KOMENTÁR KONŠTANTÍNA ČIKOVSKÉHO

Vláda dá desať miliónov Prakovciam a Petrohradu

Štát dá pobočke Tatravagónky Poprad v Prakovciach desať miliónov aj napriek tomu, že firma má podpísané mamutie kontrakty v Rusku a už dávno zamestnala polovicu zo sľúbeného počtu ľudí.

Ak by v roku 2006 podnikatelia Alexej Beľajev a Michal Lazar nevyužili svoje kontakty v bankách a nemali odvahu skúsiť to aj mimo biznisu bielych golierov, možno by už Tatravagónka Poprad neexistovala. Podnik mal takmer miliardový dlh v korunách, ovládala ho mafia, preto nemal šancu získať kontrakty, ktoré by ho z toho dostali.

O dva-tri roky neskôr už podniku krach nehrozil, zisky vyrábal najmä na Západe. Vtedy mu prvýkrát prišiel na pomoc štát. Keď premiér Fico vyjadril podporu ruskému nápadu ťahať širokorozchodnú do Viedne cez Slovensko, možno netušil, že pomáha exportu Tatravagónky do Ruska možno viac ako ktokoľvek iný predtým.

Krajina za to zaplatila zosilnením povesti, že má jemne proruskú nedomýšľavú vládu, ale okrem zopár miliónov eur na štúdie realizovateľnosti sme so širokorozchodnou nemali žiadne iné priame náklady.

To neznamená, že sem šéf Ruských železníc chodil zbytočne. Kým rozprával o širokorozchodnej, uzatváral reálnejšie dohody. Dcérskej firme Ruských železníc Transkontajner sme prenajali moderné prekladisko Dobrá, za čo Rusi sľúbili, že budú cez Slovensko voziť viac tovaru. Investovalo sa teda do prekladania kontajnerov zo širokého rozchodu na európsky, čo podporilo racionálne hlasy, že s Rusmi treba spolupracovať, ale širokorozchodnú na to netreba.

A Tatravagónka dostala kontrakty aj od Transkontajneru, aj od jeho materskej spoločnosti. S ruskou štátnou firmou vytvorila spoločný podnik na vývoj podvozkov pre široké rozchody. Aj naň dostala od štátu dotácie, eurofondy jej pomohli asi štyrmi miliónmi eur. Dobrú pozíciu Tatravagónky u ruského partnera nezastavila ani nová vláda.

Minister dopravy Figeľ asistoval pri podpise kontraktov, v ktorých sa popradský podnik dostal k partnerstvu s koncernom Tichvinskij vagonstrojiteľnyj zavod (TVZ). Hlavným odberateľom TVZ je najväčšia železničná firma na svete riadená Putinovým známym Jakuninom, pásku v novom závode TVZ na výrobu vozňov neďaleko Petrohradu strihal sám Putin a podvozky pre tieto vagóny vyvinuli a vyrábajú v popradskej firme a jej satelitoch.

Keď riaditeľ Jakunin v marci naposledy navštívil Slovensko, zasa rozprával o širokorozchodnej. Potom podpísal memorandum so štátnym Cargom o tom, že hoci Rusi nezabezpečili taký tok tovarov, ako sľubovali, spolupráca v prekladisku Dobrá sa neskončí, akurát slovenská strana zníži Rusom nájom.

Premiér Fico krátko po tom odcestuje na východné Slovensko, aby oznámil, že dáva desať miliónov eur pomoci pre pobočku Tatravagónky v Prakovciach. Tamojšia zlievareň pritom už funguje, mesiace predtým zamestnala polovicu zo sľúbeného počtu ľudí a jej majitelia nemajú možnosť investíciu do nej nedokončiť. Tlačia ich mamutie kontrakty v Rusku.

Týždeň po Ficovej návšteve v Prakovciach dáva ministerstvo hospodárstva do pripomienkového konania návrh na investičnú pomoc pre Prakovce, v ktorej je oficiálnym žiadateľom neznáma akciovka Railway Casted Components so sídlom v Rusovciach.

Keď príde na vládu a ministri sa budú hrať na posudzovanie správnosti udelenia pomoci, môžu sa aspoň spýtať, kto okrem našich biznismenov tú firmu vlastní. Podľa zloženia orgánov z nej budú mať okrem Beľajeva a Lazara profit aj osoby z Tichvinskej oblasti neďaleko Petrohradu.

Prečítajte si aj ďalšie komentáre:

sch2.jpg
S malým zveličením: čím vyššie dotácie poľnohospodári dostanú, tým viac prerobia, píše Peter Schutz

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

fila.jpg
Trend mafianizácie spoločnosti sa zhoršuje, myslí si Lukáš Fila

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

mucka2.jpg
Skôr či neskôr nové nemocnice postaviť musíme, tvrdí František Múčka

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

morvay.jpg
Ak by sa SNS zbavila aj primitívneho nacionalizmu, prišla by o voličov, myslí si Peter Morvay

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 939
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 157
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 765
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 111
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 422
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 405
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 300
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 189
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 143
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 118

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Ešte že vieme prehrávať (Vico)

Karikatúra Fedora Vica na utorok

AUTORSKÁ STRANA BEATY BALOGOVEJ

Na ceste k slobode mnohí padli na kolená

Ak sa slobody teraz vzdáme, tak neistota a cena, ktorú zaplatila celá generácia, ostane stratená.

STĹPČEK MÁRIUSA KOPCSAYA

Dá sa ešte veriť v nemeckú spoľahlivosť?

Stabilita Nemecka je pre celú EÚ rozhodujúca. Vedia to aj aktéri rozhovorov.

KOMENTÁR TOMA NICHOLSONA

Republikánska daňová reforma si berie na mušku chudobných

Návrhy by eliminovali príspevky na zdravotné poistenie, aby kompenzovali zníženie daní pre bohatých.