Zachránia Poliaci naše Cargo?

Slovenské Cargo by vraj mohli prevziať Poliaci. Tento plán však má viac slabín. Napríklad nie je celkom zrejmé, na čo by poľským železniciam bol náš nákladný dopravca, keď sa snaží predať akcie vlastného.

Poľské štátne železnice nie sú vôbec v takej výbornej kondícii, ako by nám možno chceli nahovoriť v súvislosti so svojím záujmom o slovenské železničné Cargo. Lebo ak by boli, tak načo by predávali svoju najvýkonnejšiu sliepku, ktorá má ambíciu znášať zlaté vajcia.

Tou zlatonosnou sliepkou by očividne malo byť poľské PKP Cargo, ktoré sa od svojho vzniku v roku 2001 prepadlo do straty len trikrát.

Nádejný kupec

Poľsko už pred rokmi získalo primát európskej krajiny, ktorá najviac okresala prevádzku na železničnej sieti. Z 26 000 kilometrov tratí v roku 1989 ju obmedzilo na súčasných 19 000 kilometrov, pričom do konca tohto roka má ubudnúť ďalších 2000 kilometrov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Z 2500 železničných staníc funguje len 600 a železnice plánujú vyberať od dopravcov nové poplatky za ich používanie. Zároveň drasticky zvyšujú nájomné v staničných obchodných priestoroch a špekulujú, ako predať 800 staníc samosprávam, ktoré o také bremeno nejavia záujem.

Pochopiteľne, veď poľské vojvodstvá už spolufinancujú stratové osobné vlaky v regiónoch a v roku 2008 dostali od štátu aj nehnuteľný a mobilný majetok spojený s ich prevádzkou. Po jeho prevode sa ešte niekoľko rokov naťahovali s pôvodným vlastníkom o zamlčané a nesplatené staré dlhy.

Ani nákladná doprava na železnici nie je už taká, aká bývala. Kým ešte v roku 2006, najúspešnejšom roku za posledných desať rokov, odviezli poľské vlaky 291 miliónov ton nákladu, vlani to bolo o 20 percent menej. Konkurenčná cestná nákladná doprava za rovnaké obdobie vzrástla takmer o 70 percent.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3A9P na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3A9P na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 779
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 797
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 036
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 689
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 138
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 009
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 645
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 583
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 345
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 761

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Petra Schutza

Únos číslo 2 je jednou z posledných výstrah

V histórii demokratickej SR je to už druhý únos s jasnou stopou orgánov štátu.

Kríž s dôchodkami (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico).

Píše Michal Kaliňák

Bez dostupných bytov sa ľudia za prácou nepohnú

Mladí zostanú bývať u rodičov a obce neporastú.

Komentár Petra Schutza

Menší pes v hre

Nord Stream II – a tu má Trump pravdu – je v záujme len Putina a jeho samoderžavia.

Komentár Zuzany Kepplovej

Nechýba vám niekto vo verejnej diskusii?

Akademici vo veľkom opustili tento priestor a prenechali ho najmä politikom.