Píše Štefan Ivanco, ktorý pôsobí v Poradni pre občianske a ľudské práva
Ak pri podozrení policajného násilia nenasleduje účinné vyšetrovanie, policajti, ktorí majú v úmysle konať takýmto spôsobom, nadobudnú pochopiteľne dojem, že tak môžu robiť beztrestne.
Policajný zásah v Moldave nad Bodvou je pre ministerstvo vnútra, zdá sa, uzavretá kapitola.
Jeho inšpekcia prípad v krátkom čase vyšetrila a nenašla porušenie zákona. Existujú na to dve vysvetlenia - tí, čo prípad vyšetrovali, buď vôbec nepoznajú, alebo vedome ignorujú požiadavky Európskeho súdu pre ľudské práva, týkajúce sa vyšetrovania prípadov naznačujúcich možné kruté a neľudské zaobchádzanie zo strany príslušníkov polície.
Udalosti v Moldave nie sú za posledné roky jediným prípadom možného policajného násilia voči príslušníkom rómskej menšiny, kde vyšetrovanie inšpekcie ministerstva vnútra ukázalo svoje rezervy.
Za svetlú výnimku možno považovať známy prípad týrania rómskych chlapcov z Lunika IX na košickej policajnej stanici z roku 2009, ktorý sa napokon dostal úspešne pred súd.
Zdá sa však, že pokiaľ si policajti svoje nezákonné konanie sami nenakrútia na mobilný telefón a inšpekcia nemá v rukách videozáznam, ako v košickom prípade - jej vyšetrovanie má len rutinný charakter a možní páchatelia sa môžu cítiť bezpečne.
Treba zdôrazniť, že požiadavky Európskeho súdu na účinné vyšetrovanie policajného násilia sa samozrejme vzťahujú na procedúru vyšetrovania - nie na jeho výsledok.
O tom, či došlo k porušeniu zákona, môže rozhodnúť len súd, ale vyšetrovanie musí spĺňať konkrétne kritériá, týkajúce sa nezávislosti a nestrannosti, primeranosti a dôkladnosti, rýchlosti, ako aj verejného dohľadu a zaangažovania poškodených.
V prípade prijatia informácií, ktoré naznačujú možné kruté a neľudské zaobchádzanie, musí vyšetrovateľ začať trestné konanie z úradnej povinnosti (ex officio) a okamžite začať vyšetrovať tak, aby bolo možné zabezpečiť čo najlepšiu kvalitu dôkazov.
Možní poškodení ich nezaujímali
Vyšetrujúci orgán musí okrem iného podniknúť všetky náležité a odôvodnené kroky na zabezpečenie dôkazov vrátane úsilia o vyhľadanie a vypočutie očitých svedkov a zabezpečenia a objektívneho posúdenia dostupných medicínskych záznamov a fyzického a psychologického vyšetrenia obetí.
Skutočnosť, že vyšetrovateľ inšpekčného orgánu dosiaľ vôbec nenavštívil miesto incidentu v Moldave a nekontaktoval údajných poškodených, je čosi, nad čím by každý sudca štrasburského súdu zrejme len nechápavo krútil hlavou.
Mimochodom, Európsky súd tiež zreteľne naznačil, že pri vyšetrovaní policajného násilia nesmie existovať žiadny inštitucionálny a hierarchický vzťah medzi vyšetrujúcim orgánom a osobami, voči ktorým je vyšetrovanie vedené.
Fungovanie inšpekcie v rámci štruktúr ministerstva vnútra preto vyvoláva otázky a miera jej nezávislosti je dlhodobo terčom kritiky.
Nezávislá inšpekcia
Vo svetle medzinárodných právnych záväzkov neprekvapí, že bol v susednom Česku v spolupráci troch ministerstiev vypracovaný a v roku 2011 schválený zákon „o generálnej inšpekcii bezpečnostných zborov“, ktorý zriadil samostatný inšpekčný orgán, stojaci plne mimo ministerstva vnútra. Kompetentní u nás túto otázku, zdá sa, stále nepokladajú za dôležitú.
Preventívne opatrenia ako osobné kamery využívané policajtmi či povinné nahrávanie výpovedí poškodených a vyšetrovaných osôb sú už roky samozrejmosťou vo viacerých krajinách na západ od nás a treba ich zavádzať. Majú však vždy svoje limity a v praxi je možné ich v obchádzať.
Preto by zlepšovanie kvality vyšetrovania malo byť absolútnou prioritou. Účinné vyšetrovanie plní kľúčovú úlohu v prevencii násilnej trestnej činnosti policajtov.
Ako k tomu podotkol Európsky výbor proti mučeniu: ak pri každom náznaku policajného násilia nenasleduje účinné vyšetrovanie - osoby z radov polície, ktoré majú v úmysle konať takýmto spôsobom, nadobudnú pochopiteľne dojem, že tak môžu robiť beztrestne.
Všetko úsilie presadzovať princípy ochrany ľudských práv prostredníctvom prísneho výberu príslušníkov polície či ich odborného vzdelávania tak bude zmarené.
Ak zlyháva účinné vyšetrovanie v tejto oblasti, samotné štátne orgány prispievajú ku korózii hodnôt demokratickej spoločnosti.
Je možné, že prípad z Moldavy skončí skôr či neskôr na súde v Štrasburgu a ten o niekoľko rokov odsúdi Slovensko za neúčinné vyšetrovanie. Nebolo by to v podobnej veci prvý raz.
Nevedno či tento fakt kompetentných vládnych činiteľov nejakým spôsobom trápi, no ak si krajina ctí princíp zákonnosti, je nutné takéto prípady nebagatelizovať a každý účinne vyšetriť.
Účinné vyšetrovanie policajného násilia v konečnom dôsledku prispeje k postupnému očisťovaniu policajného zboru od tých, ktorí prekračujú svoje zákonné právomoci a zvýšeniu dôvery verejnosti v prácu polície.
Čítajte ďalšie komentáre:
Poodhalený model znárodnenia zdravotného poistenia trpí zásadnou ústavnou chybou – štát nevysvetlil, prečo je lepším správcom ako súkromníci, píše Lukáš Fila
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Aj bez Ala Gora môžete mať podozrenie, že „tam hore“ zrejme všetko v kostolnom poriadku nebude, píše Peter Schutz
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Internetové zbrojenie je staré ako internet. Jeho divokú fázu odštartoval americko-izraelský kód Stuxnet, píše Tomáš Prokopčák
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Autor: Štefan Ivanco