SME
Piatok, 24. september, 2021 | Meniny má Ľuboš, ĽuborKrížovkyKrížovky
PÍŠE FILIP STRUHÁRIK

Dobrý biznis v médiách? Vydávajte pozitívne správy

Dobré správy sa šíria rýchlejšie a ďalej. Pretože čím je správa lepšia, tým skôr sa o ňu ľudia podelia.

(Zdroj: Futurama)

Hovorí sa, že dobrá správa vlastne ani nie je správa.

Korupcia, bitky, požiare, choré deti, rozvody celebrít a, samozrejme, dopravné nehody. To je vraj dramaturgia, ktorá zaberá na každého čitateľa a diváka. To sú témy, ktoré umožňujú urobiť z televízneho spravodajstva naozaj dobré kino.

Nemôžu za to Američania, skazený bulvár ani príchod Jána Tribulu na televízne obrazovky. Správy nikdy neboli zbierkou pekných príbehov zo života.

Vždy v histórii prinášali novinári informácie, pri ktorých sa čitatelia, diváci a poslucháči s povzdychom sami seba pýtali, v akých časoch to dnes žijeme? Veď takéto veci sa v minulosti nediali! Áno, zúfanie nad negatívnymi správami je staré ako novinárstvo samo.

Skryť Vypnúť reklamu

Dobré noviny

Z času na čas prišiel niekto, kto si povedal, že stačí. Že naše životy sú dosť smutné aj bez negatívnych správ. Že ľudia sa ešte nikdy nemali tak dobre ako dnes - a správy by to mali odzrkadľovať.

A tak vznikali na túto tému články, akademické publikácie, verejné diskusie a petície. Niektorí dokonca založili nové médiá, ktorých ambíciou bolo (či stále je) prinášať viac pozitívnych správ.

Väčšinou však prinášali len zle zeditované správy o banalitách a lepšie zeditované správy o počasí. Výnimkou nie je ani spravodajský web Huffington Post, ktorý v januári tohto roku spustil svoju sekciu dobrých správ.

Avšak človek, ktorý na túto stránku párkrát zájde, musí nadobudnúť presvedčenie, že toto nie sú práve tie správy, ktoré by chcel každý večer vidieť v televízii. Áno, sú pozitívne, zábavné a milé, ale žeby boli aj objektívne dôležité? To nie.

Skryť Vypnúť reklamu

Manažéri Huffington Postu sa však radujú. Čísla sú dobré, počet fanúšikov na Facebooku stúpa. Vlastne - a to je zaujímavé - návštevnosť zo sociálnych sietí je na dobrých správach až trojnásobne vyššia ako v ostatných sekciách webu.

Túto skúsenosť potvrdili aj výskumníci z University of Pennsylvania. Prišli na to, že dobré správy sa šíria rýchlejšie a ďalej. Pretože čím je správa lepšia, tým skôr sa o ňu ľudia podelia.

Zdá sa, že vydávať pozitívne správy môže byť výhodné. A ak za tým nie je žiadna zmysluplná filozofia, môže za tým byť aspoň naozaj dobrý biznis.

Konštruktívne správy

V marockom Marakéši sa pred troma týždňami konala konferencia News Xchange. Stretli sa na nej ľudia z médií z 53 krajín sveta a spomedzi všetkých rečníkov asi najviac rezonovali slová Ulrika Haagerupa, šéfa spravodajstva dánskeho verejnoprávneho rozhlasu a televízie.

Skryť Vypnúť reklamu

Ľudia sú podľa neho už unavení z negativizmu novinárov - a možno aj preto klesá dôvera k médiám.

V Dánsku sa preto presadzuje experiment s takzvanou konštruktívnou žurnalistikou. Na rozdiel od dobrých správ Huffington Postu nejde vraj o novinárčinu, ktorá by bola nakazená umelým pozitivizmom.

Haagerup tvrdí, že konštruktívna žurnalistika je stále kritická, nevyhýba sa investigatíve a prináša žiadaný kontext, ale namiesto zvyčajného zúfania nad stavom vecí prináša konkrétne riešenia.

Načítavam video...

Že by v Dánsku vznikol nový a lepší typ správ? Nie, takéto správy vznikajú už desaťročia.

Je však možné, že o konštruktívnej žurnalistike budeme počúvať na ďalších a ďalších fórach. A kým bude toto sexy pomenovanie rezonovať, majme na pamäti, že nezáleží až tak veľmi na tom, či sú správy pozitívne, alebo negatívne. Podstatné je, aby boli dobre urobené.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  2. Schátrali tam kúpele, palác aj železnica. Ako kedysi vyzeralo Trnavské mýto?
  3. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  4. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  5. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  6. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  7. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  10. Znalec slovenského brandy
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  3. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  4. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  5. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  6. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  7. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  8. Spravte si zásoby zdravia
  9. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  10. Nevedomosť poslancov opäť zhorší podmienky pre zamestnancov
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 205
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 735
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 489
  4. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 630
  5. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 467
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 144
  7. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 2 977
  8. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 954
  9. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 578
  10. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 2 481
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Karikatúra denníka SME (Vico).


11 h
Bývalý špeciálny prokurátor Dušan Kováčik.

Kľúčovou príčinou rastu cien nielen energií je šprint EÚ za uhlíkovou neutralitou.


17 h
Výber šéfredaktorky - Beata Balogová

Taká maličkosť ako plagiátorstvo predsa nemôže stáť Kollárovi v ceste.


18 h
Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Ficovi a Pellemu sa nepáčila návšteva z europarlamentu.


20 h

Blogy SME

  1. Ľubomír Maretta: Čašníčka
  2. Štefan Vidlár: Ex Robo coskoro
  3. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  4. Jozef Černek: Tatiko takmer antiškôlkár
  5. Marek Brezovský: Rozhodca je k..t, alebo čo má spoločné reforma súdnictva so športom
  6. Tomáš Vodvářka: Židovský humor XLIV
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (24. - 30.9.1921)
  8. František Cudziš: Banská Štiavnica – klenot Slovenska, IV.
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 066
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 16 348
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 634
  4. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 107
  5. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 822
  6. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 4 660
  7. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 4 031
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 783
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu