Slovenské letectvo stráca kľúčové schopnosti

Za stav vojenského letectva sú zodpovedné všetky vlády za posledných desať až pätnásť rokov.

V dôsledku toho je odpoveď na otázku, aký je stav slovenského letectva v súčasnosti, veľmi jednoduchá: zlýa v krátkodobom horizonte bude ešte horšie. Jediné, čo môžeme robiť, je zachrániť strednodobú a najmä dlhodobú perspektívu.(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Píše Róbert Ondrejcsák,
riaditeľ Centra pre európske a severoatlantické vzťahy (CENAA)
a bývalý štátny tajomník ministerstva obrany vo vláde Ivety Radičovej

Kanibalizácia vojenských lietadiel nie je nič nové. Výsledkom je, že armáda prichádza aj o také súčasti, ktoré sú v našich pomeroch kľúčové.

Téma budúcnosti slovenského letectva v poslednom čase rezonuje v médiách čoraz častejšie. Hoci je to otázka až príliš prepolitizovaná, pozitívne je, že sa po dlhom čase o nej aspoň diskutuje.

Debatu najnovšie oživila tlačovka ministra obrany o abonentskej zmluve a „kanibalizovaní“ stíhacích lietadiel MiG-29.

Odhliadnuc od faktu, že vystúpenie ministra bolo v značnej miere využité na politický boj s opozíciou, a možno aj na politické zdôvodnenie rokovaní o obstarávaní nových lietadiel, je dobré, že Martin Glváč upozornil na fakt, že sa stíhačky slovenských ozbrojených síl „kanibalizujú“. Čiže, ľudovo povedané, vyberajú sa súčiastky z jedného lietadla a vmontujú do druhého v záujme toho, aby bol aspoň limitovaný počet nadzvukových lietadiel schopný chrániť náš vzdušný priestor.

Nech už sú politické tance akékoľvek, všetci zainteresovaní, od bývalých ministrov obrany až po súčasného, od pilotov až po generálov, dobre vedia, že tento stav nevznikol za posledný rok a ani za päť rokov. Navyše, celé Ozbrojené sily vzhľadom na ich chronické podfinancovanie fungujú podobne.

Keď chceme silou-mocou nájsť konkrétneho ministra obrany ako kvázi politicky zodpovedného, tak treba povedať, že sú za to zodpovední tak ministri za Smer, ako aj za pravicu.

Dokonca, vzhľadom na obmedzené možnosti doterajších ministrov obrany ovplyvňovať štátny rozpočet, a to bez ohľadu na politické tričko, sú za súčasný stav slovenského nadzvukového letectva zodpovedné všetky vlády za posledných desať až pätnásť rokov. Pritom odborníci už dávno upozorňujú, že súčasný stav je neudržateľný.

Strácame schopnosti

V Strategickom hodnotení obrany sme kedysi dospeli k názoru, že buď sa vo veľmi krátkom čase začne do našich Ozbrojených síl investovať, alebo stratíme kľúčové spôsobilosti. A nemajme ilúzie, už sa to deje.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3BTM na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3BTM na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 381
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 974
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 100
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 793
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 639
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 450
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 081
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 023
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 850
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 479

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

STĹPČEK PETRA SCHUTZA

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Výdavky na obranu (Vico)

Karikatúra Fedora Vica na pondelok

AUTORSKÁ STRANA PETRA ŠABATU

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

KOMENTÁR ZUZANY KEPPLOVEJ

Ako sme odmietli Západ

Ak toto nebol moment, keď sme sa rozišli s vlastnými predošlými túžbami, túžbami novembra, tak čo iné potom?