Ministerstvo školstva má plán, ako minúť 280 miliónov z eurofondov.
Keďže stále počuť, že na školstvo nie sú peniaze, znie to ako skvelá správa. Že konečne podporíme dobré nápady či doplníme výbavu. A umožníme učiteľom si privyrobiť – aspoň tým aktívnejším.
V skutočnosti však plán s aktivitou škôl nepočíta.
Takmer o celom balíku rozhodne ministerstvo a rezortné inštitúcie, o ktorých ste asi ani nepočuli. Nebude ďaleko od pravdy, kto si myslí, že je to preto, aby to kontrolovali ministerskí ľudia a mali tak kompetenciu rozhodovať o tom, kto na tom zarobí.
Ale je tu aj druhý dôvod. Vyčerpať eurofondy nie je ľahké. Kritériá sú komplikované a administratíva projektov náročná. Preto sa peniaze nedajú len tak rozhádzať medzi školy. Nevýhoda je v tom, že sa môžu ľahko čerpať na niečo, čo má pokrokový názov, zrealizujú to inštitúcie so silným úradníckym aparátom a nevyžiada si to výraznejšiu prácu v teréne.
Ministrom pri eurofondoch najviac záleží iba na tom, či ich stihnú vyčerpať. Jasne to vidno aj z toho, ako čudne reagovalo ministerstvo školstva na kritiku jeho eurofondových plánov. Nezačali presviedčať, že tie projekty sú fajn a školstvu pomôžu. Namiesto toho sa bránia, že takto dosiahnu vysoké čerpanie eurofondov.
Je pravda, že šanca na vyčerpanie eurofondov je väčšia, keď sa urobí zopár megaprojektov, než ako by sa každá škola pokúšala získať fondy priamo na seba. Systém je, žiaľ, nastavený tak, že väčšina škôl by podať projekt ani nezvládla. Ale čo je to za riešenie, že hlavne minúť peniaze, nech aj čudne?
No a hlavne, toto je falošná dilema. Nie je to tak, že máme na výber len medzi tým, že buď si školy podajú tisíce komplikovaných projektov, alebo sa tie peniaze minú na nezmysly za milióny. Sú aj iné možnosti. Pri troche snahy sa dajú vymyslieť schémy, ktorými sa podporí zaujímavá aktivita aj v najmenšej málotriedke bez toho, aby projekt bruselských rozmerov musela podávať priamo ona. Inštitúcií, ktoré by ten systém vymysleli a potom administratívne obhospodárili, má ministerstvo školstva požehnane.
Sú dobré školy a zlé školy, schopní učitelia a neschopní učitelia. Minister hovorí, že peniaze nemá pre nikoho. No keď sa mu naskytla príležitosť a prostriedky, s ktorými by dokázal popohnať to zdravšie, čo v školstve je, tak sa otočil úplne iným smerom.
Učitelia isto nezabudnú.
Prečítajte si ďalšie komentáre:
Ľubomír Jahnátek je stroj na hlúposti a, žiaľ, nie všetky sa končia tak nevinne ako napríklad hitparáda obchodov podľa podielu slovenských potravín, píše Juraj Javorský
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne.
Západ väčšinou premešká príležitosť, kedy ešte má šancu nejakej katastrofe zabrániť menej drastickým a riskantným spôsobom, myslí si Peter Morvay
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne.
Odchádzanie Vladimíra Mečiara sa poriadne pretiahlo, píše Peter Schutz
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne.