SME

Mali by sme žiť do tisícky?

Bolo by fér zväčšovať rozdiel medzi vekom dožívania sa ľudí v bohatých a najchudobnejších krajinách?

Ľudia v bohatých krajinách môžu už teraz očakávať o 30 rokov dlhší život ako ľudia v najchudobnejších krajinách. Bolo by fér tento rozdiel zväčšovať?

Na aké problémy by sme v medicíne a biologických vedách mali zamerať výskum? Existuje pádny dôvod, aby sme riešili choroby, ktoré zabíjajú najviac ľudí – choroby ako malária, osýpky a hnačky, na ktoré v rozvojových krajinách zomierajú milióny, ale vo vyspelom svete len veľmi málo ľudí.

Najsmrteľnejšia choroba

Vyspelé krajiny však väčšinu svojich finančných prostriedkov, určených na vedu, vyčleňujú na choroby, ktorými trpia ich občania, a zdá sa pravdepodobné, že to tak v predvídateľnej budúcnosti zostane. Ak zohľadníme toto obmedzenie, aký lekársky prielom by najväčšou mierou zlepšil naše životy?

Ak vás ako prvé napadá „liek na rakovinu“ alebo „liek na srdcové choroby“, zamyslite sa ešte raz. Vedecký riaditeľ nadácie SENS a najvýznamnejší svetový propagátor výskumu zameraného proti starnutiu Aubrey de Grey tvrdí, že nemá zmysel vynakladať absolútnu väčšinu prostriedkov v lekárstve do úsilia o odstránenie chorôb súvisiacich so starnutím bez toho, aby sme bojovali proti samotnému starnutiu. Ak niektorú z chorôb vyliečime, u osôb, ktoré by na ňu nezomreli, možno očakávať, že v priebehu niekoľkých rokov podľahnú inej. Prínos je teda skromný.

Vo vyspelých krajinách je starnutie hlavnou príčinou 90 % všetkých ľudských úmrtí; liek proti starnutiu by teda znamenal istú formu preventívneho medikamentu proti všetkým chorobám nášho veku. Navyše ešte než nám starnutie privodí smrť, znižuje našu schopnosť tešiť sa zo života a pozitívne prispievať k životom ostatných.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C39VT na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 845
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 662
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 192
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 4 063
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 141
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 916
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 384
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 212
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Výber šéfredaktorky - Beata Balogová

Aktívni občania ohrozujú Fica, rovnako ako ohrozujú Orbána alebo Putina.


Americký prezident Joe Biden a český premiér Petr Fiala.

Prečo nemôžeme brániť Ukrajinu ako Izrael? Racionálne odpovede sú, ale etické nie.


Karikatúra denníka SME (Rosie Babicová).


Úlohou ECB nie je dosahovať zisk, ale zabezpečovať cenovú stabilitu.

ECB ponúkne bežným ľuďom možnosť otvoriť si účet v digitálnych eurách.


Richard Sulík
  1. Věra Tepličková: Ak Huliak hulí, je to celkom normálne, ak hulí do črepníka...
  2. Lucia Nicholsonová: List rastlinke, do ktorej sa vyfajčil Huliak
  3. Ján Šeďo: "Krásne" tričko v E-shope za príspevok na muníciu pre Ukrajinu.
  4. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 2..
  5. Marek Mačuha: O dôchodcoch bez emócií
  6. Viktor Pamula: Súdna rada bez predsedu
  7. Marek Strapko: Ja mám základné vzdelanie!!!
  8. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 1.
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 101 712
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 453
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 321
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 34 117
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 733
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 641
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 840
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 771
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu