KOMENTÁR KONŠTANTÍNA ČIKOVSKÉHO

Smer Cargo neprivatizuje, radšej ho rozpredá

Ľudia ministra dopravy pochopili, že ak sa chce štát vyhnúť bankrotu železničného Carga, musí ho predať. Výsledkom je plán, ktorý kombinuje politický alibizmus a ekonomickú nevyhnutnosť.

Minister dopravy Ján Počiatek chce vláde navrhnúť, aby štátne Cargo naoko neprivatizovala, ale aby ho štát rozpredával po kúskoch. Môžete to považovať za typický smerácky alibizmus, ale aj za ekonomickú nevyhnutnosť. Oboje je správne.

Keď Počiatkovi ľudia pochopili, v akom stave je Cargo, vedeli, že bankrotu a hanbe sa dá vyhnúť len predajom. Keďže v Smere smú slovo privatizácia používať len v spojení so slovami typu peklo, Dzurinda, Mikloš, tvrdili, že idú hľadať strategického partnera. Keďže vedeli, že Fico im nedovolí predať majoritu vo firme, rozprávali o predaji 49 percent akcií.

Aj od toho napokon ustúpili. Došlo im, že by sa len blamovali tendrom, v ktorom by investor neponúkol ani toľko, aby sprivatizované Cargo dokázalo splatiť dlhy. Tie sú totiž momentálne také veľké, že z prevádzkového zisku by ich firma splatila najskôr za desať rokov.

Preto počiatkovci navrhujú odpustiť mu časť dlhu a predať aspoň niektoré hodnotné časti firmy. Oficiálne nemôže štát odpustiť nič z terajších 150 miliónov eur, ktoré mu dlhuje Cargo, ani z ďalších stámiliónov, ktoré dlhuje Cargo sesterským štátnym ŽSR. Bola by to nedovolená štátna pomoc.

V praxi iná možnosť ako Cargu dlhy odpustiť neexistuje, samo ich nesplatí. Vláda preto podľa Počiatkovho plánu vyhlási, že dáva za rok 2010 železničnej doprave z rozpočtu spätne 80 miliónov eur. Nevymožiteľný dlh štátu voči Cargu sa zníži a účtovne to zvýši deficit Radičovej vlády. Klasik tomu hovorí diabolský plán.

Aj keby sa to podarilo, Cargo by malo ešte nezvládnuteľný dlh najmenej 300 miliónov eur. Preto musí niečo predať. Okrem dlžôb a zamestnancov má už len rušne, vagóny a prekladiská. Jediné, čo si chce firma nechať, budú rušne. Trinásťtisíc vagónov smeruje do dcérskej firmy, ktorej majoritu plánujú predať. Kupca zo zahraničia už majú, formálne možno zorganizujú tender. Cargo by potom z peňazí za vozne splatilo ďalších sto miliónov dlhu štátu. A vozne by si začalo prenajímať od privátnej firmy.

Z Carga podľa Počiatkovho plánu odídu cez dcérske firmy aj prekladiská a opravárenské depá. Úvahu o spoločnej firme na prekládku s ruským Transkontainerom už Cargo vložilo do memoranda, ktoré tu šéf ruských železníc podpisoval pred pár mesiacmi. Ďalšiu spoločnú firmu, ktorá vlastní časť prekladiska v Čiernej nad Tisou, už železnice vytvorili s česko-slovenskou skupinou Budamar.

Jej majitelia majú dosah napríklad aj na rudné bane v Ukrajine, na Třinecké železiarne či bratislavský prístav a Cargo je tak na spoluprácu s nimi odkázané. Favoritom na kúpu majority v železničných opravovniach sú zasa firmy Vladimíra Poóra. Akokoľvek, výnos z predaja prekladísk a depa bude zrejme oproti peniazom za vozne minimálny.

Na konci Počiatkovho plánu by zostalo z veľkej časti rozpredané Cargo, v ktorom však bude mať sto percent akcií štát a bude konečne ziskové. V skutočnom svete bude v najlepšom prípade platiť, že dlhy Carga sa významne znížia, no na zisky si dlhodobo nesiahne. Úpadok iniciatívy, morálky či odbornosti je u ľudí v železničnom Cargu po takmer desaťročí čakania na privatizáciu taký veľký, že dravcom v bývalých dcérskych firmách nebude Cargo stačiť ani náhodou.

sch2.jpg
Keby mal premiér menšinovú stratégiu, nechal by Most zlíznuť smotanu, píše Peter Schutz

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

fila.jpg
Výber nového generálneho prokurátora nemá nič spoločné s tým, čo je najlepšie pre Slovensko. Krajina by potrebovala, aby sa dodržiavali pravidlá, píše Lukáš Fila

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

mucka2.jpg
Desiatky miliónov eur, ktoré štát dáva ako stimuly firmám na zvýšenie zamestnanosti, sa dajú použiť aj lepšie, myslí si František Múčka

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 9 831
  2. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 624
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 7 939
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 437
  5. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 108
  6. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 4 837
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 427
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 930
  9. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 3 526
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 189

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štát plánuje otvoriť trh s online hazardom. Vyhovovalo by to najmä Pente, tvrdia aktivisti

Nový zákon podľa stávkarov pomôže proti nelegálnemu hazardu.

DOBRE RÁNO

Dobré ráno: Súd mu vymeral 12 rokov, chce sa stať primátorom

Ako sa u nás robí komunálna politika.

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Hazard nezastavíte

Hazard treba regulovať, nie zakazovať.

Neprehliadnite tiež

Jeden ako druhý (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico).

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Hazard nezastavíte

Hazard treba regulovať, nie zakazovať.

Autorská strana Toma Nicholsona

Ako funguje varenie žaby v hrnci

Keď pribúda dobra, je pravdepodobnejšie, že si všimneme zlo, ktoré pretrváva.

Komentár Zuzany Kepplovej

Paška robí Dankovi zlého psa

A šteká na ombudsmanku.

Javorový List Toma Nicholsona

Kostol pripomínal Drakulov zámok

Radšej sme si na svadbu prenajali amfiteáter.