KOMENTÁR KONŠTANTÍNA ČIKOVSKÉHO

Smer Cargo neprivatizuje, radšej ho rozpredá

Ľudia ministra dopravy pochopili, že ak sa chce štát vyhnúť bankrotu železničného Carga, musí ho predať. Výsledkom je plán, ktorý kombinuje politický alibizmus a ekonomickú nevyhnutnosť.

Minister dopravy Ján Počiatek chce vláde navrhnúť, aby štátne Cargo naoko neprivatizovala, ale aby ho štát rozpredával po kúskoch. Môžete to považovať za typický smerácky alibizmus, ale aj za ekonomickú nevyhnutnosť. Oboje je správne.

Keď Počiatkovi ľudia pochopili, v akom stave je Cargo, vedeli, že bankrotu a hanbe sa dá vyhnúť len predajom. Keďže v Smere smú slovo privatizácia používať len v spojení so slovami typu peklo, Dzurinda, Mikloš, tvrdili, že idú hľadať strategického partnera. Keďže vedeli, že Fico im nedovolí predať majoritu vo firme, rozprávali o predaji 49 percent akcií.

Aj od toho napokon ustúpili. Došlo im, že by sa len blamovali tendrom, v ktorom by investor neponúkol ani toľko, aby sprivatizované Cargo dokázalo splatiť dlhy. Tie sú totiž momentálne také veľké, že z prevádzkového zisku by ich firma splatila najskôr za desať rokov.

Preto počiatkovci navrhujú odpustiť mu časť dlhu a predať aspoň niektoré hodnotné časti firmy. Oficiálne nemôže štát odpustiť nič z terajších 150 miliónov eur, ktoré mu dlhuje Cargo, ani z ďalších stámiliónov, ktoré dlhuje Cargo sesterským štátnym ŽSR. Bola by to nedovolená štátna pomoc.

V praxi iná možnosť ako Cargu dlhy odpustiť neexistuje, samo ich nesplatí. Vláda preto podľa Počiatkovho plánu vyhlási, že dáva za rok 2010 železničnej doprave z rozpočtu spätne 80 miliónov eur. Nevymožiteľný dlh štátu voči Cargu sa zníži a účtovne to zvýši deficit Radičovej vlády. Klasik tomu hovorí diabolský plán.

Aj keby sa to podarilo, Cargo by malo ešte nezvládnuteľný dlh najmenej 300 miliónov eur. Preto musí niečo predať. Okrem dlžôb a zamestnancov má už len rušne, vagóny a prekladiská. Jediné, čo si chce firma nechať, budú rušne. Trinásťtisíc vagónov smeruje do dcérskej firmy, ktorej majoritu plánujú predať. Kupca zo zahraničia už majú, formálne možno zorganizujú tender. Cargo by potom z peňazí za vozne splatilo ďalších sto miliónov dlhu štátu. A vozne by si začalo prenajímať od privátnej firmy.

Z Carga podľa Počiatkovho plánu odídu cez dcérske firmy aj prekladiská a opravárenské depá. Úvahu o spoločnej firme na prekládku s ruským Transkontainerom už Cargo vložilo do memoranda, ktoré tu šéf ruských železníc podpisoval pred pár mesiacmi. Ďalšiu spoločnú firmu, ktorá vlastní časť prekladiska v Čiernej nad Tisou, už železnice vytvorili s česko-slovenskou skupinou Budamar.

Jej majitelia majú dosah napríklad aj na rudné bane v Ukrajine, na Třinecké železiarne či bratislavský prístav a Cargo je tak na spoluprácu s nimi odkázané. Favoritom na kúpu majority v železničných opravovniach sú zasa firmy Vladimíra Poóra. Akokoľvek, výnos z predaja prekladísk a depa bude zrejme oproti peniazom za vozne minimálny.

Na konci Počiatkovho plánu by zostalo z veľkej časti rozpredané Cargo, v ktorom však bude mať sto percent akcií štát a bude konečne ziskové. V skutočnom svete bude v najlepšom prípade platiť, že dlhy Carga sa významne znížia, no na zisky si dlhodobo nesiahne. Úpadok iniciatívy, morálky či odbornosti je u ľudí v železničnom Cargu po takmer desaťročí čakania na privatizáciu taký veľký, že dravcom v bývalých dcérskych firmách nebude Cargo stačiť ani náhodou.

sch2.jpg
Keby mal premiér menšinovú stratégiu, nechal by Most zlíznuť smotanu, píše Peter Schutz

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

fila.jpg
Výber nového generálneho prokurátora nemá nič spoločné s tým, čo je najlepšie pre Slovensko. Krajina by potrebovala, aby sa dodržiavali pravidlá, píše Lukáš Fila

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

mucka2.jpg
Desiatky miliónov eur, ktoré štát dáva ako stimuly firmám na zvýšenie zamestnanosti, sa dajú použiť aj lepšie, myslí si František Múčka

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 002
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 171
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 703
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 116
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 416
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 410
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 318
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 158
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 158
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 122

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Ešte že vieme prehrávať (Vico)

Karikatúra Fedora Vica na utorok

AUTORSKÁ STRANA BEATY BALOGOVEJ

Na ceste k slobode mnohí padli na kolená

Ak sa slobody teraz vzdáme, tak neistota a cena, ktorú zaplatila celá generácia, ostane stratená.

STĹPČEK MÁRIUSA KOPCSAYA

Dá sa ešte veriť v nemeckú spoľahlivosť?

Stabilita Nemecka je pre celú EÚ rozhodujúca. Vedia to aj aktéri rozhovorov.

KOMENTÁR TOMA NICHOLSONA

Republikánska daňová reforma si berie na mušku chudobných

Návrhy by eliminovali príspevky na zdravotné poistenie, aby kompenzovali zníženie daní pre bohatých.