Prečo Slovensko nesmie byť východoeurópskym Detroitom

Slovensko býva prirovnávané mekke amerického automobilového priemyslu. Už menej sa hovorí o voľnom páde kedysi bohatého mesta. Musíme sa vyhnúť rovnakému osudu.

Opustená továrenská budova v Detroite.(Zdroj: Thomas Hawk/Flickr.com)

Niekedy iba Slovensko, inokedy celá východná Európa bývajú prirovnávané k americkému Detroitu, mekke globálneho automobilového priemyslu. „Detroit Európy“ alebo „Detroit východu“ – znejú označenia krajiny, ktorá sa odrazu dostala na globálnu špicu v počte vyrobených automobilov na jedného obyvateľa.

Samozrejme, ide o prívlastky používané výsostne v pozitívnom zmysle. Tí, ktorí nepoznajú genézu rodiska troch amerických automobiliek, môžu byť takýmito prirovnaniami unesení. Preto nezaškodí malý výlet do histórie.

Scvrkávajúce sa mesto

V polovici minulého storočia patril Detroit s takmer dvoma miliónmi obyvateľov k najväčším americkým mestám a tamojší ľudia sa (aj vďaka silným odborom) tešili z nadpriemerných príjmov. Odvtedy sa jeho populácia scvrkla zhruba na 700-tisíc – a prepad neustále pokračuje. V poslednej dekáde prišlo mesto o štvrtinu obyvateľov. Starostovi nezostáva nič iné ako dávať tisícky opustených chátrajúcich domov demolovať.

Viaceré niekdajšie „západné“ epicentrá priemyslu vrátane New Yorku stáli v 60. a 70. rokoch minulého storočia na rázcestí, z ktorého viedla cesta buď k úpadku, alebo k znovuzrodeniu a k ešte väčšej prosperite. Kým niektoré sa na časy, v ktorých bohatstvo netvoria múry fabrík a masová produkcia, adaptovať dokázali, iné nie.

Pri rekapitulácii nedávnej histórie Detroitu a New Yorku, ale aj iných miest s kontrastnými osudmi, napríklad Liverpoolu a Londýna, sa ťažko vyhýba prirovnaniu so Slovenskom. Mnohé mestá západného sveta boli pred tromi či štyrmi dekádami taktiež vo veľkej miere závislé od priemyslu a politici, prípadne silné odbory, sa takisto snažili odvrátiť nevyhnutný odlev výrobných kapacít za hranice – čo sa u nás deje cez daňové úľavy či inú štátnu podporu.

Poučením by malo byť, že žiadne veľké mesto (a Slovensko je v globálnom meradle iba jedno väčšie mesto) zatiaľ neprešlo znovuzrodením vďaka tomu, že by dokázalo udržať svoj niekdajší priemysel alebo prilákať fabriky z iných odvetví a zmeniť oblasť svojej priemyselnej orientácie.

Jediná cesta viedla podľa ekonóma Edwarda Glasera (autor knihy Triumph Of The City) vždy cez zveľaďovanie ľudského kapitálu vrátane istej špecializácie cez prekvitanie malých a stredných podnikov, cez posilňovanie konkurencie a napokon cez úzke prepojenie s vonkajším svetom. Dominancia a podpora veľkých fabrík, nech už z akéhokoľvek odvetvia, a spoliehanie sa na jediný priemysel viedli naopak v horizonte desiatok rokov k deštrukcii.

Problém slovenského Detroitu

Slovensko nie je od výrobcov áut a celkovo od priemyslu závislé tak chorobne ako Detroit, ak však má krajinu vyviesť z priemyselnej éry kreativita, podnikavosť a inovatívnosť, nepotrebuje viac ľudí s titulom, ktorí podľa Glasera chýbali Detroitu, lebo zamestnával väčšinou nízkokvalifikovanú silu. Východoeurópsky Detroit má iný problém – priveľa vysokoškolákov s nízkou kvalitou, s nevhodným odborovým zameraním a v konečnom dôsledku s mizerným uplatnením na trhu práce.

Štát pláta deficit zvyšovaním daní a zároveň platí za vzdelávanie ľudí, ktorí sa nevedia uplatniť v praxi, takže mnohých po zaplatení školy dotuje cez úrady práce. Naproti tomu napríklad IT firmám by na mnohé miesta stačili stredoškoláci alebo bakalári, ak by ich škola dobre pripravila. Keďže takýchto ľudí nemajú, tak si robia vlastné akadémie, kde doškoľujú a preškoľujú aj absolventov stredných škôl alebo humanitných odborov.

Ak nikto poriadne nesleduje uplatnenie absolventov, chýbajú aj snahy regulovať školy podľa ich skutočného prínosu pre trh práce a motivovať študentov na výber potrebných a perspektívnych odborov. Pri nárekoch o nekvalite slovenských univerzít sa zabúda debatovať o tom, aké disciplíny môžu v budúcnosti priniesť krajine vyššiu prosperitu aj kvalitu života.

Prognózovať budúce potreby trhu práce, aspoň pre nosné odvetvia ekonomiky a najpočetnejšie profesie, by bolo ľahšie, keby jestvovala vízia, kam má táto krajina v postindustriálnej ére smerovať. Prázdne reči o vedomostnej ekonomike si osvojila ľavica aj pravica, ale konkrétnu predstavu s plánom, ako sa k nej dopracovať, nepredložil ešte nikto. V Detroite sa ju tiež nikomu nepodarilo nájsť, preto mesto skončilo tak tragicky.

Autor je publicista a konzultant v obore IT

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 13 410
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 371
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 272
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 480
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 028
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 703
  7. Kam do tepla v januári? 1 983
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 819
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 645
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 998

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Alexej Fulmek: Do textu nikdy nezasiahnem, neviem, ako by som pomohol

Ako sa menili noviny a podnikatelia na Slovensku.

Neprehliadnite tiež

Skúste aj toto (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (kreslí Sliacky).

STĹPČEK ZUZANY KEPPLOVEJ

Vnášanie Kaliňáka do osád je novou tradíciou

Treba sa postaviť chrbtom k obydliam a potom takto zariekať: že bude viac policajtov.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Babiš = ANO, ANO = Babiš

Kdesi na konci tunela sa predsa len čosi črtá. Dokonca aj podstatne viac riešení a koalícií.

AUTORSKÁ STRANA EVY BORUŠOVIČOVEJ

Náklady nulové, radosť nedozierna

Nekupujte! Vymieňajte! Kabelku za sveter. Trávnik za matematiku

KOMENTÁR ZUZANY KEPPLOVEJ

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.