SME

Ako dostať kamióny tam, kam patria?

Kamióny chodia aj tam, kde nemajú čo robiť. Poškodzujú pritom majetok samospráv a otravujú obyvateľom život. Štátu sa s takýmito priestupkami zatiaľ veľmi nedarí vyrovnať.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: TASR)

Píše Ľubomír Palčák, generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného

Ministerstvo dopravy avizuje novým zákonom v zásade tri základné potreby. Dostať kamióny na tie cesty, kam skutočne patria. Zvýšiť výber mýtneho a dať mu zreteľnejší rozmer spravodlivosti. Zlepšiť vymožiteľnosť práva tým, že reálne porušovanie pravidiel zo strany autodopravcov bude možné aj reálne trestať.

Takýto zákon vyvolá v zásade tri typy reakcií:

  • Autodopravcovia sa začnú búriť s argumentom, že im stúpnu náklady.
  • Župani a starostovia ho privítajú, pretože kamióny im prestanú devastovať cesty, na opravy ktorých beztak nemajú dosť peňazí.
  • Tretia skupina – nazvime ich „kritickí experti“, sa bude zaoberať nuansami zákona a sporiť sa o to, či sú jeho jednotlivé ustanovenia optimálne, ideálne a či by sa nedali ešte lepšie vyladiť.

Sám sa síce radím do tretej skupiny, ale to nie je teraz podstatné.

Viac premýšľali

V úvode akejkoľvek diskusie na túto tému je totiž nutné priznať, že súčasný stav je nevyhovujúci. Samotný mýtny systém tak, ako bol postavený, logicky predpokladal, že po istom čase dôjde k jeho optimalizácii a dolaďovaniu.

V roku 2011 sa v rámci optimalizácie a tlaku autodopravcov presadilo zníženie pokút za mýtne priestupky. Ich počet vzápätí medziročne stúpol o 38 percent. To znamená, že to nie je správna cesta.

O dnes predkladanom zákone zrejme ministerstvo viac premýšľalo. A je veľmi pravdepodobné, že ak bude prijatý, jeho trvácnosť by mala byť podstatne dlhšia.

Návrh spoplatniť ďalších 225 kilometrov ciest I. triedy je totiž úplne logický. Ide presne o tie cesty, ktoré kamionisti využívajú ako obchádzku spoplatnených úsekov. A je azda jasné, že štát pri zavádzaní mýta nechcel, aby kamióny obchádzali spoplatnené úseky.

Ešte vypuklejší je problém s tranzitujúcimi kamiónmi, ktoré vchádzajú na cesty (znovu s účelom obísť mýto) II. a III. triedy v správe žúp. Tam naozaj nemajú čo hľadať a pred zavedením mýta tam ani nechodili. Osadenie tabúľ Zákaz vjazdu nestačí. Kamióny veselo ničia majetok žúp, otravujú život miestnemu obyvateľstvu a vytvárajú zápchy na miestach, kde by vôbec nemali vznikať.

Podľa našich nedávnych prieskumov dnes existujú úseky ciest II. a III. triedy, kde až 50 percent nákladných vozidiel nad 12 ton sú tranzitujúce vozidlá, ktoré tam nemajú byť. Okrem traumy pre miestne obyvateľstvo vznikajú aj veľké škody na infraštruktúre. Na niektorých zakázaných úsekoch sme namerali 5- až 18-percentný podiel kamiónov, ktoré porušovali zákazy.

Štát si nevie poradiť

A nad týmto všetkým sa vznáša relatívne slabá schopnosť štátu vyrovnať sa s mýtnymi priestupkami a vjazdmi kamiónov do zákazov. Mýtna ani normálna polícia nemajú šancu všetko ustriehnuť. A systém to dokonca ani nepredpokladá. Mýtna polícia je tu na to, aby dohliadala na dodržiavanie pravidiel, ale nie na to, aby striehla 24 hodín denne na iks miestach celého Slovenska.

Štatistiky ukazujú, že drvivú väčšinu mýtnych priestupkov (80 percent) páchajú zahraniční kamionisti. Teda presne tí, o ktorých pri zavedení mýta najviac šlo. Pretože – a to by malo byť všetkým jasné – štát zaviedol mýto najmä preto, aby naše cesty neslúžili ako lacná obchádzka pre tranzitujúcu kamiónovú dopravu.

Úprava a zmeny v pravidlách mýtneho systému sú teda prirodzené a potrebné. Bude treba pozorne sledovať všetky navrhované zmeny a v odbornej diskusii sa snažiť dosiahnuť optimálny stav.

Zatiaľ sa zdá, že diskusia sa drží v odbornej rovine, čo je pre budúcu podobu zákona dobrá správa.

Čítajte ďalšie komentáre:

sch2.jpg
Keby KDH vyšlo v ústrety SDKÚ v Nitre, možno by sa mu to vrátilo pri hľadaní podpory pre Hrušovského, píše Peter Schutz

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

galis.jpg
Rusko sa na zákon o homosexuáloch pýtajú tí, ktorí dali Číne olympijské hry aj napriek tomu, že je dobre známa prenasledovaním rôznych skupín obyvateľov, píše Tomáš Gális

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

cikovsky.jpg
Štátne nemocnice nedali poisťovni Union výpoveď z ekonomických dôvodov. Evidentne sa riadili príkazom z vlády, myslí si Konštantín Čikovský

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Autor: Ľubomír Palčák

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  2. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  3. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  6. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  7. Každým dňom krajší! Nový Kynek je miestom, kde chcete bývať
  8. Predajte starý byt bez provízie realitke a bývajte v novostavbe
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 718
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 218
  3. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 5 068
  4. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 4 565
  5. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 4 520
  6. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 409
  7. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 4 250
  8. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 581
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nataša Holinová

Človek lezie medveďom do brlohov a potom chce uzákoniť zabíjanie.


Karikatúra denníka SME (Sliacky).


Peter Schutz

Úspory z prepúšťania by boli aktuálne najskôr v ďalšom volebnom období.


Protest na podporu RTVS.

Politici nás najskôr trestali tým, že do relácií chodili.


  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky VII.
  3. Monika Kollarova: Mačacie "ladies"
  4. Viktor Pamula: Odkiaľ a kam ?
  5. Andrea Ostrihoňová: Sú veci, ktoré sa nechcú stratiť
  6. Michal Drotován: Ako sa štát stará o svoj majetok?
  7. Ján Valchár: Irán, Izrael, bolševici a bolševník
  8. Alexander Hričko: Dve tváre slovenskej zahraničnej politiky
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 108 435
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 538
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 351
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 34 972
  5. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 21 549
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 004
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 607
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 115
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu