SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Slovenská armáda je v kritickom stave, môže to mať fatálne následky

Takmer 70 percent pozemnej techniky má po životnosti, to isté platí o 90 percentách munície.

Naši vojenskí piloti môžu na stíhačkách MiG-­29 pre nedostatok prostriedkov nalietať len približne tretinu požadovaných letových hodín ročne.Naši vojenskí piloti môžu na stíhačkách MiG-­29 pre nedostatok prostriedkov nalietať len približne tretinu požadovaných letových hodín ročne. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

Píše Marian Majer,
bezpečnostný analytik Central European Policy Institute (CEPI)

Takmer 70 percent pozemnej techniky má po životnosti, to isté platí o 90 percentách munície v skladoch a letectvo na tom nie je omnoho lepšie.

Kríza na Ukrajine a potreba adekvátnej reakcie západného sveta na bezprecedentné konanie Ruska vyvolali aj v našich končinách záujem o otázky obrany a dianie v ozbrojených silách.

Pohyby na Kryme a vo východnej Ukrajine viedli viaceré krajiny v našom okolí k prehodnoteniu bezpečnostných postojov a k deklarovaniu pripravenosti výraznejšie prispieť k ochrane Európy a celého NATO.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci je pozitívne, že diskusia na tieto témy prebieha aj na Slovensku, stáva sa tak po rokoch totálneho nezáujmu politikov (česť výnimkám), médií a verejnosti o bezpečnostnú problematiku a stav ozbrojených síl.

Pritom je paradoxné, že ani príprava a schvaľovanie takého významného dokumentu, akým je Biela kniha o obrane pred rokom, či proces Strategického hodnotenia obrany začatý v roku 2010 nevyvolali zvýšenú pozornosť.

Nehovoríme pritom o pozornosti bežného človeka, ktorý si po celodennej práci večer zapne program niektorej z komerčných televízií. Hovoríme o poslancoch Národnej rady a predstaviteľoch politických strán, pre ktorých by bezpečnosť občanov štátu mala byť jedným z hlavných politických záujmov.

Žiaľ, na Slovensku to nie je tak. A nemôže byť pre nás uspokojením, že nielen na Slovensku.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3E82 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3E82 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 552
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 595
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 467
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 841
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 312
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 416
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 557
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 786
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 101
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 601
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Kríza na Ukrajine

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Naď očakáva, že počas víkendu otestujú aspoň tri milióny ľudí

Najväčšie problémy spôsobovali drive through odberové miesta.

celoplošné testovanie na Covid-19.
Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Vo svete píšu o nepresných testoch aj o výzve prezidentky

Únia sa môže Slovenskom inšpirovať, ak sa projekt podarí.

Testovanie v obci Štiavnické Bane.
Sean Connery v bondovke Žiješ len dvakrát.

Neprehliadnite tiež

Píše László Sólymos

Celoplošné testovanie nemôže byť cieľ

Vôbec nejde o nejaké svetové unikáty. Ja stále verím, že ide o snahu.

Premiér Igor Matovič a minister obrany Jaroslav Naď.

Strašidlá (Hej, ty!)

Karikatúra denníka SME (kreslí Hej, ty! – Györe).

Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Komentár Petra Schutza

Na prahu fiaska

Destabilizácia vládnutia je na vzostupe druhej vlny to posledné, čo si môžeme dovoliť.

Peter Schutz