AKO TO VIDÍM JA

Štátna firma z Gorily zrazu prestala dávať zmluvy na web

Podľa Gorily je potrebné do Javysu dostať čo najviac ľudí, od volieb sa na dvanástich pozíciách v manažmente vystriedalo 21 ľudí.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Píše Gabriel Šípoš,
riaditeľ Transparency International Slovensko

"Haščák vysvetľuje, že do budúcnosti zostanú v štátnom vlastníctve už iba tri zaujímavé čisto štátne podniky - osobná doprava ŽSR, SEPS a GovCo. Z nich bude GovCo jednoznačne najlukratívnejšia. Bude mať investičné plány rádovo v miliardách... je tam priestor na veľké provízie."

Toľko citát z údajného spisu Gorila z mája 2006, ktorý poukazoval na nečestné prepojenie medzi politikmi a štátnymi podnikmi. GovCo sa o dva mesiace nato premenovalo na Jadrovú a vyraďovaciu spoločnosť (Javys).

Ide o bohatú štátom stopercentne vlastnenú firmu, ktorá spravuje naše jadrové reaktory. Má majetok za 1,5 miliardy eur, čo ju radí na desiate miesto spomedzi všetkých firiem u nás. Navyše väčšinovo vlastní aj JESS, ktorá má za miliardy stavať ďalšiu atómku.

Po minulých skúsenostiach by preto malo byť hlavným záujmom štátu mať Javys pod maximálnou verejnou kontrolou. No deje sa pravý opak.

V marci tohto roka prestal Javys zverejňovať svoje zmluvy, faktúry či objednávky. Keď sme sa minulý mesiac pýtali, aká je ich priemerná mzda či komu dali dve percentá zo zaplatených daní, Javys odmietol odpovedať. Vraj infozákonu nepodliehajú. Prečo zrazu, už nevysvetlil.

Minister hospodárstva Tomáš Malatinský namiesto tlaku na transparentnosť firmy, ktorá do jeho rezortu patrí, navrhol v októbri utajiť ešte väčší rozsah údajov v štátnych firmách. A Javys ďalej trpí na politické výmeny manažérov - od volieb sa na dvanástich pozíciách vystriedalo už 21 ľudí.

„Okolo GovCo sa strhne najväčšia lobistická mela za posledné roky a je tam potrebné dostať čo najviac ich ľudí,“ vysvetľuje hlavná postava z údajného spisu o politickej korupcii.

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 958
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 160
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 733
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 114
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 414
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 411
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 306
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 171
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 148
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 119

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Ešte že vieme prehrávať (Vico)

Karikatúra Fedora Vica na utorok

AUTORSKÁ STRANA BEATY BALOGOVEJ

Na ceste k slobode mnohí padli na kolená

Ak sa slobody teraz vzdáme, tak neistota a cena, ktorú zaplatila celá generácia, ostane stratená.

STĹPČEK MÁRIUSA KOPCSAYA

Dá sa ešte veriť v nemeckú spoľahlivosť?

Stabilita Nemecka je pre celú EÚ rozhodujúca. Vedia to aj aktéri rozhovorov.

KOMENTÁR TOMA NICHOLSONA

Republikánska daňová reforma si berie na mušku chudobných

Návrhy by eliminovali príspevky na zdravotné poistenie, aby kompenzovali zníženie daní pre bohatých.