Masahikovými očami: Stratil som sa

Nasledujúci stĺpček bude môj posledný. Stratil som samého seba a potrebujem sa znova nájsť.

Masahiko Shiraki

Moje úvahy sa začali objavovať v sobotnom vydaní denníka SME od októbra 2002. Bol to vždy malý článok ukrytý niekde vnútri novín. Skôr na posledných stránkach.

Pamätám si, že vtedy som tomu nedával dlhé trvanie, písal som bez váhania to, čo som prežíval a cítil.

V rozpore s mojím očakávaním tieto články vychádzajú dodnes, dostali postupne viac priestoru a exponovanejšie miesto. Keď ich premiestnili do týždenníka TV OKO, ktorý teraz čítate, nebolo to už pre mňa pohodlné a cítil som, že na mne leží veľká zodpovednosť. Keď otvoríte časopis, na stránke hneď za titulkou sa na vás usmieva chlapík, ja, a každý týždeň vám ukazuje kultúrne rozdiely medzi Slovenskom a Japonskom.

Článok pokračuje pod video reklamou

Väčšina čitateľov TV OKO pravdepodobne očakáva iba články o ľuďoch známych na Slovensku alebo veci týkajúce sa iba Slovenska a, samozrejme, televízny program. Ale na prvej stránke je muž, ktorý sa usmieva a hovorí o Japonsku. V mojej krajine dostane takéto čestné miesto na publikovanie domáci známy publicista alebo komentátor, akým je v tejto krajine povedzme Boris Filan. Tu som ho dostal ja. Je to česť, ale aj priveľká zodpovednosť.

Ako cudzinec mám iný pohľad na vašu krajinu - Slovensko a len čo upozorním na niečo, čo sa mi na Slovensku príliš nepáči, ostane z toho vo mne zlý pocit. Slovensko je Slovensko a cudzinec doň nemá čo strkať svoj nos. Toto si myslím a za posledné dva roky sa tento môj pocit veľmi zosilnil. Preto sa snažím písať menej o Slovensku a viac o Japonsku. Ale to ma neuspokojuje, a preto sa pýtam sám seba: Načo to robím? Načo informujem na stránkach slovenskej tlače o Japonsku?

Už je to desať rokov, čo som tu začal žiť. A nemôžem, žiaľ, skonštatovať, že by som prijal svoj život na Slovensku bez problémov a výhrad. Skúšal som to, chcel som byť ako Slováci, ale neúspešne. Je medzi nami obrovský múr. Predtým som sa snažil zbúrať ho, robil som pre to všeličo, aj som sa s vami delil o svoje názory, ale teraz som s tým prestal. Pochopil som, že to nemá význam. Slovensko je Slovensko a ja nemôžem byť Slovák.

Predstavte si panelák. Skladá sa z mnohých izieb, každá je iná, sú medzi nimi múry, ale môžu existovať vedľa seba, pod jednou strechou veľkej budovy. Obrazne povedané, takto si viem predstaviť svoj život na Slovensku. Pár priateľov, ktorých tu mám, mi radilo: „Masahiko, nerozmýšľaj toľko, buď prirodzený, uvoľni sa.“

Už to, že žijem na Slovensku, je samo osebe neprirodzené, preto je to pre mňa trochu problém. Ale pokúsim sa o to. Preto, aby som mohol žiť prirodzene, ako mi radia priatelia, a aby som dokázal precítiť aspoň to malé šťastie okolo mňa, odkladám na nejaký čas klávesnicu svojho počítača. Chcem na chvíľu prestať myslieť na dve krajiny súčasne. Stratil som seba samého a potrebujem sa znova nájsť.

Veľmi sa ospravedlňujem svojim čitateľom, ale nasledujúci stĺpček bude môj posledný.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 530
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 945
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 216
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 382
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 935
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 931
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 690
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 494
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 289
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 790

Téma: TV Oko


Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Nábor agentov aj získavanie informácii. To sú Noční vlci

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

SVET

Scenár ako na Kryme? Putin chce referendum na Donbase

Trump sa má rozhodnúť, čo si myslí o referende na Ukrajine.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Petra Schutza

Únos číslo 2 je jednou z posledných výstrah

V histórii demokratickej SR je to už druhý únos s jasnou stopou orgánov štátu.

Kríž s dôchodkami (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico).

Píše Michal Kaliňák

Bez dostupných bytov sa ľudia za prácou nepohnú

Mladí zostanú bývať u rodičov a obce neporastú.

Komentár Petra Schutza

Menší pes v hre

Nord Stream II – a tu má Trump pravdu – je v záujme len Putina a jeho samoderžavia.

Komentár Zuzany Kepplovej

Nechýba vám niekto vo verejnej diskusii?

Akademici vo veľkom opustili tento priestor a prenechali ho najmä politikom.