Slovenské letectvo stráca kľúčové schopnosti

Za stav vojenského letectva sú zodpovedné všetky vlády za posledných desať až pätnásť rokov.

V dôsledku toho je odpoveď na otázku, aký je stav slovenského letectva v súčasnosti, veľmi jednoduchá: zlýa v krátkodobom horizonte bude ešte horšie. Jediné, čo môžeme robiť, je zachrániť strednodobú a najmä dlhodobú perspektívu.(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Píše Róbert Ondrejcsák,
riaditeľ Centra pre európske a severoatlantické vzťahy (CENAA)
a bývalý štátny tajomník ministerstva obrany vo vláde Ivety Radičovej

Kanibalizácia vojenských lietadiel nie je nič nové. Výsledkom je, že armáda prichádza aj o také súčasti, ktoré sú v našich pomeroch kľúčové.

Téma budúcnosti slovenského letectva v poslednom čase rezonuje v médiách čoraz častejšie. Hoci je to otázka až príliš prepolitizovaná, pozitívne je, že sa po dlhom čase o nej aspoň diskutuje.

Debatu najnovšie oživila tlačovka ministra obrany o abonentskej zmluve a „kanibalizovaní“ stíhacích lietadiel MiG-29.

Odhliadnuc od faktu, že vystúpenie ministra bolo v značnej miere využité na politický boj s opozíciou, a možno aj na politické zdôvodnenie rokovaní o obstarávaní nových lietadiel, je dobré, že Martin Glváč upozornil na fakt, že sa stíhačky slovenských ozbrojených síl „kanibalizujú“. Čiže, ľudovo povedané, vyberajú sa súčiastky z jedného lietadla a vmontujú do druhého v záujme toho, aby bol aspoň limitovaný počet nadzvukových lietadiel schopný chrániť náš vzdušný priestor.

Nech už sú politické tance akékoľvek, všetci zainteresovaní, od bývalých ministrov obrany až po súčasného, od pilotov až po generálov, dobre vedia, že tento stav nevznikol za posledný rok a ani za päť rokov. Navyše, celé Ozbrojené sily vzhľadom na ich chronické podfinancovanie fungujú podobne.

Keď chceme silou-mocou nájsť konkrétneho ministra obrany ako kvázi politicky zodpovedného, tak treba povedať, že sú za to zodpovední tak ministri za Smer, ako aj za pravicu.

Dokonca, vzhľadom na obmedzené možnosti doterajších ministrov obrany ovplyvňovať štátny rozpočet, a to bez ohľadu na politické tričko, sú za súčasný stav slovenského nadzvukového letectva zodpovedné všetky vlády za posledných desať až pätnásť rokov. Pritom odborníci už dávno upozorňujú, že súčasný stav je neudržateľný.

Strácame schopnosti

V Strategickom hodnotení obrany sme kedysi dospeli k názoru, že buď sa vo veľmi krátkom čase začne do našich Ozbrojených síl investovať, alebo stratíme kľúčové spôsobilosti. A nemajme ilúzie, už sa to deje.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  2. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  5. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  8. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  9. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  10. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 482
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 008
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 866
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 858
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 839
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 229
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 106
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 734
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 580
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 441

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Skúsili sme prejsť ilegálne z Mexika do USA. Vypustia psy a mieria na vás samopalom

Oscarový režisér nakrútil unikátnu virtuálnu realitu.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Trpezlivosť voličov nemožno skúšať donekonečna.

EKONOMIKA

Brusel vyšetruje dotácie pre Jaguar v Nitre. Môžu Briti odísť?

EK sa nepozdávajú 130-miliónové dotácie.

Neprehliadnite tiež

KOMENTÁR ZUZANY KEPPLOVEJ

Pozor, hodnoty!

Bernaťák pre istotu označil otázky úpravy podmienok vstupovania a vystupovania zo zväzkov ako hodnotové, nie odborné. Čím vopred ukončil debatu o nich.

AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

Máme na viac než bliakať Slovenskoooo

Slovensko má potenciál byť jednou z najlepších krajín sveta. Čo sme pre to urobili, aby sa ňou stalo?

NADHĽAD MATIE LENICKEJ

Ešte chvíľu, už to bude

Každý jeden deň s ľuďmi, ktorých máte radi a ktorý si zapamätáte, je drahší ako štátne zákazky.

PÍŠE TOMÁŠ NAGY

Je najvyšší čas modernizovať naše ozbrojené sily

Slovensko veľmi dlho váhalo s obnovou letectva, máme len niekoľko mesiacov na to, aby sme sa rozhýbali.