Štrajk je v patovej situácii. Učitelia búšia na zatvorené dvere a kričia: päť je málo, chceme desať. Spoza dverí sa ozýva, ak neustúpite, nebude ani tých päť. Celé zle. Pritom to tak nemuselo a nemusí byť. Učitelia do dverí nemusia búšiť, majú totiž v rukách kľúč.
Nie, tým kľúčom nie je mantra „zaslúžime si viac“. Nie v trhovej ekonomike, kde plat neurčuje centrálna komisia na základe hodnoty povolania, ale dopyt a ponuka. Tam, kde každý rok končí pedagogickú školu trikrát viac učiteľov, než potrebujeme, je ťažké si vynútiť vyššie platy.
Argument zásluh je úplne deravý v regiónoch, kde je veľká nezamestnanosť a sedemstoeurový plat učiteľovi sused závidí.
Najmenej schopní
Kľúčom je priznať si pravdu. Priznať si, že kvalita súčasných a prichádzajúcich učiteľov nie je bohvieaká. A aj to, že tí najschopnejší už zo školstva utiekli a o povolanie učiteľa sa uchádzajú tí najmenej schopní.
„Študoval som učiteľský odbor a bola to moja prvá voľba, nie nejaká poistka. Mal som spolužiačku, ktorá predtým robila sedem rokov chyžnú a už ju to nebavilo, spolužiaka absolventa SOU poľnohospodárskeho s nižšou schopnosťou abstrakcie či bývalého murára. Do prvého ročníka prijali skoro všetkých. Všetci menovaní úspešne ukončili štúdium a učia. Použijem klišé: svoje deti by som im nezveril.“ Povedal mi v diskusiách jeden z mladých učiteľov.
Prečo sa za učiteľa hlási tak málo ľudí, že dnes pedagogická fakulta zoberie každého? Z ankety združenia Manageria vyplynulo, že najčastejším dôvodom, prečo mladí nemajú záujem stať sa učiteľmi, sú nízke platy. Až 12 percent študentov uviedlo, že túžia byť učiteľmi, no pre nízky plat si vyberajú iné povolanie. V ankete povedali, že učenie by ich bavilo, ale neuživilo. Len jedno percento z nich sa za súčasných platových podmienok prihlási za učiteľa.
Jednoducho, ak chceme, aby naše deti mali v budúcnosti lepších učiteľov, musíme zvýšiť platy. Ale len zvýšenie platov nestačí - ani o päť, ani o desať percent. Podľa mňa musíme ihneď zastaviť naťahovanie päť či desať a sústrediť sa na dohodu o systematických zmenách, ktoré učiteľ potrebuje.
Cestoval som po Slovensku a stretával som učiteľov od Bratislavy po Michalovce a som presvedčený, že musíme zlepšiť tri veci:
1. Platy. Dnes učiteľ na Slovensku zarába len 45 percent z toho, čo jeho kamaráti, ktorí išli študovať niečo iné. Plat učiteľa potrebujeme dostať na úroveň 70 - 90 percent platu iných vysokoškolsky vzdelaných profesií – tak ako je obvyklé v iných krajinách.
2. Vedenie. Na manažérske pozície v školstve potrebujeme pritiahnuť lídrov, ktorí budú oporou pre učiteľov. Dve tretiny učiteľov dnes demotivuje ich riaditeľ a až 98 percent negatívne vníma ľudí na ministerstve. „Najviac ma znechucujú nadriadené orgány, ktoré s nami často hovoria ako s nesvojprávnymi - obmedzujú našu tvorivú slobodu na minimum, musíme plniť samé príkazy a zákazy, nariadenia.“
3. Efektivita. Od roku 1989 nám klesli populačné ročníky o polovicu, no počet učiteľov sa zredukoval len minimálne. Kým v roku 1989 bol priemerný počet žiakov v triede 28, dnes je to 18 – pokles temer o 50 percent. Áno, je lepšie mať menšie triedy, no výskumy ukazujú, že to pomáha len z 20 percent. Zvyšných 80 percent určuje kvalita učiteľa. Tvrdím, keď nemáme na to „európsky“ zaplatiť učiteľa, tak nemôžeme mať ani na luxusne malé „európske“ triedy.
V suteréne
Dnes 82 percent Slovákov hovorí, že máme slabé školstvo, ktoré nepripravuje dobre naše deti do praxe.
Vieme, že učitelia sú kľúčom k zlepšeniu, žiaľ, doviedli sme status povolania učiteľa do suterénu a deti na škole dnes vravia toto: „Každý sa z nich smeje, že akí sú, aj študenti si z daktorých robia žarty a sú k nim drzí, nikto ich nerešpektuje a ani rodičia si ich nevážia.“
Na záver kontrolná otázka. Myslíte si, že tento štrajk je o budúcnosti učiteľov?
Podľa mňa je v hre budúcnosť našich detí. Toto nemá byť boj učiteľov, ale náš boj, občanov, rodičov, ktorí vedia, že to najdôležitejšie, čo naše dieťa potrebuje pre úspech v živote, je vzdelanie. A ak si niekto myslí, že pre lepšie vzdelanie našich detí je potrebná „reforma školstva“, tak sa hlboko mýli.
Zahraničné štúdie preukázali, že to, čo najviac ovplyvňuje vzdelanie našich detí, je učiteľ.
Jednoducho to, akú šancu získajú naše deti uspieť v globalizujúcom sa svete do veľkej miery závisí od kvality učiteľa. A tá ide dolu vodou. Neprekáža vám to?
Mne áno. Preto som sa na sieti www.changenet.sk podpísal pod otvorený list ministrovi školstva a šéfovi odborov, ktorý ich žiada, aby sa prestali handrkovať o 5 vs. 10 percent a začali mysleli na budúcnosť našich detí.
Pretože ak nezvýšime platy učiteľom dnes, môžeme zabudnúť na to, že zajtra budú mať naše deti kvalitných učiteľov a dobré vzdelanie
(Člen iniciatívnej skupiny Učiteľ 2020, člen vzdelávacieho združenia Manageria)
Čítajte aj ďalšie komentáre:
Premiér učiteľom ponúkol niečo, čo mu môže pomôcť odvrátiť hrozbu štrajku, ale školstvu v konečnom dôsledku nepomôže, píše Juraj Javorský
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
OSN je účinná len proti demokraciám, píše Peter Morvay
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Doteraz sa nikdy neobjavila spoločenská potreba chrániť zástupcov štátu. V praxi sú beztrestní, píše Lukáš Fila
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Zrušenie rovnej dane neprinesie to, čo si Smer sľubuje, myslí si Konštantín Čikovský
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Autor: Stanislav Boledovič