SME

Smer Cargo neprivatizuje, radšej ho rozpredá

Ľudia ministra dopravy pochopili, že ak sa chce štát vyhnúť bankrotu železničného Carga, musí ho predať. Výsledkom je plán, ktorý kombinuje politický alibizmus a ekonomickú nevyhnutnosť.

Minister dopravy Ján Počiatek chce vláde navrhnúť, aby štátne Cargo naoko neprivatizovala, ale aby ho štát rozpredával po kúskoch. Môžete to považovať za typický smerácky alibizmus, ale aj za ekonomickú nevyhnutnosť. Oboje je správne.

Keď Počiatkovi ľudia pochopili, v akom stave je Cargo, vedeli, že bankrotu a hanbe sa dá vyhnúť len predajom. Keďže v Smere smú slovo privatizácia používať len v spojení so slovami typu peklo, Dzurinda, Mikloš, tvrdili, že idú hľadať strategického partnera. Keďže vedeli, že Fico im nedovolí predať majoritu vo firme, rozprávali o predaji 49 percent akcií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Aj od toho napokon ustúpili. Došlo im, že by sa len blamovali tendrom, v ktorom by investor neponúkol ani toľko, aby sprivatizované Cargo dokázalo splatiť dlhy. Tie sú totiž momentálne také veľké, že z prevádzkového zisku by ich firma splatila najskôr za desať rokov.

Preto počiatkovci navrhujú odpustiť mu časť dlhu a predať aspoň niektoré hodnotné časti firmy. Oficiálne nemôže štát odpustiť nič z terajších 150 miliónov eur, ktoré mu dlhuje Cargo, ani z ďalších stámiliónov, ktoré dlhuje Cargo sesterským štátnym ŽSR. Bola by to nedovolená štátna pomoc.

V praxi iná možnosť ako Cargu dlhy odpustiť neexistuje, samo ich nesplatí. Vláda preto podľa Počiatkovho plánu vyhlási, že dáva za rok 2010 železničnej doprave z rozpočtu spätne 80 miliónov eur. Nevymožiteľný dlh štátu voči Cargu sa zníži a účtovne to zvýši deficit Radičovej vlády. Klasik tomu hovorí diabolský plán.

SkryťVypnúť reklamu

Aj keby sa to podarilo, Cargo by malo ešte nezvládnuteľný dlh najmenej 300 miliónov eur. Preto musí niečo predať. Okrem dlžôb a zamestnancov má už len rušne, vagóny a prekladiská. Jediné, čo si chce firma nechať, budú rušne. Trinásťtisíc vagónov smeruje do dcérskej firmy, ktorej majoritu plánujú predať. Kupca zo zahraničia už majú, formálne možno zorganizujú tender. Cargo by potom z peňazí za vozne splatilo ďalších sto miliónov dlhu štátu. A vozne by si začalo prenajímať od privátnej firmy.

Z Carga podľa Počiatkovho plánu odídu cez dcérske firmy aj prekladiská a opravárenské depá. Úvahu o spoločnej firme na prekládku s ruským Transkontainerom už Cargo vložilo do memoranda, ktoré tu šéf ruských železníc podpisoval pred pár mesiacmi. Ďalšiu spoločnú firmu, ktorá vlastní časť prekladiska v Čiernej nad Tisou, už železnice vytvorili s česko-slovenskou skupinou Budamar.

SkryťVypnúť reklamu

Jej majitelia majú dosah napríklad aj na rudné bane v Ukrajine, na Třinecké železiarne či bratislavský prístav a Cargo je tak na spoluprácu s nimi odkázané. Favoritom na kúpu majority v železničných opravovniach sú zasa firmy Vladimíra Poóra. Akokoľvek, výnos z predaja prekladísk a depa bude zrejme oproti peniazom za vozne minimálny.

Na konci Počiatkovho plánu by zostalo z veľkej časti rozpredané Cargo, v ktorom však bude mať sto percent akcií štát a bude konečne ziskové. V skutočnom svete bude v najlepšom prípade platiť, že dlhy Carga sa významne znížia, no na zisky si dlhodobo nesiahne. Úpadok iniciatívy, morálky či odbornosti je u ľudí v železničnom Cargu po takmer desaťročí čakania na privatizáciu taký veľký, že dravcom v bývalých dcérskych firmách nebude Cargo stačiť ani náhodou.

SkryťVypnúť reklamu

Keby mal premiér menšinovú stratégiu, nechal by Most zlíznuť smotanu, píše Peter Schutz

Čítajte komentár (piano) >>


Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Výber nového generálneho prokurátora nemá nič spoločné s tým, čo je najlepšie pre Slovensko. Krajina by potrebovala, aby sa dodržiavali pravidlá, píše Lukáš Fila

Čítajte komentár (piano) >>


Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Desiatky miliónov eur, ktoré štát dáva ako stimuly firmám na zvýšenie zamestnanosti, sa dajú použiť aj lepšie, myslí si František Múčka

Čítajte komentár (piano) >>


Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 717
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 173
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 267
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 5 262
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 192
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 072
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 241
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 093
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  4. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  5. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  6. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  8. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 400
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 842
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 62 504
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 181
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 488
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 952
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 680
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťZatvoriť reklamu