SME

Ad: Domácu hudbu zatiaľ zachraňovať netreba

Článok M.Liptáka, uverejnený na potráli SME pod názvom Domácu hudbu zatiaľ zachraňovať netreba, prináša exaktné údaje o hranosti domácej hudby, čím prispieva k skvalitneniu diskusie k tejto téme.

Píše Anton Popovič
dirigent, producent, hudobný skladateľ a riaditeľ SOZA

Článok M. Liptáka, uverejnený na potráli SME pod názvom Domácu hudbu zatiaľ zachraňovať netreba, prináša exaktné údaje o hranosti domácej hudby, čím prispieva k skvalitneniu diskusie k tejto téme.

Z tohto textu o prieskumu rebríčkov hranosti vyplýva, že "domáca hudba je na tom v globále najlepšie za uplynulých vyše 40 rokov, keď celkovo dostáva zhruba 70% vysielacieho priestoru a ďalej rastie".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako autor sám uvádza, táto informácia sa však vzťahuje na situáciu v zahraničí, Slovensko nebolo súčasťou tohto výskumu.

SkryťVypnúť reklamu

Titulok článku však v čitateľovi vytvára dojem, že slovenskú "Domácu hudbu zatiaľ zachraňovať netreba".

V článku sa však nenachádzajú nijaké exaktné údaje, ktoré by aj v našom prostredí potvrdzovali znenie titulku.

V článku je o.i. uvedené: "Rastúcim predajom domácich interpretov vo Francúzsku by sa určite rada pochválila vláda, ktorá v roku 1996 zaviedla povinných 40% francúzskych piesní v rádiách. To, aký je priamy vplyv kvót na preferencie poslucháčov, sa však zrejme spoľahlivo vypočítať nedá. (A niektorí by určite dobre argumentovali, prečo takéto opatrenia nestoja za to, aj keby ich efektivita bola solídna)".

Pre korektnosť by asi bolo treba uviesť aj skutočnosť, že existujú naopak mnohí, ktorí by zasa "dobre argumentovali", prečo takéto opatrenia "za to" naopak stoja.

SkryťVypnúť reklamu

Príklad uplatnenia kultúrnej politiky Francúzska je presvedčivým dôkazom toho, že zavedenie kvót podporuje hranosť domácej hudby. Štáty ako v článku spomínané Nemecko nepotrebujú kvóty preto, lebo v nich dochádza k vyššej miere hranosti domácej hudby na základe kontinuálnych rozhodnutí manažmentov elektronických médií. Ak by sme na Slovensku boli v podobnej situácii ako v Nemecku, Poľsku, Česku, Maďarsku, Chorvátsku, Taliansku a pod., kvóty na hranie domácej hudby by neboli témou, a tým by ani diskusia k tejto veci neexistovala.

V článku sa tiež uvádza - „Sme svedkami nejakého úpadku? Ponechajme bokom diskusiu o tom, akú hodnotu má alebo nemá to, čomu sa snaží pomôcť tá-ktorá vláda. Koľko priestoru dostáva domáca tvorba? V rebríčkoch 22 krajín sveta (okrem Slovenska) sú na tom domáci interpreti dohromady najlepšie za vyše 40 rokov“. To, že prieskum potvrdzuje, že nie sme svedkami úpadku v oblasti hranosti domácej hudby v zahraničí neznamená, že sa u nás hranosť domácej hudby nenachádza v úpadku. Samotný prieskum situácie v zahraničí (vysoká miera hranosti domácej hudby) túto skutočnosť žiaľ potvrdzuje.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku sa obvykle redakcie komerčných rádií v stavbe svojho programu spoliehajú na prieskumy "preferencií poslucháčov", na tzv. call outy, ktoré sú majoritne vytvárané na báze rovnice dopyt vytvára ponuku. Call – outy sa pritom často realizujú v podobe púšťania pársekundových vyselektovaných ukážok do jedného ucha cez telefón, čo sa asi ťažko môže vnímať ako seriózny poslucháčsky prieskum. Tieto call-outy však u nás väčšinovo fungujú ako odôvodnenie smerovania hudobnej dramaturgie rádií.

V oblasti mediálneho pôsobenia funguje aj druhá nemenej dôležitá rovnica - ponuka formuje dopyt.

Vysielanie mnohých súkromných rádií je u nás spravidla postavené na premise - hráme iba hity. Ako sa však hit stane hitom? Každá pieseň je na počiatku svojho vzniku neznámou, hitom sa môže stať iba opakovaným vysielaním. Čiže ak je skladba so silným autorským a interpretačným potenciálom cielene hraná, vytvára sa po nej dopyt. Na "preferencie poslucháčov" má teda vplyv práve formovanie ich preferencií prostredníctvom rozsahu nasadenia vo vysielaní, ktorým sa dopyt vytvára. Tak ako aj v reklame. Pár bilboardov veľa nenakomunikuje, stovky za pár mesiacov zmenia komunikované témy v krajine. Ak sa budú redakcie elektronických médií pri zostave svojej dramaturgie vysielania majoritne orientovať iba na call-outy, nebudú vytvárať žiadne trendy, nebudú sa zaoberať tým, čo krajina produkuje.

SkryťVypnúť reklamu

Elektronické médiá sú obchodné spoločnosti (s výnimkou verejnoprávnych), licencie na vysielanie majú pridelené štátom, realizujú ich prostredníctvom mechanizmov retransmisie, ktorá je príjmom a prenosom vysielania programovej služby, vysielateľom určenej na príjem verejnosťou. Vysielanie sa realizuje prostredníctvom využitia frekvenčného spektra rádiových vĺn, ktoré je považované za prírodné bohatstvo. Právomoc Slovenskej republiky prideľovať frekvenčné pásma jednotlivým vysielateľom vyplýva z Medzinárodného dohovoru o telekomunikáciách. Vykonávateľom tejto právomoci sú vlády jednotlivých členských štátov, t.j. aj slovenská vláda, pričom u nás je táto činnosť zastrešovaná Telekomunikačným úradom SR a deje sa „s cieľom napomáhať mierovým vzťahom, medzinárodnej spolupráci medzi národmi a hospodárskemu a sociálnemu rozvoju prostredníctvom účinných telekomunikačných služieb“ (Ústava Medzinárodnej telekomunikačnej únie - ITU).

SkryťVypnúť reklamu

Vysielanie sa teda realizuje prostredníctvom možností éteru, ktorého využívanie nad našim územím určuje štát na báze medzinárodného dohovoru. A vlastníkmi štátu sú v konečnom dôsledku jeho občania.

V tejto problematike teda dochádza k istému premiešavaniu uplatňovania verejných a súkromných práv, v ktorých platia rôznorodé etické, či pragmatické roviny vnímania. Aj preto je potrebná kvalitná diskusia na tému opodstatnenosti - neopodstatnenosti kvót, ktoré by mali slúžiť vyššej hranosti domácej hudby v éteri tak ako sa to deje v zahraničí. Diskusia podfarbená sociálnou demagógiou typu "umelci chcú viac zarobiť na hranosti svojej hudby", či ideologickým vytrhávaním z kontextu reality "trh a dopyt všetko vyrieši" sa už totiž míňa účinkom a neodpovedá na základnú otázku - máme u nás záujem o rozvoj domácej tvorby tak ako sa to deje v zahraničí, alebo nemáme?

SkryťVypnúť reklamu

Ak znie odpoveď áno – mali by sme podľa vzoru zahraničia presadzovať rozvojové trendy pre vyššiu mieru zverejňovania produktov domácej kultúry. Mieru hranosti domácej hudby by sme rozhodne nemali odvodzovať len od aktuálnych preferencií poslucháčov, ktoré vznikajú bez uplatňovania obchodnej zásady - kontinuálna ponuka vytvára dopyt. A rovnako nemôžeme čakať na pôsobenie Smithsovej "neviditeľnej ruky trhu", lebo jej neviditeľné pôsobenie nás dostalo tam, kde sa nachádzame. Pre zdravý rozvoj našej spoločnosti by sme si mali začať lepšie všímať fungovanie vyspelých kultúrnych spoločností a preberať od nich štandardy, ktorými dosahujú svoju vysokú kultúrno-civilizačnú úroveň. Kultúra je náš operačný systém. Kvalitný a originálny vklad do kultúry je otázkou sebaúcty a prestíže každej krajiny, kvalita domácich kultúrnych produktov je v európskom (svetovom) priestore čoraz významnejším rozlišovacím znakom. Ak chceme v európskom priestore aktívne prezentovať svoju štátnosť, musíme vytvárať priestor pre rozvoj kultúry, premietnutý aj do systému vzdelávania tak, aby sa rozširoval rozsah kultúrnych činností, súvisiacich s rozvojom u nás takmer neexistujúceho kultúrneho priemyslu. To všetko samozrejme súvisí aj s koncepciou kultúrnej politiky štátu.

SkryťVypnúť reklamu

Ak znie odpoveď nie - nechajme veci po starom na doterajší samovývoj. Uvidíme kam sa v oblasti rozvoja domácej kultúry dostaneme.

Autor: Anton Popovič

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Osadili štadióny špeciálnymi turniketmi
  2. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa?
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  5. Keď sa z brigády stane kariéra
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  2. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  3. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  4. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  5. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa?
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  7. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  8. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  1. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa? 8 023
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 822
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 2 965
  4. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 2 430
  5. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 012
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 1 480
  7. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky 1 346
  8. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 310
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Šéfredaktor denníka SME Roman Krpelan.

Nie sme rukojemníkmi akýchkoľvek záujmov.


Svätý predseda to zhrnul dokonale.


7
Publicista Matúš Ritomský.

Čas kompromisov prichádza po voľbách, PS by sa nemala len prizerať spojenectvu KDH s Ficom.


19
Parlament schválil deväťdesiatimi hlasmi novelu ústavy o dvoch pohlaviach, zákaze adopcií mimo manželstva a nadradenosti slovenského práva nad európskym a medzinárodným.

Ficovi súdruhovia, ľudáci, oligarchovia a posluhovači uniesli krajinu do sveta nespravodlivosti, chudoby a bigotných predstáv.


5
  1. Jozef Foltýn: Koniec demokracie v USA?!
  2. Jozef Černek: Premiéra, potlesk… a na druhý deň umývam záchody
  3. Ernest Klotton: Armádne zhromaždenie ako sa generáli ocitli uprostred „vnútornej vojny“ s hranolkami a tankami
  4. Janka Bittó Cigániková: Zmena Ústavy: „Pre Boha nie je problém použiť aj Roberta Fica“
  5. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza
  6. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  7. Jozef Černek: Rus – najmúdrejší muž sveta vs. slávni hlupáci internetu
  8. Ondřej Havelka: Egypt a islám. Sunna vs. ší’a, bezkonfesní muslimové, lidový ženský islám i desetina nevěřících
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 16 461
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 090
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 886
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 12 787
  5. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 10 024
  6. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 9 767
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 546
  8. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 9 542
  1. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  2. Marian Nanias: Na členstvo v EÚ Slovensko dopláca, alebo získava?
  3. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  4. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  5. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  6. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  7. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  8. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
SkryťZatvoriť reklamu