SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Zachránia Poliaci naše Cargo?

Slovenské Cargo by vraj mohli prevziať Poliaci. Tento plán však má viac slabín. Napríklad nie je celkom zrejmé, na čo by poľským železniciam bol náš nákladný dopravca, keď sa snaží predať akcie vlastného.

Poľské štátne železnice nie sú vôbec v takej výbornej kondícii, ako by nám možno chceli nahovoriť v súvislosti so svojím záujmom o slovenské železničné Cargo. Lebo ak by boli, tak načo by predávali svoju najvýkonnejšiu sliepku, ktorá má ambíciu znášať zlaté vajcia.

Tou zlatonosnou sliepkou by očividne malo byť poľské PKP Cargo, ktoré sa od svojho vzniku v roku 2001 prepadlo do straty len trikrát.

Nádejný kupec

Poľsko už pred rokmi získalo primát európskej krajiny, ktorá najviac okresala prevádzku na železničnej sieti. Z 26 000 kilometrov tratí v roku 1989 ju obmedzilo na súčasných 19 000 kilometrov, pričom do konca tohto roka má ubudnúť ďalších 2000 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Z 2500 železničných staníc funguje len 600 a železnice plánujú vyberať od dopravcov nové poplatky za ich používanie. Zároveň drasticky zvyšujú nájomné v staničných obchodných priestoroch a špekulujú, ako predať 800 staníc samosprávam, ktoré o také bremeno nejavia záujem.

Pochopiteľne, veď poľské vojvodstvá už spolufinancujú stratové osobné vlaky v regiónoch a v roku 2008 dostali od štátu aj nehnuteľný a mobilný majetok spojený s ich prevádzkou. Po jeho prevode sa ešte niekoľko rokov naťahovali s pôvodným vlastníkom o zamlčané a nesplatené staré dlhy.

Ani nákladná doprava na železnici nie je už taká, aká bývala. Kým ešte v roku 2006, najúspešnejšom roku za posledných desať rokov, odviezli poľské vlaky 291 miliónov ton nákladu, vlani to bolo o 20 percent menej. Konkurenčná cestná nákladná doprava za rovnaké obdobie vzrástla takmer o 70 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3A9P na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3A9P na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  2. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 400
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 965
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 022
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 990
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 493
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 420
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 054
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 755
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 490
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 479
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Šéfa parlamentu Borisa Kollára v nemocnici najviac navštevovala bývalá manželka Linda Rezešová. Na fotografii sú na plese v Opere v roku 2008.

Návštevy Kollára v nemocnici volajú po demisii

V druhom slede kandidátov na politický koniec sa tlačia glosátori.

Peter Schutz

Jazdenie na nákladných vlakoch nie je romantika

Amin Palma skáče na vlaky v Mexiku aj v Čadci.

Na nákladných vlakoch musia byť čierni pasažieri pripravení na každé počasie, na bod mrazu aj horúčavy. Na snímke je jeden z Aminových spolujazdcov.
 Presvedčí Kristen Stewart v úlohe princeznej Diany?

Neprehliadnite tiež

Návštevy Kollára v nemocnici volajú po demisii

V druhom slede kandidátov na politický koniec sa tlačia glosátori.

Peter Schutz

Dlhý šór (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (Sliacky).

Komentár Bena Cunninghama

Povedzme nie Vianociam v teplákoch

Čo znamenajú čísla nákupu opaskov vo svete.

Ben Cunningham.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Pandémia nám nadelila ďalší typ megaškandálu

Demisia sa pod rúškom udržania Smeru od moci scvrkáva na činy priamej korupcie.

Peter Schutz