KOMENTÁR JURAJA JAVORSKÉHO

Google, plať!

Na Google čaká v Európe ďalšia internetová vojna.

(Zdroj: TASR)

Vo svete je bežné, že veľké firmy neplatia malé dane. Tento globálny úkaz povýšili Google, Facebook, Amazon a spol. do verzie 2.0. Ich biznis je taký novátorský, že naň staré daňové schémy a daňoví úradníci nestačia.

Ak by sme napríklad na Google uplatnili princíp, že daň sa platí tam, kde vzniká príjem, posielal by do nášho rozpočtu aj tri milióny eur ročne. Zhruba toľko by ho vyšli DPH a dane z príjmu, ktorý u nás má za predaj reklamy vo svojom vyhľadávači.

Lenže právny princíp je nám nanič, keď dôkazy visia v oblakoch, teda na serveroch, ktoré ani nemá zmysel hľadať. Aj keby sme mali najefektívnejšie daňové riaditeľstvo na svete a najsnaživejších úradníkov, s istotou by sme nedokázali ani len to, že Google robí niečo nelegálne. Jediná istota je, že žiadna naháňačka po Kalifornii nestojí za tie tri milióny eur.

Pravda, sú aj väčšie krajiny, než sme my, kde nejde o milióny, ale o stovky miliónov alebo miliardy eur. A takí Francúzi, Taliani, Nemci, Rakúšania alebo aj Austrálčania si povedali, že to už stojí za tú námahu.

Posielajú šeky s výškou daňového nedoplatku po všetkých možných centrálach, kde poznajú PSČ, ale už aj sami tušia, že na Google bude treba ísť inak než na bežných neplatičov. Aj preto počuť od premiérov či ministrov častejšie hovoriť skôr o nemorálnom konaní nadnárodných firiem než o nelegálnom.

Znamená to, že by sa s Googlom vedeli na peniazoch aj dohodnúť, i keď nasilu, ako to bolo pred rokmi s Microsoftom? Alebo to znamená, že keď sa jeho správanie nedá legálne odsúdiť dnes, zajtra už sa bude dať? Tak či onak, vlády, zvlášť európske, sa rýchlo učia, ako strpčovať internetovým gigantom život, a sú odhodlané sa v tejto oblasti ďalej rozvíjať.

Google a spol. pravdepodobne čaká po patentoch, slobode internetu či ochrane súkromia ďalšia internetová vojna o dane. Začne sa už čoskoro, debatou veľkých štátov o novej daňovej sústave. Ak budú chcieť byť dôsledné, nedotknú sa zmeny len technologických firiem, ale samej podstaty daňovej konkurencie medzi krajinami. Padne napríklad aj otázka, či je spravodlivé, aby dane za európske operácie Googlu získavalo len Írsko, kde si Google pre nízku sadzbu daní vybral sídlo.

A od nej je už len kúsok k debate o spoločných európskych daniach.

cikovsky.jpg
Jedna zdravotná poisťovňa, zľavy v lekárňach, štátna kontrola nad predajom plynu vyzerajú ako projekty prospešné väčšine. Ibaže je to naopak, škody po nich zaplatí väčšina, myslí si Konštantín Čikovský

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

galis.jpg
Minister financií sa nevie zhodnúť s premiérom, či priemerný plat stúpne o 50 až 60 eur, alebo takmer o stovku, čo by bol až jedenásťpercentný rast, píše Tomáš Gális

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

sch2.jpg
NHL má viac prvkov šoubiznisu než športovej súťaže, píše Peter Schutz

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

morvay.jpg
Jeden z najmocnejších afganských vojenských veliteľov Ismail Khan, pán Herátu a severozápadu krajiny, opäť zvoláva a vyzbrojuje svojich bojovníkov, píše Peter Morvay

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Alarica – new business project in the market of shoes
  5. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  9. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  10. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 613
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 171
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 364
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 114
  5. Kam do tepla v januári? 1 779
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 519
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 403
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 317
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 857

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

SVET

Nemeckí socialisti tesne odhlasovali koalíciu s Merkelovou

Vláda môže vzniknúť na Veľkú noc.

Neprehliadnite tiež

ŠTĹPČEK PETRA SCHUTZA

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu. Okrem prokuratúry, samozrejme.

AUTORSKÁ STRANA PETRA ŠABATU

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

Čo sa šepká v zákulisí (Vico)

Karikatúra Fedora Vica na pondelok.

KOMENTÁR TOMA NICHOLSONA

O Navaľnom nech rozhodnú Rusi

Ak chce ruský volič Putina, demokratický Západ by toto rozhodnutie nemal spochybňovať.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Štefunkov test politických zákonitostí

Z pohľadu politického marketingu to vyzerá, ako keby progresívci cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.