AKO TO VIDÍM JA

Prečo máme radšej nové cesty ako opravy

Za nadmerný výskyt výtlkov v tomto roku vinia politici počasie. Prípadne zanedbávanie ciest ich predchodcami.

(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Lenže pohľad na spôsob, ako si mestá objednávajú opravy ciest, ukazuje, že ani mnohí súčasní primátori a starostovia nie sú bez viny.

Odstrašujúcim príkladom je Trnava. Mesto si údržbu ciest kupuje od firmy Jupet, ktorá vyhrala súťaž - pred 19 rokmi.

Ako upozornil miestny aktivista Peter Bročka, vtedy mesto zaplatilo za ročné služby v prepočte necelých 200­tisíc eur.

Mesto odvtedy takmer každý rok pôvodnú zmluvu na čas neurčitý dopĺňalo dodatkami, ktoré určovali nové ceny opráv. Pred dvoma rokmi už firme vyplatilo 1,2 milióna eur. Nepochybne, ak by mesto robilo súťaže častejšie, ušetrilo by peniaze či zlepšilo by kvalitu opráv.

Druhým problémom je, že aj keď sa obstaráva poctivo, zmluvy sa zvyčajne robia čisto na opravy. Majú síce jedno– až trojročnú záruku, ale cesty majú pri správnej údržbe životnosť aj 15 rokov. Lepším modelom je najať si firmu, ktorej nebudeme platiť za opravy, ale za udržiavanie bezvýtlkovej cesty. Riziko počasia by sa presunulo z mesta a vodičov na súkromníka. Mestá by to vyšlo drahšie, ale získali by sme kvalitnejšiu infraštruktúru a menej starostí s odškodnením za autá poškodené výtlkmi.

Tretím zlyhaním politikov je podinvestovanie do údržby oproti výstavbe nových ciest. Nové úseky sa pred voľbami ukazujú ľahšie ako dobrá údržba starých. Podľa štúdie Svetovej banky by sa presunutím štvrtiny peňazí z nových ciest na údržbu pôvodných dali ušetriť až tri štvrtiny výdavkov.

Extra 16 miliónov eur od vlády pre samosprávy tak pomôže len na chvíľu. A odmeňuje aj tých, ktorí sa o cesty starali najhoršie.

Autor je riaditeľ Transparency International Slovensko

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 439
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 991
  3. Moskva alebo Petrohrad? 5 164
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 327
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 488
  6. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 2 064
  7. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 2 036
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 765
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 707
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 279

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Beblavý predstavil plány, vznikajúca strana začala zbierať podpisy

Do roka chcú pripraviť programové tézy.

Neprehliadnite tiež

Vyšli do ulíc (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico)

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

KOMENTÁR MÁRIUSA KOPCSAYA

November nemôže za to, ako sme premárnili 28 rokov

Dvadsaťosem rokov po 17. novembri tragicky zaostávame za krajinami, ku ktorým sme sa chceli priblížiť.

AUTORSKÁ STRANA TOMÁŠA HULÍKA

My sme les

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory. Zastavíme túto katastrofu?