SME

Smer Cargo neprivatizuje, radšej ho rozpredá

Ľudia ministra dopravy pochopili, že ak sa chce štát vyhnúť bankrotu železničného Carga, musí ho predať. Výsledkom je plán, ktorý kombinuje politický alibizmus a ekonomickú nevyhnutnosť.

Minister dopravy Ján Počiatek chce vláde navrhnúť, aby štátne Cargo naoko neprivatizovala, ale aby ho štát rozpredával po kúskoch. Môžete to považovať za typický smerácky alibizmus, ale aj za ekonomickú nevyhnutnosť. Oboje je správne.

Keď Počiatkovi ľudia pochopili, v akom stave je Cargo, vedeli, že bankrotu a hanbe sa dá vyhnúť len predajom. Keďže v Smere smú slovo privatizácia používať len v spojení so slovami typu peklo, Dzurinda, Mikloš, tvrdili, že idú hľadať strategického partnera. Keďže vedeli, že Fico im nedovolí predať majoritu vo firme, rozprávali o predaji 49 percent akcií.

Aj od toho napokon ustúpili. Došlo im, že by sa len blamovali tendrom, v ktorom by investor neponúkol ani toľko, aby sprivatizované Cargo dokázalo splatiť dlhy. Tie sú totiž momentálne také veľké, že z prevádzkového zisku by ich firma splatila najskôr za desať rokov.

Preto počiatkovci navrhujú odpustiť mu časť dlhu a predať aspoň niektoré hodnotné časti firmy. Oficiálne nemôže štát odpustiť nič z terajších 150 miliónov eur, ktoré mu dlhuje Cargo, ani z ďalších stámiliónov, ktoré dlhuje Cargo sesterským štátnym ŽSR. Bola by to nedovolená štátna pomoc.

V praxi iná možnosť ako Cargu dlhy odpustiť neexistuje, samo ich nesplatí. Vláda preto podľa Počiatkovho plánu vyhlási, že dáva za rok 2010 železničnej doprave z rozpočtu spätne 80 miliónov eur. Nevymožiteľný dlh štátu voči Cargu sa zníži a účtovne to zvýši deficit Radičovej vlády. Klasik tomu hovorí diabolský plán.

Aj keby sa to podarilo, Cargo by malo ešte nezvládnuteľný dlh najmenej 300 miliónov eur. Preto musí niečo predať. Okrem dlžôb a zamestnancov má už len rušne, vagóny a prekladiská. Jediné, čo si chce firma nechať, budú rušne. Trinásťtisíc vagónov smeruje do dcérskej firmy, ktorej majoritu plánujú predať. Kupca zo zahraničia už majú, formálne možno zorganizujú tender. Cargo by potom z peňazí za vozne splatilo ďalších sto miliónov dlhu štátu. A vozne by si začalo prenajímať od privátnej firmy.

Z Carga podľa Počiatkovho plánu odídu cez dcérske firmy aj prekladiská a opravárenské depá. Úvahu o spoločnej firme na prekládku s ruským Transkontainerom už Cargo vložilo do memoranda, ktoré tu šéf ruských železníc podpisoval pred pár mesiacmi. Ďalšiu spoločnú firmu, ktorá vlastní časť prekladiska v Čiernej nad Tisou, už železnice vytvorili s česko-slovenskou skupinou Budamar.

Jej majitelia majú dosah napríklad aj na rudné bane v Ukrajine, na Třinecké železiarne či bratislavský prístav a Cargo je tak na spoluprácu s nimi odkázané. Favoritom na kúpu majority v železničných opravovniach sú zasa firmy Vladimíra Poóra. Akokoľvek, výnos z predaja prekladísk a depa bude zrejme oproti peniazom za vozne minimálny.

Na konci Počiatkovho plánu by zostalo z veľkej časti rozpredané Cargo, v ktorom však bude mať sto percent akcií štát a bude konečne ziskové. V skutočnom svete bude v najlepšom prípade platiť, že dlhy Carga sa významne znížia, no na zisky si dlhodobo nesiahne. Úpadok iniciatívy, morálky či odbornosti je u ľudí v železničnom Cargu po takmer desaťročí čakania na privatizáciu taký veľký, že dravcom v bývalých dcérskych firmách nebude Cargo stačiť ani náhodou.

sch2.jpg
Keby mal premiér menšinovú stratégiu, nechal by Most zlíznuť smotanu, píše Peter Schutz

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

fila.jpg
Výber nového generálneho prokurátora nemá nič spoločné s tým, čo je najlepšie pre Slovensko. Krajina by potrebovala, aby sa dodržiavali pravidlá, píše Lukáš Fila

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

mucka2.jpg
Desiatky miliónov eur, ktoré štát dáva ako stimuly firmám na zvýšenie zamestnanosti, sa dajú použiť aj lepšie, myslí si František Múčka

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 711
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 376
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 890
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 225
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 029
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 806
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 816
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Richard Raši.

Čo môžu naozaj zmeniť nové pravidlá pre štátne nákupy


Ak chce Pellegrini naozaj to najlepšie pre Slovensko...


Ilustračné foto.

Ad: Slovenská minimálna mzda kráča gréckou cestou.


Veľká súdna sieň Medzinárodného súdneho dvora v Haagu.

Harabinove výroky nie sú pravdivé.


Vladimír Balek
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 052
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 643
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 432
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 952
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 445
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 362
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 246
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu