SME

Prečo deti hlúpnu? Aj preto, že sa v škole trápia

Problém školstva nespočíva len v tom, že deti nenaučí viac, ale nevedie ich ani k vytrvalosti.

(Zdroj: ARCHÍV ČTK)

Hlúpneme aj preto, že sa trápimeV porovnávaní našich žiakov so žiakmi z porovnateľných a bohatších krajín už vieme, že výsledky nášho školstva sa vzďaľujú od vyspelého sveta. A nejde len o porovnanie s inými krajinami. Súčasná generácia žiakov dosahuje horšie výsledky v matematike či v prírodných vedách ako tá pred desiatimi rokmi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Minister školstva na túto tému nereflektuje. Keď predsa len príde reč na to, ako to zmeniť, zostáva nanajvýš pri návrhoch o tom, že treba urobiť zmeny v pomere jednotlivých predmetov, či pozmeniť učebné osnovy, alebo štruktúru vyučovania.

SkryťVypnúť reklamu

Našich žiakov však porovnávali aj v iných vlastnostiach a schopnostiach. To nám dosť rozširuje pohľad. Že sa našim deťom nedarí v matematike, čítaní či prírodných vedách, sa nedá napraviť nejakou zmenou či dvoma v učebných plánoch, či v počte hodín medzi jednotlivými predmetmi.

Problém, ktorý majú naši žiaci v hlavách, je väčší. V školách sa trápia viac ako v iných krajinách. Aj pri porovnaní s tými, ktorých školský systém môžeme považovať za prísnejší. Naši žiaci vidia menší zmysel v učení ako ich rovesníci vo vyspelých krajinách. Neveria ani, že drina v škole zvyšuje ich šance dobre sa v živote uplatniť a majú zvýšený pocit, že do školy nepatria.

Toto mentálne nastavenie sa prenáša ďalej. Keď žiakov postavíme pred nejakú úlohu, ich chuť problém riešiť a vytrvalosť sú výrazne nižšie ako u ich rovesníkov vo vyspelých krajinách. Máme pritom zmerané, ako tieto vlastnosti vplývajú na študijné výsledky.

SkryťVypnúť reklamu

Preto vieme povedať, že ak by sme aj deti nenaučili viac, ako ich učíme, ale vypestovali v nich väčšiu chuť premáhať problémy, výrazne by sa to odrazilo na ich výsledkoch. Je jedno, či väčšiu vinu za takéto nastavenie nesú rodičia, alebo školy.

To, čo vieme priamo meniť, je školstvo. No nie je to typ problému, ktorý vieme vyriešiť väčším počtov počítačov či tabletov v triedach. Tunajšie školy trpia kvôli učiteľom. Do tried potrebujeme dostať viac talentovaných a zapálených ľudí, dnes ich tam je skrátka primálo. A tých s opačnými vlastnosťami musíme odtiaľ dostať preč.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 368
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 139
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 228
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 562
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 146
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 265
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 128
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 778
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  2. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  3. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  4. Štefan Šturdzík: 350
  5. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  6. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  7. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  8. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 364
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 710
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 227
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 449
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 613
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 592
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu