Píše Desana Mertinková, šéfredaktorka Železničnej revue
Ak európske rýchlovlaky nepôjdu cez Bratislavu, ale iba cez Viedeň a Budapešť, nemôžu za to Maďari, ale slovenská dopravná politika.
Naše hlavné mesto už dávno nie je dôležitým uzlom medzinárodnej železničnej dopravy. Nezavinil to Brusel ani Maďari. Vedia o tom všetci, čo naozaj cestujú vlakom.
Tak nás tí Maďari znovu podrazili, naznačil pred niekoľkými dňami slovenský europoslanec. Ich pričinením vraj rýchlovlak z Paríža nebude jazdiť do Bratislavy, ale iba do Viedne a Budapešti. Prídeme o priame spojenie so západnou Európou a utrpí tým celé Slovensko, najmä regióny na východe krajiny, varoval ďalší hlas z Bratislavy.
Na city obyvateľov našej metropoly zabrnkali pred dvoma rokmi aj bruselskí úradníci. Vtedy, keď v nej odmietli financovať drahú výstavbu podzemných železničných tratí, staníc a tunelov. Vôbec ich neobmäkčilo, že Bratislavčania už desaťročia túžia po vlastnom metre a podzemnej koľajovej doprave.
Majú rovnaký meter?
Bratislavčania usadení na ministerstvách financií a dopravy však roky rušia železničné trate a obmedzujú vlaky v rôznych končinách Slovenska. Vraj jazdia poloprázdne a ich prevádzka je pre štátnu kasu neefektívna.
Pán europoslanec sa neozval ani vtedy, keď títo Nemaďari osekali na minimum vlaky v jeho rodnej Banskej Štiavnici. Možno preto, že v nich už dávno nesedel. Ale teraz ho trápi, že niekto zrušil rýchlovlak, ktorý sa ani nerozbehol.
Ako sa to mohlo stať?