Bude Slovensko ďalším Detroitom?

Výroba s nízkou pridanou hodnotou, ako je montáž, od nás časom odíde. Nebude to však problém, ak dokážeme investorom ponúknuť schopnosť sofistikovanejšej výroby a vývoja.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: TASR/AP)

Píše ekonóm Vladimír Baláž z Prognostického ústavu SAV

Správy o bankrote Detroitu, bývalého hlavného mesta automobilov, vyvolávajú otázniky. Kto je na rade? Sme to my, kto vyrábame najviac áut na obyvateľa na svete?

Predovšetkým, my sme si už detroitský scenár vyskúšali. Kedysi bol naším hlavným vývozným odvetvím zbrojný priemysel. Ten skolaboval takmer okamžite po roku 1989, s rozpadom Varšavskej zmluvy a RVHP. V priemyselných centrách ako Martin, Zvolen a Považská Bystrica vyskočila nezamestnanosť za tri roky z nuly na 12 percent a v periférnych okresoch ako Lučenec a Rožňava dokonca až na 20.

Periféria sa z odchodu priemyslu nespamätala dodnes. Slovenskú ekonomiku zachránila druhá vlna industrializácie, ktorá prišla so zahraničnými investormi najmä po roku 2000.

Automobilky a závody na výrobu elektroniky neprišli do prázdna. Stavali na už existujúcej tradícii strojárenského priemyslu a technickej zručnosti slovenskej pracovnej sily. Slovenská zbrojná výroba a strojárenstvo sa za pomoci zahraničného kapitálu doslova reinkarnovali v zbrojovkách a závodoch na výrobu elektroniky.

Ak sa malá krajina chce presadiť, musí sa zamerať na úzky sortiment tovarov, a ten robiť kvalitne.

Áno, závislosť našej ekonomiky od malého počtu exportných odvetví je vysoká. Produkcia automobilového priemyslu (vrátane súčiastok) tvorí u nás asi 22 percent, spotrebná elektronika 21 a strojárenský sortiment 10 percent celkového exportu.

Len vďaka špecializácii dokážeme masovo vyrábať kvalitné tovary za rozumné ceny a presadzovať sa na trhoch v Európe, a už aj v Rusku a Číne.

Komplexný výrobok

Stále sa však vracia neodbytná otázka: a čo Detroit? A čo naše zbrojovky pred dvoma desaťročiami? Nezopakuje sa to všetko?

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3BB8 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3BB8 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 241
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 542
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 226
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 979
  5. Kam do tepla v januári? 1 735
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 498
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 380
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 255
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 897
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 840

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

DNES PÍŠE DANIEL DUJAVA

Bavme sa už konečne o vyšších mzdách

Niet vhodnejšej agendy, ktorá by mohla spojiť nové členské krajiny, ako mzdová otázka.

POHĽAD VEĽVYSLANCA

Keď Francúzi, Slováci a Česi spoločne spomínajú

Rok 2018 je významným rokom pre našu históriu a naše spoločné hodnoty.

PÍŠE ANTÓNIO GUTERRES

Črtá sa prelom v probléme utečencov

Nová Globálna dohoda o migrácii, ktorú pripravuje OSN, môže docieliť, aby tento fenomén prinášal viac pozitív, než ťažkostí.

STĹPČEK PETRA SCHUTZA

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu. Okrem prokuratúry, samozrejme.

AUTORSKÁ STRANA PETRA ŠABATU

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.