Píše Miroslav Beblavý, nezaradený poslanec Národnej rady
Treba im aj pomôcť poskytovať jedinečné tovary a služby alebo ich poskytovať v jedinečnej a nezameniteľnej kvalite.
Minulý týždeň si čitatelia denníka SME prečítali o praktikách Váhostavu voči dodávateľom. Nielenže neplatí načas, ale neplatí ani vtedy, keď dodávatelia pomaly kolabujú. A ešte sa trápne vyhovára.
Nedostatočne vyvinutá kultúra
O správaní veľkej firmy k svojim dodávateľom písali zároveň aj New York Times.
No sláva pána Širokého ešte nepreletela Atlantický oceán – článok bol o Airbus Group, obrovskej európskej firme vyrábajúcej najmä lietadlá. Airbus Group totiž práve kúpil malú banku Salzburg München Bank. Dôvodom je snaha pomôcť dodávateľom.
Ako vysvetľujú Times, od začiatku finančnej krízy je pre malé a stredné podniky v Európe často ťažké dostať sa k úverom a financovať tak nákup svojich vlastných materiálov či investície do nových strojov. Hlavnou úlohou novej banky bude pomôcť prekonať tento problém dodávateľom samotného Airbusu.
Nejde o výnimočnú správu. Vlastné banky si v ostatných rokoch kúpili alebo zriadili aj Siemens či veľké európske automobilky. Pred niekoľkými dňami niečo podobné ohlásil Fiat.
Tu niekde by sme mohli skončiť s tradičným poukázaním na nevyvinutú slovenskú podnikateľskú kultúru. Ak by sme chceli byť ostrejší, môžeme zamiešať aj niečo o dedičstve eštebákov. Je to však zložitejšie.