Poslanec Jozef Mikloško navrhol zaviesť na základných a stredných školách uniformy. Vybral si však nereálny cieľ i nereálne prostriedky na jeho dosiahnutie.
Niet pochýb, že viacerí žiaci, študenti a ich rodičia si pletú školu s alternatívnym disko klubom či mólom, na akom sa predvádzajú hviezdy modelingu. Podľa pána poslanca draho ošatené deti, obhádzané módnymi doplnkami a ovešané emblémami informačnej éry a zábavného priemyslu, zvýrazňujú sociálne rozdiely v spoločnosti už i tak príliš rozdelenej na bohatých a chudobných, čo negatívne vplýva na psychiku a výchovu žiakov.
Falošná jednota
Návrhom zaviesť nosenie uniforiem však, paradoxne, Mikloško obchádza školu i rodinu. Ministerská vyhláška i školský poriadok predsa jasne stanovujú práva a povinnosti žiakov. Kantori predsa majú právo i povinnosť upozorňovať na nedodržiavanie onoho poriadku. Ak to nerobia a dívajú sa pomimo a ponad, akiste aj preto, že učiteľ u nás stratil autoritu tak, ako učiteľský stav prišiel o spoločenskú prestíž.
Z úvah nad neblahým vplyvom príkrych sociálnych kontrastov sa pánu poslancovi akosi vytratili rodiny, ktoré nepatria do jedného vreca. Mám na mysli tie, ktoré si vlastnú existenciu založili na hlbších základoch a v takomto duchu vychovávajú aj deti. Alebo tie, ktoré – hoci lepšie situované rodiny, svoj životný štandard nedemonštrujú okázalo, lebo nie sú hypnotizované materiálnymi statkami.
Zdá sa, že kameň úrazu je v uniformite myslenia, vo vnímaní sveta, ktorý sa javí jednoduchší a zrozumiteľnejší, ak sa nezávislosť a samostatnosť jedinca nahradia uniformitou. Nasvedčuje tomu i poslancov absurdný tiežargument: v zahraničí sa používa čosi ako pláštik, ktorý pôvodné drahé oblečenie žiaka zakryje, takže „všetci sú jednotnejší“. Presnejšie: uveria sebaklamu o falošnej jednote.
Navyše, uniformy môžu v niektorých rodinách znamenať finančný problém, ktorý chcel pán poslanec eliminovať.
Vzťahy bez uniforiem
Istý čas som pôsobil na súkromnom gymnáziu, kde študenti uniformy nosili, no s takou nevôľou, že si doma či v šatni „zabúdali“ aspoň sako. Napriek opakovaným napomenutiam vedenia školy sa situácia nelepšila, ba časom zhoršila atmosféru v celej škole, nehovoriac o tom, že kontrolujúci, sliediaci a postihujúci pedagógovia prišli o čas, ktorý mali venovať dôkladnej príprave na vyučovanie.
Podľa mojej skúsenosti jednotné oblečenie slávi úspech iba tam, kde v hierarchii hodnôt korektné vzťahy a vedomie dlhodobo vytváranej spolupatričnosti na spoločnom diele vysoko čnejú nad požiadavkou lojality zo samoľúbosti. To, žiaľ, nebol prípad môjho vtedajšieho zamestnávateľa.
Problémom nášho školstva je skôr množstvo v ňom krátkodobo zamestnaných a dlhodobo dosluhujúcich ľudí, priveľa neodborne suplovaných hodín, skrátka – kvalita učebných predlôh a vyučovacieho procesu. Podľa aktuálnych porovnávacích testov naši žiaci zaostávajú v čítaní a chápaní textu za rovesníkmi v Česku, Maďarsku, Poľsku či v Grécku tak, ako slovenskí učitelia nedosahujú platy svojich českých, maďarských, poľských a gréckych kolegov. Toto je téma na diskusiu. Nie uniformy pripomínajúce pštrosa, čo strčil hlavu do piesku a teraz kričí, že všetko vidí, lebo si nechal okuliare na nose.
(Autor je básnik a prekladateľ)
Čítajte ďalšie komentáre:
Nápad rozdeliť Slovensko len na tri kraje má zásadnú chybu – vôbec sa s ním nepočítalo pri plánovaní reformy verejnej správy ESO, píše Lukáš Fila
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Arogancia, s akou sa snažia zainteresovaní v kauze vojenského spravodajstva urobiť z divákov hlupákov, vyráža dych, píše Peter Schutz
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Zatiaľ nič nenaznačuje, že za zničenie hrobov v Nových Zámkoch môže nenávisť, myslí si Peter Morvay
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz