SME

Symbol pohybu a zároveň statického elementu

KNIHA TÝŽDŇA / V ZNAMENÍ KRUHU V kruhu boli zadefinované všetky centrálne témy troch aj rodinne spriaznených umelcov

KNIHA TÝŽDŇA / V ZNAMENÍ KRUHU

V kruhu boli zadefinované všetky centrálne témy troch aj rodinne spriaznených umelcov

Vyše 160 strán s množstvom fotografií z archívov i od Marianny Arvay-Čunderlíkovej, Antona Fialu a Martina Marenčina tvorí bohatú kompozíciu knihy V znamení kruhu (vydavateľstvo Krása a Galéria mesta Bratislavy), v ktorej sa texty Juraja Mojžiša striedajú s reprodukciami diel troch výtvarníkov: Mariána Čunderlíka, Anastázie Miertušovej a ich dcéry Marianny Arvay-Čunderlíkovej.

Mojžiš je v biografických prehľadoch dôkladný, uvádza aj bibliografiu Čunderlíkovcov, precízne vykresľuje zrod, konečnú podobu a estetický účinok jednotlivých artefaktov všetkých troch umelcov, osobitne súbežnú tvorbu manželov. Uvádza vari všetko, čo mohlo vplývať na proces vzniku výtvarných vyjadrení, i kto a akým spôsobom formoval ich výtvarný talent. Mojžiš nás „vedie“ po ich obrazoch kus po kúsku, konštatuje, čo na nich je a čo v nich možno nájsť. Ich výtvarné artefakty zasadzuje do dobovej atmosféry, spomínajúc galandovcov, Oskára Čepana, Bratislavské konfrontácie, Rudolfa Filu, konkretistov...

SkryťVypnúť reklamu

Obdobie vnútornej emigrácie

Anastázia Miertušová sa orientovala na tzv. umenie geometrie, „smerovala k obrazu plnohodnotnej geometrickej koncepcie“; Marián Čunderlík „nápadne zredukoval geometrizované tvary na tvar jediný, na tvar kruhu“, „sústredil sa na skúmanie možností vytvárania obrazov – objektov“ a obidvaja boli od roku 1967 významnými autormi vznikajúceho Klubu konkretistov. Motív kruhu autor publikácie využíva i symbolicky hovoriac, že v kruhu boli zadefinované všetky centrálne témy troch aj rodinne spriaznených umelcov, „troch pozoruhodných umelcov, ktorých dielo v modernom slovenskom výtvarnom umení vyznačuje oblúk jednej z najdôležitejších línií počas úctyhodných takmer sedemdesiatich rokov“.

Výtvarné dielo Marianny Arvay-Čunderlíkovej je „rovnako závažné, ako boli kedysi závažné maliarske experimenty a umelecké objekty Mariána Čunderlíka alebo odvážne vykročenie Anastázie Miertušovej na doma neprebádanom teritóriu geometrickej abstrakcie“.

SkryťVypnúť reklamu

Marián Čunderlík študoval u Jána Mudrocha, Ľudovíta Fullu a Ernesta Zmetáka, veľký vplyv na jeho tvorbu mal Oskár Čepan, ktorý o ňom ešte v roku 1969 napísal monografiu, tá však vyšla až v roku 2001 aj s textami Juraja Mojžiša. Čunderlík mal prvú samostatnú výstavu v roku 1958, trvala len niekoľko hodín a potom bola zakázaná. Nasledovala účasť na Konfrontáciách (v roku 1964 sa manželia Čunderlíkovci podieľali na usporiadaní výstavy 5. konfrontácia) až po nadlho poslednú výstavu v roku 1971. „Začalo sa tristné obdobie vnútornej emigrácie,“ končiace sa jeho tragickou smrťou v roku 1983.

Čunderlíkovská konvencia

Marián Čunderlík a Anastázia Miertušová tvorili v obdobiach totalitného štátu, stáli v centre priebojného umenia jednej generácie, ich dcéra Marianna (1971) študovala výstavníctvo u Rudolfa Filu, v ateliéri u Juraja Bartusza a vo Viedni na oddelení maľby u Adolfa Frohnera. Ak sa u jej rodičov často spomínal Ľudovít Fulla a Oskár Čepan, u Marianny je to zasa Rudo Fila a tiež Ľudovít Fulla. K Fullovmu umeniu mali obaja manželia blízko, osobitne k jeho geometrickému základu. Marianna je asistentkou v Design centre v Rakúsku, viedla workshop Maľba pre Európsku akadémiu v Nemecku, v posledných rokoch sa venuje najmä tanečno-výtvarným performanciám, maľbe a fotografovaniu. „Čunderlík a Miertušová vytvárali obraz ako autonómny svet, a tak ho aj vnímali. Marianna Arvay-Čunderlíková vytvára obraz ako autonómny príbeh, a tak ho aj vníma.“

SkryťVypnúť reklamu

Mojžiš hovorí o čunderlíkovskom zadefinovaní kruhu ako symbolu pohybu a zároveň statického elementu. „Pravda, dnes ho už možno vnímať ako čunderlíkovskú konvenciu.“

Autor tejto príťažlivej publikácie vykreslil celý osobný a výtvarný život rodiny (otca, matky a dcéry) so všetkými peripetiami, slávou i osobnými tragédiami. V texte použil veľmi pôsobivé prelínanie odborného štýlu s umeleckým, využil adekvátnu literatúru, z ktorej cituje, jednotlivé kapitoly podložil bohatou bibliografiou a odkazmi, čím publikácia nadobudla spolu s fotografiami a reprodukciami ohromnú mnohovrstvovosť a sugestívnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  3. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  8. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  1. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  2. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni
  3. Obnovná ťažba v Chotinke prebieha v súlade so zákonom
  4. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  5. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 9 814
  2. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 9 294
  3. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 8 475
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 486
  5. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 7 336
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 5 965
  7. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 421
  8. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 2 701
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Fico môže spokojne plánovať dovolenku.


2
Raz ten deň príde.

Kreslí Mikuláš Sliacky.


3
Jakub Filo

V tejto situácii má platiť princíp nehlasovania.


53
Peter Tkačenko.

Nepohodlný záväzok rozriedil stretnutím s opozíciou a ešte prekryl provokáciou.


54
  1. Marek Tocimák: Rozžiarená
  2. Otilia Horrocks: Budem musieť sa vážne zaoberať myšlienkou prestupu z jednej zdravotnej poisťovne do inej.
  3. Matúš Radusovsky: Medobranie a rituály: Čaro zberu medu v srdci Slovenska
  4. Dušan Piršel: Smerujeme k techno-feudalizmu?
  5. Ján Košč: Chamtivosť, nie mzdy
  6. Ján Škerko: Čo si myslia konzervatívci, má človek dušu?
  7. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  8. Ján Škerko: Čo si myslia liberáli, má človek dušu?
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 297
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 625
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 12 004
  4. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 10 479
  5. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 092
  6. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 557
  7. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 8 314
  8. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 785
  1. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  2. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  3. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  4. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  5. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  6. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  7. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  8. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
SkryťZatvoriť reklamu