Spoločná česko-slovenská jednotka stíhačiek gripen by mohla byť na prospech oboch krajín, ak by viedla napríklad k nižším nákladom na protivzdušnú obranu pri jej rovnakej či vyššej efektivite.
Územie oboch štátov je dosť malé, aby sa bežné hliadkovanie zvládlo hoci z jednej stálej leteckej základne, nákup vo väčších objemoch by znížil náklady od náhradných súčiastok po výcvik pilotov.
Otázkou však je, či slovenské ministerstvo s nápadom neprichádza veľmi neskoro na to, aby mohlo výhodnejšie podmienky získať. Tie totiž môže dosiahnuť len v tvrdej a serióznej súťaži, ktorá dodávateľov prinúti predháňať sa výhodnejšími ponukami.
Minister obrany Martin Glváč síce tvrdí, že sa lietadlá vyberú v medzinárodnej súťaži, aká by to však bola súťaž, v ktorej je vopred známy víťaz?
Ak by si totiž Slovensko vyberalo lietadlá do spoločnej letky, ťažko si vyberie iný typ než Česi. A Česi sa už dohodli na predĺžení prenájmu gripenov, dohoda čaká len na schválenie novej vlády. Slovensku v takomto prípade zostáva priestor len na zvyčajný tender naoko, v ktorom nakupujúci nemá manévrovací priestor a podmienky si určuje dodávateľ. A to logicky prináša podmienky nevýhodné pre kupujúceho.
Stále to neznamená, že nákup či presnejšie prenájom gripenov musí pre Slovensko skončiť zle, chcelo by to však veľmi tvrdé vyjednávanie a pripravené alternatívne riešenia, ktorých si je dodávateľ tiež vedomý. Skúsenosti s doterajšími tendrami v réžii Smeru a s prenájmom gripenov v Česku aj v Maďarsku nie sú povzbudivé.
Zato, že sa české a maďarské gripeny „osvedčili“ možno vďačíme len tomu, že zatiaľ nikdy neboli naozaj potrebné. Gripen ako typ má stále minimálne bojové skúsenosti a čiastočne asi ide aj o zámer - Česko a Maďarsko sa ani nesnažili mať stroje, ktoré by bojové skúsenosti mohli získať.
Náčelník českého generálneho štábu Petr Pavel sa v septembri na aktualne.cz pochválil, že podľa novej dohody budú české gripeny konečne vybavené softvérom, ktorý im umožní spoľahlivo komunikovať s lietadlami NATO. Inak povedané, členská krajina aliancie má skoro desať rokov lietadlá, ktoré nedokážu poriadne spolupracovať so spojencami, a preto ani nemôžu byť nasadené v spoločnej ostrej akcii.
S maďarskými gripenmi to bolo podobné. Za prvej Orbánovej vlády, ktorá ich prenájom schválila, vládne noviny neopatrne priznali, že si Maďarsko pôvodne zámerne dohodlo lietadlá bez schopnosti tankovať za letu. Chcelo si tým dopredu zaistiť výhovorku, prečo ich nemôže vyslať na aliančnú akciu.
Ak by teda Slovensko išlo v stopách svojich susedov, znamenalo by to, že si prenajme lietadlá vo variante s pochybnou kvalitou a s veľmi obmedzenou použiteľnosťou, neschopné plniť úlohy podľa jeho spojeneckých záväzkov. A to všetko na základe skorumpovanej súťaže s dopredu známym víťazom, výhodnej len pre predávajúceho. Nemusí sa to tak skončiť, treba si však dávať pozor, aby sme dopadli lepšie.
Prečítajte si aj ďalšie komentáre:
[content type="avizo-clanok" img-db="schutz" id="7060623" url-type="sme-article"]Výhovorky, že nebolo dosť času na zbieranie podpisov, neobstoja, píše Peter Schutz[/content]
[content type="avizo-clanok" img-db="fila" id="7060626" url-type="sme-article"]Prezident spravil z Kotlebu normálneho účastníka verejného života, upozorňuje Lukáš Fila[/content]
[content type="avizo-clanok" img-db="morvay" id="7060617" url-type="sme-article"]Ak Rodman niečo psychicky nezvláda, nie je to sláva, ale ústup z nej, myslí si Peter Morvay[/content]