SME

Poučenia z českých volieb

Čitatelia už nechcú platiť za správy, ktoré majú zadarmo na webe, a tak získavajú noviny zostavené z názorov a analýz.

(Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Priama voľba je ilúzia. Prezidenta vyberú médiá a ľudia ho len schvália. Zhruba týmito slovami kritizoval vlani v decembri Václav Klaus na stretnutí s podnikateľmi priamu voľbu prezidenta.

Nemohol sa viac mýliť. Médiá si vybrali hneď dvoch kandidátov: pred rokom Jana Fischera a tesne pred samotnou voľbou Karla Schwarzenberga. Neuspel ani jeden. Keby sme chceli byť ironickí, tak napíšeme, že sme nakoniec zvolili prezidenta, ktorého nám „vybral“ Václav Klaus. Hoci ani to, samozrejme, nezodpovedá pravde.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Až opadnú emócie, pozrieme sa všetci na prezidentské voľby 2013 a ich výsledok triezvejšie, a aj tí, ktorých kandidát v nich prehral, v tom pohľade nájdu určite veľa pozitívneho a poučného. Nesúhlasím s komentátormi a politikmi, ktorí dnes hovoria, že priama voľba bola zlá a že jej vyhrotenosť Česko poškodila.

Poučenie pre mladých i médiá

A nesúhlasím ani s tým, že sklamaní mladí voliči Schwarzenberga teraz zanevrú na politiku. To je hlúposť. Až sa zo sklamania vyspia, budú to tí istí ľudia, navyše o skúsenosť bohatší. A je to dôležitá skúsenosť: že niekedy aj to, čo do hĺbky duše považujú za dobrú a správnu vec, môže byť porazené. Prehrávať je pre život často poučnejšie, ako víťaziť.

Horšie bude prebudenie z povolebnej kocoviny pre nás novinárov či všeobecne pre médiá. Prezidentské voľby ukázali, ako veľmi sa médiá za posledných niekoľko rokov zmenili. Najmä papierové denníky.

SkryťVypnúť reklamu

Z čias, keď som v novinách pracoval, si pamätám vášnivé diskusie o tom, či v deň volieb v redakčnom komentári podporiť, alebo nepodporiť konkrétnu stranu. Postup bežný najmä v amerických a anglických novinách (takzvaný endorsment) nemá v Česku, podobne ani v mnohých iných európskych krajinách tradíciu.

Ale dôvodom, prečo to predtým české noviny nerobili, bol najmä ohľad na obchodné záujmy. Obávali sa, že príklon na jednu stranu by odradil čitateľa s opačným názorom.

Ako to, že sa dnes české noviny (a nielen české, to je problém novín všade na Západe) premenili z média usilujúceho sa o objektívne spravodajstvo na vehikle názorov a komentárov? Paradoxne sú dôvodom opäť obchodné záujmy. Čitatelia nechcú platiť za informácie a spravodajstvo, ktoré majú zadarmo na webe.

SkryťVypnúť reklamu

Tí zvyšní, ktorí si noviny kupujú, sú ochotní platiť práve za názory, analýzy, exkluzívne informácie a príbehy. Brutálne povedané, z vyššie vymenovaného sú najlacnejšie názory - všetko ostatné si vyžaduje oveľa viac práce, času a „ľudských zdrojov“. No a tak sa české noviny zmenili na jeden komentár.

Chýbajú overovatelia informácií

V kampani sme to asi prvýkrát významne pocítili, rovnako aj to, že to nie je dobré. Najmä keď sa v arzenáli volebných štábov či priaznivcov objavili polopravdy, lži a dezinformácie.

Spoločnosť zúfalo nutne potrebuje rešpektované a všeobecne dôveryhodné médium, ktoré bude informácie vo verejnom priestore podrobovať kritickej a nestrannej analýze. Nie ponúkať „názor“ proti „názoru“, ale jednoducho sa bude pokúšať (síce nie vždy úspešne, ale to je vedľajšie) dopátrať pravdy.

SkryťVypnúť reklamu

Vo veľkých krajinách s veľkým trhom také tlačené médiá existujú, v Česku ho však práve teraz čitatelia, bohužiaľ, nevidia.

Mnohí ľudia prišli aj na ďalšiu dôležitú vec,­ že takzvané sociálne médiá nie sú schopné tradičné médiá nahradiť. Sú naozaj len tým, čím boli od začiatku, totiž verejným priestorom, nie inštitúciou.

My však potrebujeme moderátora verejnej diskusie, a to pokiaľ možno čo najviac naprieč spoločnosťou. Sociálne médiá nás uzatvárajú do bublín homogénnych názorov a postojov. Kampaň volebných tímov na Facebooku bola väčšinou len jednoduchým presviedčaním už presvedčených.

Sklamanie mladých voličov pramení aj z toho, že boli naozaj presvedčení o víťazstve ich kandidáta. Jednoducho preto, že pred voľbou nepoznali nikoho, kto volí protikandidáta. Facebook nám dáva ilúziu, že existujú len ľudia, ktorí majú podobné názory a skúsenosti ako my, iba preto, že nikoho iného medzi svojimi virtuálnymi „priateľmi“ nemáme. Chýba médium, ktoré by umožňovalo diskusiu alebo aspoň konfrontáciu aj s tými ostatnými.

SkryťVypnúť reklamu

Zlyhali aj televízie

V tomto zmysle porastie význam televízie, najmä verejnoprávnej. Ale aj televízie v kampani zlyhali. Namiesto toho, aby sa - napríklad aj spolu s ďalšími médiami - dohodli na dvoch tematicky vymedzených a formálne presne pripravených debatách, ponúkli lacný, hlúpy a nastavovaný cirkus.

Chyba bola však na strane volebných štábov. Tie predsa mali v rukách tromfy. Keby sa dohovorili a spoločne prerokovali dôstojné debaty podľa svojich pravidiel (ako je to v USA), nenechali by zo svojich kandidátov urobiť poslušných gašparkov.

Máme za sebou veľkú skúsenosť. Priaznivci Karla Schwarzenberga sa cítia všelijako, napríklad sklamaní, zneužití, otrávení alebo len unavení. Ale to prejde. Priaznivci Miloša Zemana cítia radosť, eufóriu a zadosťučinenie.

SkryťVypnúť reklamu

Aj to však prejde, a v určitom zmysle pre nich bude oveľa ťažšie, až zistia, že život je niekde inde. Ale pre všetkých je to skúsenosť na nezaplatenie. Prvýkrát máme prezidenta, ktorý je naším zrkadlom. Len Narcisovia majú zrkadlá na to, aby sa v nich obdivovali. Normálni ľudia sa so sebou snažia niečo urobiť.

Autor pracuje v týždenníku Ekonom

Česi si potrpia na politické ťažké váhy a podľa toho si aj vybrali v prezidentských voľbách, píše Peter Schutz

Čítajte komentár (piano) >>


Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Po modrom zlepenci si ani červený monolit nedokáže poradiť s prokuratúrou, píše Lukáš Fila

Čítajte komentár (piano) >>


Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

SkryťVypnúť reklamu

Ozaj slušného človeka Smer do ÚPN nepošle, myslí si Peter Morvay

Čítajte komentár (piano) >>


Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Dobre si čítajte poštu z vašej DSS, radí František Múčka

Čítajte komentár (piano) >>


Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Vývoj v Egypte ukazuje, ako ľahko môže ešte aj dnes totalitárne hnutie uchopiť moc v štáte, myslí si Peter Morvay

Čítajte komentár (piano) >>


Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 257
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 060
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 261
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 665
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 077
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 875
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 572
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 344
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Rómskí školáci v Sečovciach.

Čiastkové reformy robia zo segregácie oficiálnu politiku.


Kamila Gunišová a 1 ďalší
Peter Schutz

Ruský Krym môže byť cenou za mier.


5

Premiéri si vymieňali dezinformácie.


71

Kreslí Mikuláš Sliacky.


7
  1. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  2. Ondřej Havelka: Kdo jsme. Teologické pojetí lidské osoby a osobnosti
  3. Vladimír Bojničan: Konzervy 21. storočia – celé zle! — III.
  4. Tomáš Susko: Hollywoodska scenáristická škola vs slovenský film
  5. Radoslav Medzihradský: Majstrovstvá sveta v snookeri
  6. Jolana Čuláková: Extrémistickí aktivisti a "antifašisti" sa zahryzli do Pochodu pre život a stopli ho
  7. Dominik Sumbal: Obvinenie Juraja Šeligu je útokom na každého slušného človeka
  8. Veronika Mešková: Nomádka
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 105
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 312
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 10 478
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 271
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 9 411
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 367
  7. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 6 648
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 719
  1. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  2. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  3. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  4. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  5. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  6. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  7. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  8. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
SkryťZatvoriť reklamu