FÓRUM

Dilemy okolo nafty

Literárium / Eugen Gindl

Okolo nafty zúri globálna diskusia. Renomovaní ekonómovia tvrdia, že nafty je a bude dosť. Iní, rovnako renomovaní dokazujú, že ťažba v týchto rokoch vyvrcholí a potom nastane prudký pokles. So všetkými dôsledkami. Diskutuje sa v médiách, vychádzajú knihy. James Marriot&M.Minio Paluello napísali knihu o ropovode Baku - Tbilisi - Ceyhan. Pri plnej kapacite dodáva na trh 1 % vo svete vyťaženej nafty. Zvýšila sa tak nezávislosť Európy od ruských zdrojov. Obaja autori sú členmi Platformy, kolektívu aktivistov a umelcov. Svoju agendu nešíria pomocou demonštrácií, ale akciami. Svojráznou „performance“ je aj Oil Road. Cestopis, reportáž, historická esej.

Autori sa vydali pozdĺž 2000 kilometrov dlhej „rúry“ a zaznamenali, aké dopady, politické, sociálne, environmentálne, bude mať ropovod na krajiny, ktorými prechádza. To všetko s vylúčením verejnosti. Skúmajú prepojenia medzi peniazmi, mocou a naftou; záujmy koncernu BP (vlastní väčšinu prepravovanej nafty); záujmy Rusov, ktorí počas konfliktu s Gruzínskom (2008) bombardovali aj paralelný ropovod; fatálne škody na životnom prostredí.

Ďalšiu knihu o nafte, Fuel on the Fire, napísal Gregg Muttitt. Vysvetľuje, prečo sa tak dlho nedarilo zvýšiť produkciu nafty v Iraku po americkej invázii. Prečo sa na udelených koncesiách podieľa viac čínskych a ruských ako amerických a britských spoločností. Muttitt nepopiera, že Američania v Iraku zasiahli aj pre naftu (Wolfowitzovo a Cheneyho memorandum z roku 1992). Išlo predovšetkým o to, aby nafta z Iraku prúdila na svetový trh. Bez ohľadu na to, kto ju ťaží. Bez nerovnoprávnych zmlúv, tak ako to bývalo v minulosti.

Pôvodné plány vážne brzdí pretrvávajúca nestabilita. Na ziskoch z nafty sa chcú, okrem šiitov, podieľať aj sunniti a Kurdovia. Napriek tomu Irak (podľa prognózy International Energy Agency) už v budúcom roku vyťaží viac nafty ako Irán.

Dôsledky nestability na Strednom východe analyzuje Jeff Rubin v knihe The Big Flatline. Autor sa nazdáva, že sa pretrvávajúci chaos v tejto oblasti ceny nafty opäť zvýši. Hrozbu umocňuje fakt, že nové globálne zdroje, väčšinou pod morom, sú vo veľkých hĺbkach. Ťažba bude čoraz nákladnejšia. Bez ohľadu na eufóriu, ktorá sa rozpútala okolo naftonosných pieskov a bridlíc. Rubin, donedávna hlavný ekonóm veľkej kanadskej banky, tvrdí, že sa budeme musieť uskromniť. Nezameriavať sa iba na zvyšovanie produkcie energie, ale šetriť ňou. Dômyselnými inováciami. V priemysle, v domácnostiach, v doprave. Až aj pre globálne otepľovanie. Z pohľadu rozvíjajúcich sa krajín to nie je bohvieaká perspektíva. Hoci ktovie: v Indii dokážu vyrábať neobyčajne lacné, trvanlivé, energiou šetriace spotrebiče aj pre milióny najchudobnejších.

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  4. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  5. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  6. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  7. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  8. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  10. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 628
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 064
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 326
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 412
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 378
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 892
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 608
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 486
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 454
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 863

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

STĹPČEK JAKUBA FILA

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol nahnevaný ľud v uliciach

Čo sa zmenilo? Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Slobodní nad priepasťou

Nad arménskou krajinou pri Náhornom Karabachu vedie supermoderná lanovka. A z nej vidíme aj kus histórie.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Slabý kus stáda

V najkritickejšom momente, keď hybridné bojiská zakladá Kremeľ po celej Európe, je NATO na križovatke. A Slovensko neutečie pred nevyhnutnosťou viac investovať do armády.

Riškovi zas niečo odletelo (Sliacky)

Karikatúra Mikiho Sliackého na stred týždňa


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop