PÍŠE FILIP STRUHÁRIK

Dobrý biznis v médiách? Vydávajte pozitívne správy

Dobré správy sa šíria rýchlejšie a ďalej. Pretože čím je správa lepšia, tým skôr sa o ňu ľudia podelia.

(Zdroj: Futurama)

Hovorí sa, že dobrá správa vlastne ani nie je správa.

Korupcia, bitky, požiare, choré deti, rozvody celebrít a, samozrejme, dopravné nehody. To je vraj dramaturgia, ktorá zaberá na každého čitateľa a diváka. To sú témy, ktoré umožňujú urobiť z televízneho spravodajstva naozaj dobré kino.

Nemôžu za to Američania, skazený bulvár ani príchod Jána Tribulu na televízne obrazovky. Správy nikdy neboli zbierkou pekných príbehov zo života.

Vždy v histórii prinášali novinári informácie, pri ktorých sa čitatelia, diváci a poslucháči s povzdychom sami seba pýtali, v akých časoch to dnes žijeme? Veď takéto veci sa v minulosti nediali! Áno, zúfanie nad negatívnymi správami je staré ako novinárstvo samo.

Článok pokračuje pod video reklamou

Dobré noviny

Z času na čas prišiel niekto, kto si povedal, že stačí. Že naše životy sú dosť smutné aj bez negatívnych správ. Že ľudia sa ešte nikdy nemali tak dobre ako dnes - a správy by to mali odzrkadľovať.

A tak vznikali na túto tému články, akademické publikácie, verejné diskusie a petície. Niektorí dokonca založili nové médiá, ktorých ambíciou bolo (či stále je) prinášať viac pozitívnych správ.

Väčšinou však prinášali len zle zeditované správy o banalitách a lepšie zeditované správy o počasí. Výnimkou nie je ani spravodajský web Huffington Post, ktorý v januári tohto roku spustil svoju sekciu dobrých správ.

Avšak človek, ktorý na túto stránku párkrát zájde, musí nadobudnúť presvedčenie, že toto nie sú práve tie správy, ktoré by chcel každý večer vidieť v televízii. Áno, sú pozitívne, zábavné a milé, ale žeby boli aj objektívne dôležité? To nie.

Manažéri Huffington Postu sa však radujú. Čísla sú dobré, počet fanúšikov na Facebooku stúpa. Vlastne - a to je zaujímavé - návštevnosť zo sociálnych sietí je na dobrých správach až trojnásobne vyššia ako v ostatných sekciách webu.

Túto skúsenosť potvrdili aj výskumníci z University of Pennsylvania. Prišli na to, že dobré správy sa šíria rýchlejšie a ďalej. Pretože čím je správa lepšia, tým skôr sa o ňu ľudia podelia.

Zdá sa, že vydávať pozitívne správy môže byť výhodné. A ak za tým nie je žiadna zmysluplná filozofia, môže za tým byť aspoň naozaj dobrý biznis.

Konštruktívne správy

V marockom Marakéši sa pred troma týždňami konala konferencia News Xchange. Stretli sa na nej ľudia z médií z 53 krajín sveta a spomedzi všetkých rečníkov asi najviac rezonovali slová Ulrika Haagerupa, šéfa spravodajstva dánskeho verejnoprávneho rozhlasu a televízie.

Ľudia sú podľa neho už unavení z negativizmu novinárov - a možno aj preto klesá dôvera k médiám.

V Dánsku sa preto presadzuje experiment s takzvanou konštruktívnou žurnalistikou. Na rozdiel od dobrých správ Huffington Postu nejde vraj o novinárčinu, ktorá by bola nakazená umelým pozitivizmom.

Haagerup tvrdí, že konštruktívna žurnalistika je stále kritická, nevyhýba sa investigatíve a prináša žiadaný kontext, ale namiesto zvyčajného zúfania nad stavom vecí prináša konkrétne riešenia.

Že by v Dánsku vznikol nový a lepší typ správ? Nie, takéto správy vznikajú už desaťročia.

Je však možné, že o konštruktívnej žurnalistike budeme počúvať na ďalších a ďalších fórach. A kým bude toto sexy pomenovanie rezonovať, majme na pamäti, že nezáleží až tak veľmi na tom, či sú správy pozitívne, alebo negatívne. Podstatné je, aby boli dobre urobené.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  6. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  8. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie
  1. Do you need to unwind after a stressful week at work?
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  4. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  5. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  6. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  7. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  8. Kreditná karta – áno alebo nie
  9. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  10. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 924
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 303
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 191
  4. Kreditná karta – áno alebo nie 8 018
  5. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 713
  6. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 5 325
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 5 226
  8. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 5 215
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 4 587
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 951

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Matúša Krčmárika

Turecko v Európe? Môžeme to definitívne vzdať

Erdogan si neposilnil moc, aby sa jej vzdal.

PLUS

Trojky vznikli náhodou. Experiment zmenil celý basketbal

Hráči trojkový oblúk odmietali.

PODCAST DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Ochorenie, ktoré sa nikomu neoplatí liečiť. Skoro ho nechali zomrieť

Príbeh, ktorý opisuje zdravotníctvo.

Neprehliadnite tiež

Analýza Matúša Krčmárika

Turecko v Európe? Môžeme to definitívne vzdať

Erdogan si neposilnil moc, aby sa jej vzdal.

Stĺpček Osmelené

Zomrel mi otec. A ešte predtým nás šarlatán obral o tisíce

Dokument Obchod so zdravím odráža iba zlomok reality.

Stĺpček Jakuba Fila

Kočner má právo sa brániť

Je dobré si všímať, kto, kedy a ako o ňom rozhoduje.

KOMENTÁR TOMÁŠA PROKOPČÁKA

Keď sa začnú Kočnerovia a Bašternákovia naozaj báť

Kde začína spravodlivosť v krajine.

Dvadsať natvrdo (Sliacky)

Karikatúra denníka Sme (kreslí Sliacky)