Píše ekonóm Pavol Čižmárik
Výsledkom pokusu o rýchlenie tendrov na výstavbu diaľnic je, že ponuky na prvý z piatich úsekov boli zverejnené až sedem mesiacov po vyhlásení súťaží.
V týchto dňoch uplynuli neuveriteľné dva roky od vyhlásenia tendra na výstavbu diaľnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová bez toho, aby sa konečne začalo stavať.
Na mŕtvom bode stojí aj tender na úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala.
V oboch prípadoch ide ešte o súťaže vyhlásené za ministra Figeľa s ponúkanými cenami na úrovni menej ako polovice odhadu štátnej expertízy.
Súčasná vláda s ministrom dopravy Počiatkom je v tretine svojho mandátu a okrem obchvatu Žiaru nad Hronom nezačala stavať v podstate nič.
Ani cenovo uletený polprofil diaľnice D3 k poľskej hranici sa ešte nestavia, hoci tender už má svojho víťaza.
Je otázne, či príčinou odkladu sú podozrenia z kartelovej dohody, alebo financovateľnosť z eurofondov.
Jarné ministrove sľuby o multimiliardovom rozbehu výstavby, zdá sa, prikryje sneh a ďalšia stavebná sezóna tak získa prívlastok „čudná“, podobne ako tá vojna z jesene 1939.
Osobitnú pozornosť si zaslúži pätica tendrov, ktoré NDS vyhlásila v marci tohto roka.