Som podnikateľ prevádzkujúci novinové stánky a viac krát som upozornil štátne orgány že zákon 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov, ktorý hovorí že cenu cigariet je povinný určiť výrobca a uviesť ju na kontrolnej známke, je pre podnikateľov ako ja diskriminujúci.
Spotrebiteľské balenie cigariet možno predať zákazníkom len za cenu, ktorá je uvedená na kontrolnej známke na spotrebiteľskom balení cigariet. O tom, koľko stojí krabička cigariet, teda rozhoduje len a len výrobca cigariet. Majiteľ stánku na to nemá žiadny vplyv, nemôže cenu ani zvýšiť ani znížiť, ani sa na inej cene dohodnúť s výrobcom. Lebo zákon to nepovoľuje.
Mám za to, že tento zákon, ktorý navrhlo ministerstvo financií a schválil parlament porušil moje ústavné právo na slobodu podnikania a zásady hospodárskej súťaže.
Dôsledkom tohto výlučného práva je konečná tvorba cien vopred určeným okruhom osôb pre všetkých podnikateľov, ktorí vykonávajú podnikateľskú činnosť v oblasti predaja cigariet a tlače, bez toho, aby jej výšku mohli nejakým spôsobom ovplyvňovať.
To potom v konečnom dôsledku znamená narušenie hospodárskej súťaže v danej oblasti podnikania – nerovnaké podmienky pre podnikateľov na rovnakom trhu.
O nesprávnosti tohto riešenia ma utvrdila aj odpoveď Európskej komisie ktorá vo svojej smernici neprikazuje stanoviť výrobcom maximálnu cenu ako jedinú možnú cenu na spotrebiteľskom balení.
Marža stánkarov klesla na polovicu
Tento zákon spôsobuje, že si predajcovia nemôžu svoje náklady v plnej miere premietnuť do konečnej ceny cigariet, pretože výrobcovia túto možnosť hneď zneužili a od roku 2007 začali znižovať predajnú maržu konečných predajcov.
Maržu ktorá bola pred zavedením ceny na kolkoch v rozmedzí 10 až 2 percent postupom času znížili na 6 až 7 percent, čím nás drobných predajcov dostali do situácie, že musíme zatvárať prevádzky.
Ak by sa výrobcovia podelili o svoj zisk s predajcami a zachovali našu priemernú maržu približne 10 percent, zostalo by nám na rozvoj firmy, zvýšenie miezd, rekonštrukciu prevádzok a podobne a navyše by sme zo zisku začali platiť vyššie dane z príjmu, Dph a aj prijem zo spotrebnej dane by bol pre štátnu pokladňu vyšší.
Len pre porovnanie: v roku 2003 bol hrubý zisk stánkarov na krabičke cigariet LM 6,43 Sk, dnes je to len 4,50 Sk, pričom všetky prevádzkové náklady zdraželi.
Zvýšenie ceny o 0,10 centu by pomohlo zachovať predajné stánky na zastávkach MHD a tak pomohli prežiť aj novinám.
Preto my stánkari by sme boli za to, aby si cenu určoval samotný trh a nie výrobcovia. Alebo aby aspoň štát prikázal výrobcom zachovať minimálnu cenu spotrebiteľského balenia.
Zmena pravidiel počas hry
Pýtam sa, na koho sa mám ešte ako podnikateľ obrátiť, ak ma protimonopolný úrad odbil tým, že na trhu existujú dva dominantné subjekty predávajúce cigarety a tým pádom nejde o monopol:.
Na rokovaní s Ministerstvom financií zasa vyšlo najavo, že im ide iba o čo najjednoduchší výpočet spotrebnej dane a kontrolu jej výberu a preto sa žiadna zmena z ich strany nechystá.
Pri podaní žiadosti na ústavný súd mi bolo povedané, že nie som oprávnený podávať návrhy na zmenu zákonov.
Keď som žiadal generálneho prokuratúru o zmenu zákona, ako jedného z oprávnených, bolo mi povedané že zákon 106/2004 nijako neobmedzuje moje právo na podnikanie a preto sa tým generálny prokurátor nebude zaoberať.
Ale podľa mňa sloboda podnikanie netkvie v tom, že sú dve možnosti! Buď podnikaj, alebo nepodnikaj! To nie sú žiadne možnosti podnikania!
Týmto zákonom štát zmenil pravidlá hry počas hry a ja čo som v tejto oblasti podnikal už 10 rokov som sa stal zrazu nekonkurencieschopný, lebo ministerstvo financií dalo neprimeranú právomoc do rúk tabakovým spoločnostiam, ktoré rozhodujú o tisícoch predajcov na Slovensku a o tom za akú cenu a s akou maržou sa musia ich cigarety predávať.
Preto, keď výrobca taxatívne určí veľkosť zisku pre predajcu podľa vlastného uváženia (s odobrením ministerstva financií), čo je popieraním zásad trhového mechanizmu v konkurenčnom prostredí, tak sa tu vytvára kategória dvoch typov obchodníkov s nerovnakým postavením na voľnom trhu, kde jedna skupina si náklady spôsobené napr. zmenou zákonov (o minimálnej mzde, vyhláška o cenách energií...) premietne formou marže do konečnej ceny tovaru a druhá skupina nie, lebo je závislá na určovaní jej zisku výrobcom.
Rady úradníkov
Rada úradníkov ministerstva financií, aby sme sa my stánkari dohodli s výrobcami mi pripadajú ako výsmech. Myslím si že veľké obchodné reťazce majú čo robiť, aby sa s nimi dohodli, lebo za súčasnej situácie sú skutočnými pánmi na trhu. A ja, ktorý by som potreboval zvýšiť zamestnancom mzdy aspoň o infláciu, nemám z čoho. Opraviť prevádzky, alebo rozvíjať či rozširovať firmu tiež nemám z čoho.
Situácia naberá také rozmery, že v blízkej dobe budú novinové stánky s dostupnosťou tlače úzkym profilom, ale cigarety si bude môcť kúpiť každý na každom kroku a všade tam, kde predajca nie je odkázaný len na predaj tlače a cigariet.
Autor je podnikateľ a predseda Združenia maloobchodných predajcov tlače a tabaku
Autor: Ľubo Kusý