SME

Prečo deti hlúpnu? Aj preto, že sa v škole trápia

Problém školstva nespočíva len v tom, že deti nenaučí viac, ale nevedie ich ani k vytrvalosti.

(Zdroj: ARCHÍV ČTK)

Hlúpneme aj preto, že sa trápimeV porovnávaní našich žiakov so žiakmi z porovnateľných a bohatších krajín už vieme, že výsledky nášho školstva sa vzďaľujú od vyspelého sveta. A nejde len o porovnanie s inými krajinami. Súčasná generácia žiakov dosahuje horšie výsledky v matematike či v prírodných vedách ako tá pred desiatimi rokmi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Minister školstva na túto tému nereflektuje. Keď predsa len príde reč na to, ako to zmeniť, zostáva nanajvýš pri návrhoch o tom, že treba urobiť zmeny v pomere jednotlivých predmetov, či pozmeniť učebné osnovy, alebo štruktúru vyučovania.

SkryťVypnúť reklamu

Našich žiakov však porovnávali aj v iných vlastnostiach a schopnostiach. To nám dosť rozširuje pohľad. Že sa našim deťom nedarí v matematike, čítaní či prírodných vedách, sa nedá napraviť nejakou zmenou či dvoma v učebných plánoch, či v počte hodín medzi jednotlivými predmetmi.

Problém, ktorý majú naši žiaci v hlavách, je väčší. V školách sa trápia viac ako v iných krajinách. Aj pri porovnaní s tými, ktorých školský systém môžeme považovať za prísnejší. Naši žiaci vidia menší zmysel v učení ako ich rovesníci vo vyspelých krajinách. Neveria ani, že drina v škole zvyšuje ich šance dobre sa v živote uplatniť a majú zvýšený pocit, že do školy nepatria.

Toto mentálne nastavenie sa prenáša ďalej. Keď žiakov postavíme pred nejakú úlohu, ich chuť problém riešiť a vytrvalosť sú výrazne nižšie ako u ich rovesníkov vo vyspelých krajinách. Máme pritom zmerané, ako tieto vlastnosti vplývajú na študijné výsledky.

SkryťVypnúť reklamu

Preto vieme povedať, že ak by sme aj deti nenaučili viac, ako ich učíme, ale vypestovali v nich väčšiu chuť premáhať problémy, výrazne by sa to odrazilo na ich výsledkoch. Je jedno, či väčšiu vinu za takéto nastavenie nesú rodičia, alebo školy.

To, čo vieme priamo meniť, je školstvo. No nie je to typ problému, ktorý vieme vyriešiť väčším počtov počítačov či tabletov v triedach. Tunajšie školy trpia kvôli učiteľom. Do tried potrebujeme dostať viac talentovaných a zapálených ľudí, dnes ich tam je skrátka primálo. A tých s opačnými vlastnosťami musíme odtiaľ dostať preč.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 7 928
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 069
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 262
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 665
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 067
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 868
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 568
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 443
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Tvrdiť, že Ukrajina má nájsť odvahu sa vzdať je ok a Netrebko nie?


Rómskí školáci v Sečovciach.

Čiastkové reformy robia zo segregácie oficiálnu politiku.


Kamila Gunišová a 1 ďalší 1
Peter Schutz

Ruský Krym môže byť cenou za mier.


5

Premiéri si vymieňali dezinformácie.


77
  1. Ján Chomík: Stredoslovák na východe
  2. Dávid Polák: Blízkovýchodná hra o tróny
  3. Simona Michalík: Nestačí byť dobrým učiteľom v triede. Ak chceme meniť vzdelávanie, musíme začať budovať mosty.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Ondřej Havelka: Kdo jsme. Teologické pojetí lidské osoby a osobnosti
  6. Vladimír Bojničan: Konzervy 21. storočia – celé zle! — III.
  7. Tomáš Susko: Hollywoodska scenáristická škola vs slovenský film
  8. Radoslav Medzihradský: Majstrovstvá sveta v snookeri
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 127
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 358
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 11 151
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 277
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 9 159
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 377
  7. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 6 869
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 723
  1. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  2. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  3. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  4. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  5. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  6. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  7. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  8. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
SkryťZatvoriť reklamu