Nerobme z Kotlebu martýra

Novému banskobystrickému županovi by veľmi pomohlo, keby ho všetci izolovali.

Marian Kotleba.(Zdroj: SME - PAVOL FUNTÁL)

Píše politológ Igor Paulíček,
doktorand na FF MU v Brne

Tieto voľby mali byť nudné s vopred jasným výsledkom, ale stali sa voľbami, ktoré pred nás položili otázku: Čo sa to udialo a deje s touto krajinou?

Pozitívom je, že sme nútení vykonať istú sebareflexiu. Avšak negatívum spočíva v tom, že nás k tomuto zamysleniu priviedol práve extrémizmus v jeho neoľudáckej podobe.

Zrazu sme konfrontovaní s našou temnou stránkou, našou minulosťou, ktorá sa objavuje v prítomnosti.

Samozrejme, okolnosti sú iné, no rovnaký je hnev, nenávisť, frustrácia, a, ako inak, spoločný nepriateľ, ktorý je toho všetkého príčinou. Vtedy to bol Žid, Čech či Maďar, teraz je to „Cigán“.

Neignorujme ho

Z prvých komentárov a analýz sa ozývali hlasy volajúce po izolácii nového banskobystrického župana.

Ak by však zastupiteľstvo samosprávneho kraja, médiá či zvyšok politickej scény začali Mariana Kotlebu a jeho agendu ignorovať a prehliadať, bolo by to len veľké plus pre neho, obrovský politický kapitál, ktorý z toho môže Kotleba a jeho strana vyťažiť.

Hrozilo by, že v roku 2016 budú sedieť v národnom parlamente.

Kotleba totiž môže sám seba postaviť do roly novodobého slovenského martýra, akéhosi solitéra, ktorému všetci hádžu polená pod nohy, nikto s ním nechce spolupracovať a riešiť konkrétne problémy.

Jeho rétorika bude postavená na tom, že on sám chce problémy riešiť, ale všetci ostatní nie, pretože sú proti nemu. A teda on sám bude môcť demagogicky vyhlásiť, že je jediný, ktorý chce Slovensku pomôcť a zbaviť ľudí všeobecnej frustrácie.

Príklad s Tisom

Núka sa nám tu príklad z našich dejín, keď bol v roku 1923 odsúdený Kotlebov politický vzor Jozef Tiso za „poburovanie ľudu“ na dvojmesačné väzenie.

Napokon si odsedel dva týždne, ale politicky z toho nesmierne profitoval – stal sa slovenským martýrom, nekompromisným obhajcom a zástancom slovenského ľudu. A do takejto pozície sa môže začať štylizovať aj Kotleba.

Je preto nevyhnutné, aby štandardné, prodemokraticky orientované politické strany začali hľadať a ponúkať reálne riešenia tých problémov, na ktoré poukázal práve Kotleba a ktoré mu nahnali toľko voličov.

Takisto je však potrebná aj sebareflexia týchto politických strán. Bohužiaľ, obava či k tomu dôjde, je opodstatnená.

Čítajte ďalšie komentáre:

[content type="avizo-clanok" img-db="zsilleova" id="7020869" url-type="sme-article"Angela Merkelová jednoznačne vyhrala voľby, ale nová koaličná zmluva tomu nezodpovedá, myslí si Miriam Zsilleová[/content]

[content type="avizo-clanok" img-db="morvay" id="7020872" url-type="sme-article"]Obama si už v zahraničnej politike nemôže dovoliť ďalšie zlyhanie, myslí si Peter Morvay[/content]

[content type="avizo-clanok" img-db="schutz" id="7020877" url-type="sme-article"]Česi na dostavbu Temelína vyhlásili veľkú súťaž, my k nám Rusov ťaháme bez nej, myslí si Peter Schutz[/content]

[content type="avizo-clanok" img-db="mucka" id="7020886" url-type="sme-article"]Politici s rozpočtovými pojmami narábajú tak, aby nás zmiatli. Preto je dobré, keď si v tom občas spravíme poriadok, myslí si František Múčka[/content]

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 16 943
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 848
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 297
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 071
  5. Kam do tepla v januári? 1 753
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 406
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 397
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 092
  9. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 071
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 900

Téma: Marian Kotleba


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

DOMOV

Dobré ráno: Kto zarába na slovenských lesoch

Ako u nás funguje biznis s drevom.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

DOMOV

Manžela jej zatkli komunisti, pracovala pod cudzími menami

Marte Ličkovej udelil prezident Andrej Kiska Rad Ľudovíta Štúra II. triedy.

Neprehliadnite tiež

ŠTĹPČEK PETRA SCHUTZA

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu. Okrem prokuratúry, samozrejme.

AUTORSKÁ STRANA PETRA ŠABATU

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

Čo sa šepká v zákulisí (Vico)

Karikatúra Fedora Vica na pondelok.

KOMENTÁR TOMA NICHOLSONA

O Navaľnom nech rozhodnú Rusi

Ak chce ruský volič Putina, demokratický Západ by toto rozhodnutie nemal spochybňovať.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Štefunkov test politických zákonitostí

Z pohľadu politického marketingu to vyzerá, ako keby progresívci cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.