ich úlohou nebolo čítať prieskumy verejnej mienky, ale zo zhromaždených dát vylepšovať cielenie televíznej reklamy, vytvárať detailné modely správania voličov v nerozhodnutých štátoch a zisťovať, či je efektívnejšie, keď zavolá dobrovoľník z Kalifornie alebo Ohia.

Oddelenie, ktoré to malo na starosti, pracovalo v utajení ako z trileru – v miestnosti bez okien, ich experimenty mali kódové označenia, málokto o nich vedel a všetci mali zakázané o nich hovoriť.

Časopis Time až po voľbách mohol zverejniť informácie, že toto oddelenie bolo päťkrát väčšie ako v roku 2008.

Skryť Vypnúť reklamu

A že šéf volebného štábu nerobil žiadne rozhodnutia vďaka intuícii, ale všetko muselo byť podložené výstupmi od týchto ľudí.

Vieme všetko

Analytici tu boli vždy. Tak v čom je novinka? V rozsahu.

Dáta už nie sú tým, čím bývali. Dnes už nie je problém z verejne prístupných zdrojov získať databázu voličov a s nimi aj údaje, čo nakupujú, akých majú kamarátov alebo čo jedia. S malým (ale iba malým) zveličením o nich viete viac ako oni sami o sebe.

Obamov štáb tieto dáta nielen využíval, ale postavil ich ako základ rozhodovania. Na rozdiel od Romneyho štábu, ktorý si podľa jeho hovorcu analýzy objednával od externých firiem.

Aj keď by bolo príliš odvážne povedať, že práve to predĺžilo Obamovi pobyt v Bielom dome, určite určil trend.

Na konferencie teraz už nebudú chodiť ľudia, ktorí budú ukazovať, že Obama vyhral voľby vďaka Facebooku, ale ukážu, ako zbieral dáta o svojich voličoch.

Skryť Vypnúť reklamu

O ďalšie štyri roky nás už nemusí prekvapiť, keď vzorce správania svojich zákazníkov bude študovať aj kaderník z Veľkého Krtíša.

Autor je odborník na komunikáciu, píše na truestory.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 734
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 881
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 703
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 396
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 101
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 055
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 322
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 047
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 848
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 746
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Americké voľby 2012

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

15 h
Petra Vlhová.

Gisinová pôjde hneď po Vlhovej.

13 h

Neprehliadnite tiež

Štátny tajomník ministerstva zahraničných vecí Martin Klus pri príchode na zasadnutie krízového štábu.

Musíme zaistiť, aby nastavený systém nikoho nediskriminoval a jeho výhody mohli využívať aj seniori.

17 h

Karikatúra denníka SME (Vico).

23 h
Obec Radnovce.

Ak tu o 20 rokov bude s nami maďarský jazyk, tak to bude aj preto, že tu budú Rómovia.

22. jan
Ulica v obci Martinová.

Portréty obyvateľov Martinovej.

22. jan