SME

Dobrý biznis v médiách? Vydávajte pozitívne správy

Dobré správy sa šíria rýchlejšie a ďalej. Pretože čím je správa lepšia, tým skôr sa o ňu ľudia podelia.

(Zdroj: Futurama)

Hovorí sa, že dobrá správa vlastne ani nie je správa.

Korupcia, bitky, požiare, choré deti, rozvody celebrít a, samozrejme, dopravné nehody. To je vraj dramaturgia, ktorá zaberá na každého čitateľa a diváka. To sú témy, ktoré umožňujú urobiť z televízneho spravodajstva naozaj dobré kino.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nemôžu za to Američania, skazený bulvár ani príchod Jána Tribulu na televízne obrazovky. Správy nikdy neboli zbierkou pekných príbehov zo života.

Vždy v histórii prinášali novinári informácie, pri ktorých sa čitatelia, diváci a poslucháči s povzdychom sami seba pýtali, v akých časoch to dnes žijeme? Veď takéto veci sa v minulosti nediali! Áno, zúfanie nad negatívnymi správami je staré ako novinárstvo samo.

SkryťVypnúť reklamu

Dobré noviny

Z času na čas prišiel niekto, kto si povedal, že stačí. Že naše životy sú dosť smutné aj bez negatívnych správ. Že ľudia sa ešte nikdy nemali tak dobre ako dnes - a správy by to mali odzrkadľovať.

A tak vznikali na túto tému články, akademické publikácie, verejné diskusie a petície. Niektorí dokonca založili nové médiá, ktorých ambíciou bolo (či stále je) prinášať viac pozitívnych správ.

Väčšinou však prinášali len zle zeditované správy o banalitách a lepšie zeditované správy o počasí. Výnimkou nie je ani spravodajský web Huffington Post, ktorý v januári tohto roku spustil svoju sekciu dobrých správ.

Avšak človek, ktorý na túto stránku párkrát zájde, musí nadobudnúť presvedčenie, že toto nie sú práve tie správy, ktoré by chcel každý večer vidieť v televízii. Áno, sú pozitívne, zábavné a milé, ale žeby boli aj objektívne dôležité? To nie.

SkryťVypnúť reklamu

Manažéri Huffington Postu sa však radujú. Čísla sú dobré, počet fanúšikov na Facebooku stúpa. Vlastne - a to je zaujímavé - návštevnosť zo sociálnych sietí je na dobrých správach až trojnásobne vyššia ako v ostatných sekciách webu.

Túto skúsenosť potvrdili aj výskumníci z University of Pennsylvania. Prišli na to, že dobré správy sa šíria rýchlejšie a ďalej. Pretože čím je správa lepšia, tým skôr sa o ňu ľudia podelia.

Zdá sa, že vydávať pozitívne správy môže byť výhodné. A ak za tým nie je žiadna zmysluplná filozofia, môže za tým byť aspoň naozaj dobrý biznis.

Konštruktívne správy

V marockom Marakéši sa pred troma týždňami konala konferencia News Xchange. Stretli sa na nej ľudia z médií z 53 krajín sveta a spomedzi všetkých rečníkov asi najviac rezonovali slová Ulrika Haagerupa, šéfa spravodajstva dánskeho verejnoprávneho rozhlasu a televízie.

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia sú podľa neho už unavení z negativizmu novinárov - a možno aj preto klesá dôvera k médiám.

V Dánsku sa preto presadzuje experiment s takzvanou konštruktívnou žurnalistikou. Na rozdiel od dobrých správ Huffington Postu nejde vraj o novinárčinu, ktorá by bola nakazená umelým pozitivizmom.

Haagerup tvrdí, že konštruktívna žurnalistika je stále kritická, nevyhýba sa investigatíve a prináša žiadaný kontext, ale namiesto zvyčajného zúfania nad stavom vecí prináša konkrétne riešenia.

Načítavam video...

Že by v Dánsku vznikol nový a lepší typ správ? Nie, takéto správy vznikajú už desaťročia.

Je však možné, že o konštruktívnej žurnalistike budeme počúvať na ďalších a ďalších fórach. A kým bude toto sexy pomenovanie rezonovať, majme na pamäti, že nezáleží až tak veľmi na tom, či sú správy pozitívne, alebo negatívne. Podstatné je, aby boli dobre urobené.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 700
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 529
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 691
  5. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 299
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 991
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 692
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 429
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Prezidentský kandidát Ivan Korčok počas zhromaždenia v Bratislave.

Voliči v prvom kole vyslali signál, že nechcú politiku korupcie a lži.


Nabudúce by niekto z SNS mohol vyriešiť krádež tým, že zatkne náhodného okoloidúceho.


Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová.

Orbánove médiá vykresľujú Pellegriniho ako mierotvorcu a Korčoka ako vojnového štváča.


Karikatúra denníka SME (Hej, ty! – Györe).


  1. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  2. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  3. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  4. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  5. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  6. Martin Pánik: Sú premnožené
  7. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  8. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 314
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 464
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 343
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 103
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 343
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 335
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 788
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu