Ak by v roku 2006 podnikatelia Alexej Beľajev a Michal Lazar nevyužili svoje kontakty v bankách a nemali odvahu skúsiť to aj mimo biznisu bielych golierov, možno by už Tatravagónka Poprad neexistovala. Podnik mal takmer miliardový dlh v korunách, ovládala ho mafia, preto nemal šancu získať kontrakty, ktoré by ho z toho dostali.
O dva-tri roky neskôr už podniku krach nehrozil, zisky vyrábal najmä na Západe. Vtedy mu prvýkrát prišiel na pomoc štát. Keď premiér Fico vyjadril podporu ruskému nápadu ťahať širokorozchodnú do Viedne cez Slovensko, možno netušil, že pomáha exportu Tatravagónky do Ruska možno viac ako ktokoľvek iný predtým.
Krajina za to zaplatila zosilnením povesti, že má jemne proruskú nedomýšľavú vládu, ale okrem zopár miliónov eur na štúdie realizovateľnosti sme so širokorozchodnou nemali žiadne iné priame náklady.
To neznamená, že sem šéf Ruských železníc chodil zbytočne. Kým rozprával o širokorozchodnej, uzatváral reálnejšie dohody. Dcérskej firme Ruských železníc Transkontajner sme prenajali moderné prekladisko Dobrá, za čo Rusi sľúbili, že budú cez Slovensko voziť viac tovaru. Investovalo sa teda do prekladania kontajnerov zo širokého rozchodu na európsky, čo podporilo racionálne hlasy, že s Rusmi treba spolupracovať, ale širokorozchodnú na to netreba.
A Tatravagónka dostala kontrakty aj od Transkontajneru, aj od jeho materskej spoločnosti. S ruskou štátnou firmou vytvorila spoločný podnik na vývoj podvozkov pre široké rozchody. Aj naň dostala od štátu dotácie, eurofondy jej pomohli asi štyrmi miliónmi eur. Dobrú pozíciu Tatravagónky u ruského partnera nezastavila ani nová vláda.
Minister dopravy Figeľ asistoval pri podpise kontraktov, v ktorých sa popradský podnik dostal k partnerstvu s koncernom Tichvinskij vagonstrojiteľnyj zavod (TVZ). Hlavným odberateľom TVZ je najväčšia železničná firma na svete riadená Putinovým známym Jakuninom, pásku v novom závode TVZ na výrobu vozňov neďaleko Petrohradu strihal sám Putin a podvozky pre tieto vagóny vyvinuli a vyrábajú v popradskej firme a jej satelitoch.
Keď riaditeľ Jakunin v marci naposledy navštívil Slovensko, zasa rozprával o širokorozchodnej. Potom podpísal memorandum so štátnym Cargom o tom, že hoci Rusi nezabezpečili taký tok tovarov, ako sľubovali, spolupráca v prekladisku Dobrá sa neskončí, akurát slovenská strana zníži Rusom nájom.
Premiér Fico krátko po tom odcestuje na východné Slovensko, aby oznámil, že dáva desať miliónov eur pomoci pre pobočku Tatravagónky v Prakovciach. Tamojšia zlievareň pritom už funguje, mesiace predtým zamestnala polovicu zo sľúbeného počtu ľudí a jej majitelia nemajú možnosť investíciu do nej nedokončiť. Tlačia ich mamutie kontrakty v Rusku.
Týždeň po Ficovej návšteve v Prakovciach dáva ministerstvo hospodárstva do pripomienkového konania návrh na investičnú pomoc pre Prakovce, v ktorej je oficiálnym žiadateľom neznáma akciovka Railway Casted Components so sídlom v Rusovciach.
Keď príde na vládu a ministri sa budú hrať na posudzovanie správnosti udelenia pomoci, môžu sa aspoň spýtať, kto okrem našich biznismenov tú firmu vlastní. Podľa zloženia orgánov z nej budú mať okrem Beľajeva a Lazara profit aj osoby z Tichvinskej oblasti neďaleko Petrohradu.
Prečítajte si aj ďalšie komentáre:
S malým zveličením: čím vyššie dotácie poľnohospodári dostanú, tým viac prerobia, píše Peter Schutz
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Trend mafianizácie spoločnosti sa zhoršuje, myslí si Lukáš Fila
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Skôr či neskôr nové nemocnice postaviť musíme, tvrdí František Múčka
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Ak by sa SNS zbavila aj primitívneho nacionalizmu, prišla by o voličov, myslí si Peter Morvay
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz